عمومی | مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

آسیب پذیری ۵۰ درصد بیمارستان‌های دولتی در برابر زلزله/ افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله با اجرای پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰/خرید ۵۰۰ دستگاه شتابنگار در فرصت برجام

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی: اجرای پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰، افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله را به دنبال دارد تا جایی که می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه دیوار را کاهش دهد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در نشست خبری «تدوین و ابلاغ پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب گفت: هر ۱۰ سال یکبار با زلزله‌ای بیش از هفت ریشتر در کشور مواجه هستیم اما این شانس را داشته‌ایم که این زلزله‌ها در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر رخ دهد.
وی گفت: اگر زلزله آبان ماه ۱۳۹۶ به جای سرپل ذهاب در شهر کرمانشاه یا کلانشهری همچون تبریز و تهران رخ می‌داد با حجم زیادی از تلفات روبرو بودیم.
رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: در وضعیتی هستیم که لازم است موضوع تاب آوری در برابر زلزله را عینیت بخشم و تاسیسات مهمی همچون بیمارستان‌ها را در برابر زلزله مقاوم کنیم.
وی ادامه داد: در زلزله کرمانشاه بیمارستان‌ها آسیب دیدند و نتوانستند به مجروحان حادثه خدمات ارائه دهند تا جایی که افزایش آمار فوتی‌های زلزله سرپل ذهاب به دلیل عملکرد ضعیف بیمارستان‌ها و عدم مقاومت در برابر زلزله بود.
شکرچی‌زاده اضافه کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت در دوره جدید نسبت به مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها رویکرد مثبتی دارد و همکاری‌های خوبی با مرکز تحقیقات راه و مسکن دارد.
وی اظهارداشت: مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها تعداد کشته‌ها را در زلزله کاهش می‌دهد اما تاکید دارم که در زلزله کرمانشاه به دلیل عدم تاب‌آوری بیمارستان‌های کرمانشاه در برابر زلزله تعداد کشته‌ها افزایش یافت.
رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: اسفند ماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و از مردم می‌خواهم از نمایندگان خود درخواست داشته باشند که به جای ساخت بیمارستان جدید مقاوم سازی بیمارستان‌های فعلی را در برنامه بگذارنند.
وی با هشدار در خصوص وضعیت تاب آوری بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله، گفت: بیش از نیمی از بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله مقاوم نیست.
شکرچی زاده گفت: به هیچ وجه نمی‌توان به این موضوع به صورت عادی نگاه کرد و از کنار آن عادی گذشت؛ هدف این است که بعد از زلزله‌ها دیوارهای بیمارستان‌ها آسیب نبیند، تاسیسات برقی از کار نیفتد اما این حداقل‌ها را هم نمی‌توان از بیمارستان‌های تهران انتظار داشت.
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به آخرین وضعیت تجهیز کشور به دستگاه‌های ثبت زلزله اشاره کرد و گفت:بیش از ۵۰۰ دستگاه شتابنگار از بهترین تولیدکنندگان جهان در دوران پسابرجام خریداری شد و صد دستگاه در ایستگاه‌های مختلف نصب شده است .
وی گفت: این دستگاه‌ها ضمن رصد زمین و سرزمین ایران می‌توانند میزان خسارت وارده را بعد زلزله مشخص کنند و حرکت زمین را تبیین کند.
وی خبر داد در قانون برنامه ششم دولت موظف شده است حداقل هزار دستگاه شتابنگار جدید هم خریداری کند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که ۸۰ درصد استاندارد ۲۸۰۰ در کشور اجرا می‌شود، ‌گفت: بعد از زلزله کرمانشاه متوجه شدیم که درصد آسیب‌ها در اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها از قبیل دیوارها، شیشه‌های ساختمان، تیغه، نمای ساختمان و.... بیشتر از اسکلت ساختمان است بر همین اساس در پیوست جدید آیین‌نامه جزئیاتی دراختیار مهندسین گذاشته می‌شود که چطور آسیب‌ها دراجزای غیرسازه‌ای در زلزله کاهش یابد. این پیوست از مرداد ماه امسال ابلاغ شده و در اختیار مهندسین قرار گذاشته شده است.
به گفته شکرچی زاده اجرای پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰، قطعا هزینه ساخت و ساز را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله می‌شود.
وی درباره لایحه جدید مدیریت بحران گفت: این لایحه در سال ۸۶ تصویب شد که در زمان خود توانست باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز شود و در حال حاضر رویکرد آن کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری است که این واژه‌ها برای اولین بار در قانون می‌آید.
شکرچی زاده با بیان اینکه در سه سال گذشته شاهد سه بحران بسیار جدی بودیم، گفت: آتش سوزی ساختمان پلاسکو زلزله کرمانشاه و سیل اخیر از مهمترین وقایع بحرانی کشور بودند و این نشان می‌دهد که کشورمان در برابر بحران تاب‌آوری ندارد و برای حفظ مال و جان شهروندان‌مان باید تلاش جدی برای ارتقای استانداردها جهت افزایش تاب‌آوری داشته باشیم.
