عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

برگزاری کارگاه تعیین و رتبه بندی موضوعی، شاخص ها و اولویت بندی تهدید کننده های سلامت در دانشگاه

سه شنبه ۲۶ شهریورماه، کارگاه تعیین و رتبه بندی موضوعی، شاخص ها و اولویت بندی تهدید کننده های سلامت (تغذیه و امنیت غذایی-تهدید کننده های محیطی) کلان منطقه ۷ در تالار زیتون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور رییس گروه سیاست حکمرانی سلامت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور و جمعی از کارشناسان کلان منطقه ۷ (دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، یزد، کاشان، چهارمحال و بختیاری) برگزار شد، دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه گفت: در شرایط فعلی که با جنگ اقتصادی و کمبود شدید منابع دست و پنجه نرم می کنیم، مسئولیت برگزاری این دوره های آموزشی خیلی بیشتر از قبل است، به لحاظ اینکه اگر این دوره ها برای شرکت کنندگان کاربردی باشند، علاوه بر سود حاصله، امانت دار خوبی برای وقت و منابعی که برای برگزاری این دوره های آموزشی صرف شده، بوده ایم.
وی افزود: تمرکز بحث در این کارگاه آموزشی، میزان عملی شدن اولویت ها در نظام سلامت است که طی آن فرآیند علمی و دانش اولویت بندی و مهمتر از آن شهامت و جسارت اولویت بندی در موارد مختلف شاخص ها، به چالش گذاشته می شود.
دکتر چنگیز تصریح کرد: شهامت ،جرات و جسارت اولویت بندی را در همکاران اورژانس مان موقع تریاژ بیماران می توان مثال زد که بر حسب شرایط بیماران، سطح بندی را آغاز و در مورد بیمارانی وخیمی که در بهترین شرایط امید به زندگی کمی دارند مجبورند دستبند قرمز زده و به سراغ بیماری می روند که با رسیدگی، امید به زندگی بیشتری پیدا می کنند و بحث اولویت بندی در این شرایط بحرانی، بسیار کار سخت و ایمان به علم می خواهد.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص)، گفت: خداوند وعده داده، هر که به آنچه مى داند، عمل کند، خداوند، دانش آنچه را نمى داند، به او ارزانى مى دارد و امیدوارم که ماحصل برگزاری این کارگاه مقدمه ای باشد برای اقدامات بهتر و موثرتر در حیطه سلامت مردم.
شایان ذکر است در ادامه، ضمن برگزاری پیش آزمون از شرکت کنندگان، در خصوص مدل های علمی یک سند سیاستی، قوانین و مقررات، چالش ها، ریسک ها و .... با تشکیل کارگروه هایی بحث و تبادل نظر شد.