عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ایمنی بیمار را جدی بگیریم

وبدا؛ کارشناس مسئول ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره به نامگذاری ۲۶ شهریور ماه، با عنوان روز جهانی ایمنی بیمار، گفت: نحوه تامین ایمنی بیماران بستری در بیمارستان ها به یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت تبدیل شده که همه ی مجموعه های بهداشتی درمانی را در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش وبدا؛ عباس بحرینی افزود: مطالعات مختلف و گزارشات سازمان جهانی بهداشت نشان داده اند که در سطح دنیا بطور متوسط ۱۰ درصد بیمارانی که در مراکز درمانی بستری می شوند به شکلی دچار یک رویداد با درجات مختلف شده و آسیب می بینند این در حالی است که ۵۰ درصد موارد مذکور قابل پیشگیری می باشند که علاوه بر آسیب های کاملاً غیر قابل جبران انسانی، مراقبت غیر ایمن ، هزینه های اقتصادی سنگینی را نیز تحمیل می نماید.
وی تصریح کرد: چنین تخمین زده می شود که بین ۵ تا ۱۰ % هزینه ها در سیستم های بهداشتی درنتیجه ی فعالیتهای غیر ایمن و آسیب رساندن به بیمار بوجود می آید.
کارشناس مسئول ایمنی بیمار این دانشگاه با اشاره به اینکه، ایمنی بیمار همان اجتناب، پیشگیری و بهتر شدن نتایج نامطلوب یا آسیب ناشی از فرآیند مراقبت سلامت است گفت: در این میان ایمنی، فرهنگ، کیفیت و مدیریت در کنار هم تاثیر گذار می باشند.
وی افزود: از یک قرن پیش فلورانس نایتینگل بر اهمیت حفظ ایمنی بیمار تاکید کرده است و امروزه طراحان ساختمان بیمارستان و مدیرانی که راهبری ساختمان را در دست دارند، کوشش زیادی در ایجاد محیط مناسب برای بیماران دارند و رسالت و ماموریت بیمارستان ها ارایه خدمات پزشکی ایمن safe و اثر بخش effective به مراجعین می باشد.
بحرینی اظهار داشت: در همین راستا دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، برنامه بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار را بر اساس استانداردهایی آغاز نموده است و استانداردهای ایمنی بیمار مجموعه ای از الزامات هستند که برای اجرای ایمنی بیمار درسطح بیمارستان حیاتی می باشند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری به منظور بهبود ایمنی بیمار می‌تواند صرفه‌جویی مالی قابل توجهی به دنبال داشته باشد چرا که هزینه پیشگیری نسبت به هزینه‌های درمانیِ ناشی از آسیب‌دیدگی، به مراتب کمتر است و سازمان جهانی بهداشت۱۷ سپتامبر را "روز جهانی ایمنی بیماران" اعلام کرده تا نظر جهانیان را به اهمیت این قبیل خطاها و ضرورت پیشگیری از آنها جلب نماید.