شکرچی زاده در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص حریم گسل های زلزله در کلان شهرها گفت: حریم گسل های ۵ کلان شهر از جمله تهران تعیین و در شورای  عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. حریم های مذکور به شهرداری تهران ابلاغ شده و ساخت و ساز در ۸۱ کیلومتر مربع از شهر تهران برای ساختمان های با اهمیت بالا مانند بیمارستان ها ممنوع است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص فرونشست نیز خاطرنشان کرد: یک سوم دشت های ایران در معرض فرونشست با سرعت بالا قرار دارند که دلیل آن بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی است. این فرونشست ها در جاهایی از کشور که ضخامت سنگ بستر یکسان نیست نمود بیشتری داشته و کل منطقه تحت فرونشست دچار شکستگی و ترک برداری زمین می شود. در تهران نیز نقاطی از پایتخت مانند فرودگاه امام خمینی با فرونشست مواجه هستند که به شهرداری تهران تذکرهای لازم داده شده است.
احسان اثنی عشری نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد UN-Habitat نیز در این نشست با بیان این مطلب که به دنبال تغییر نگاه نظام مهندسی ساختمان از بحث مقاوم سازی به سمت تاب‌آوری هستیم گفت: طی سه سال گذشته اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها صورت گرفته است به طوری که در این سه سال بررسی‌های عمومی صورت گرفت اما مشخص شد که میزان قابل توجهی از بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله به شدت آسیب پذیر هستند.
وی ادامه داد: پس از این ارزیابی‌ها مشخص شد که بیمارستان‌ها بر اثر زلزله آسیب زیادی خواهند دید به طوری که در ارزیابی دوم مشخص شد تنها ۵۰ درصد بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله مقاوم هستند.
نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران  با بیان اینکه این بررسی‌ها مربوط به بیمارستان‌های دولتی است، گفت:‌در این سال‌ها تنها ۱۲ بیمارستان مقاوم‌سازی آنها صورت گرفته است اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که باید به بحث تاب‌آوری اهمیت ویژه‌ای داده شود.
وی ادامه داد: بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها موضوعی است که در حال حاضر در تمام دنیا به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. چرا که تاب‌آوری در کنار مقاوم سازی شامل مقاوم‌سازی عناصر غیرسازه‌ای است؛ ما انتظار داریم در هنگام وقوع زلزله و پس از آن سازه‌ها ریزش نکند و بعد از وقوع سانحه بیمارستان‌ها بتوانند خدمات رسانی لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه بحث بهداشت و خدمات رسانی بیمارستان‌ها یک موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار است، گفت: در کنار مقاوم سازی و تاب‌آوری بیمارستان‌ها ارتقا دانش مهندسان و مشاوران بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در کنفرانسی که هفتم و هشتم مهر ماه در تهران برگزار خواهد شد از اساتید دانشگاه و سخنرانان خارجی دعوت شده تا در پنل‌ها حضور یابند و مطالب خود را در میزگردها با تعاملی که با ذینفعان در ساخت بیمارستان‌ها در دستگاه‌های دولتی حضور دارند در میان بگذارند.
نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران با بیان اینکه استفاده از تکنولوژیهای نوین برای مقاوم سازی بیمارستان‌ها بسیار مهم است،‌گفت:‌ باید به این سمت حرکت کنیم که بیمارستان‌ها به گونه‌ای احداث و یا مقاوم سازی و تاب‌آوری شوند که بعد از وقوع زلزله بیمارستان‌ها به خدمات خود ادامه دهند.
حامد مانی‌فر مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست با بیان اینکه تنها ۶۰ درصد مقررات ملی ساختمان در کشور اجرا می‌شود گفت: امیدواریم با رونمایی از پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰، ایمنی ساختمان های کشور فراتر از ۶۰ درصد برود.
مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: پیوست ششم، به موضوع طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای در ساختمان‌ها مانند دیوارهای پیرامونی و دیوارهای جداکننده داخلی می‌پردازد که بیشترین نمود آسیب در این حوزه از ساختمان را در زلزله سال ۹۶ در سرپل‌ذهاب شاهد بودیم.
وی تاکید نمود: البته قبل از زلزله سرپل ذهاب، موضوع اجزای غیرسازه‌ای مورد توجه ما بود و این هشدار را به استان‌ها داده بودیم که نسبت به بررسی اجزای غیرسازه‌ای و دیوارهای پیرامونی در سازه‌های در دست احداث دقت لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه شهرداری ها و پیمانکارها موظف به نظارت بر اجرای آیین نامه مقررات ساختمان هستند، گفت: برای ساختمان های دولتی در استان ها، سازمان برنامه و بودجه به اجرای آیین نامه ها باید نظارت کنند و در بخش عالیه نیز وزارت راه و شهرسازی نظارت خواهد داشت.
در ادامه این نشست، نادر خواجه احمد عطاری عضو هیات علمی بخش فناوری سازه مرکز تحقیقات نیز با تاکید بر اینکه در کشور به خوبی به بحث اجزای غیرسازه‌ای پرداخته نشده است، توضیحات تخصصی در خصوص تدوین پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ را در اختیار حاضران در نشست قرار داد. همچنین اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه ملی شتابنگاری نیز توضیحاتی را در خصوص شبکه شتابنگاری و نصب دستگاه‌های جدید در سطح کشور ارائه نمود.
در بخش پایانی نشست صبح امروز، با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مدیران و متخصصین و اصحاب رسانه، از پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) رونمایی شد.
خاطرنشان می‌شود در این نشست محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مانی‌فر مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، احسان اثنی عشری نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد UN-Habitat، سروقدمقدم عضو کمیته دائمی بازنگری آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری و مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات، نادر خواجه احمد عطاری عضو هیات علمی بخش فناوری سازه، اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه ملی شتابنگاری، فرهنگ فرحبد رئیس بخش مهندسی سازه، عاطفه جهان‌محمدی مدیر دفتر تدوین ضوابط و استانداردها، مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات حضور داشتند.