عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

همایش روشنگری، تبیین و تفسیر فرهنگ جهادی در گام دوم انقلاب در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همایش روشنگری، تبیین و تفسیر فرهنگ جهادی در گام دوم انقلاب روز یکشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس مرکز، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فردوس، فرمانده بسیج ادارات شهرستان پارس‌آباد، کارکنان ادارات شهرستان‌های بیله سوار و پارس‌آباد و سایر مدعوین در پردیس آموزش کشاورزی مغان برگزار شد.

دکتر کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به تشریح عملکرد این مرکز پرداخت و اظهار داشت: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل قابل توجهی است و ۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به این استان  است؛ تنوع اقلیمی، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر  و مغان، ۴.۲ میلیون واحد دامی از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که به مدد وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، بخش کشاورزی توانسته است ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد .

وی با بیان این مطلب که استان اردبیل ۱۰۰ درصد چغندر بذری و سورگوم بذری و حدود ۸۰ درصد ذرت هیبرید کشور را تامین می‌کند، افزود: استان اردبیل در تولید عدس و کلزا رتبه اول، سیب‌زمینی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، چغندرقند رتبه پنجم و در تولید حبوبات و گندم رتبه هفت کشوری را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه در چهارمین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی از ۵۱ رقم جدید، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی ۲۱ رقم زراعی حضور گسترده‌ای داشت، گفت: در این جشنواره تعداد ۲۱ رقم زراعی از محصولات مختلف که با مشارکت اعضاء هیات علمی و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نام‌گذاری شده‌اند رونمایی شد .

دکتر کربلائی خیاوی در زمینه رفع چالش‌های موجود در بخش کشاورزی اظهار داشت: رسالت اصلی ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل،  شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی استان و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه علوم زراعی، باغی، خاک و آب، فنی مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های مرکز در راستای آینده پژوهی در کشاورزی اعلام داشت: مطالعات آینده پژوهی در کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی موجود باید  نقش مهمی در تعریف پروژه‌های تحقیقاتی ما داشته باشد؛ چشم‌اندازی که در این راستا در مرکز ترسیم شده است بر پایه توجه جدی به پایداری منابع آب و افزایش بهره‌وری آن، تغییر الگوی کشت، تنوع بخشی به ارقام مختلف زراعی و باغی است و بر  لزوم اجرای پروژه‌های تقاضا محور، راه‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناوری کشاورزی  و افزایش حضور محققان مرکز در مزارع کشاورزان تاکید کرد.

در ادامه حاج‌آقا احدزاده رئیس ستاد ذکات کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در کتب مختلف آثار و برکات فراوانی برای پرداخت زکات فطره مطرح شده است، عنوان کرد: زکات مکمل و تمام کننده و مکمل نماز است .
وی تصریح کرد: زکات فطره باعث قبولی روزه و حفظ انسان از مرگ در آن سال می‌شود که پرداخت این مسئله سلامتی جسم و پاک‌سازی روح از رذایل اخلاقی را به همراه دارد .

سپس حاج‌آقا اکبری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیام امام خمینی (ره) بر پایه قیام حسینی بود. نهضت حسینی آن‌چنان تحولی در نظام شیعه برانگیخت که بانگ و نای شور حسینی پس از سالیان متمادی فرو ننشسته و همچنان در جامعه مسلمانان منشا اثر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی، در مقایسه با سایر انقلاب‌ها، به دلیل تاسی از نهضت حسینی رو به سوی جاودانه شدن دارد و ستون این انقلاب اسلام و ارزش‌های والای آن است که شرط رستگاری هر جامعه‌ای را چنگ زدن به ریسمان الهی می‌داند.

حاج‌آقا اکبری در ادامه با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی اظهار داشت: این بیانیه در حقیقت به عنوان سند راهبردی نظام برای آینده تلقی می‌شود .

وی گفت: با توجه به ویژگی‌های بیانیه گام دوم، ابعاد مختلف و پیچیدگی‌هایی که دارد، لازم است این سند در مرحله نخست از سوی جامعه نخبگانی کشور تبیین شود، زیرا اهداف و ابعاد متفاوتی برای آن متصور می‌شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیانیه‌ی گام دوم انقلاب با تبیین متفاوت، در عین نوآوری و خلاقیت، با بهره‌مندی از رویکردی تاریخی و مستند، و با روایتی زیبا و خوش‌ساخت از اصل انقلاب اسلامی، چالش‌ها، بحران‌ها، عبرت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌ها، با روند پژوهی سیر به سوی تمدن نوین اسلامی و تکیه بر شناخت مزیت‌های کلیدی و الزامات جهش در چله دوم انقلاب، ضمن تجویز راهبردهای اساسی، با تصریح به الزامات درونی و حفظ ساحت بیرونی، نویدبخش تحولات عمیق و گسترده‌ای است.

در این نشست حاج آقا دهقان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به بیان دیدگاه خود پیرامون تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و چگونگی اجرایی شدن این بیانیه پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم، نقشه‌ی راه روشنی مبتنی بر امید واقع بینانه و خوش‌بینی مومنانه است که در پی انتقال هوشمندانه میراث عظیم انقلاب به نسل جدید در کنار وظیفه سازی برای مسئولان و مدیران و مسئولیت آفرینی برای جوانان عزیز، رشید و شایسته تلاش می‌کند تا این حرکت عظیم الهی را به تمدن نوین اسلامی متصل کند .