مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان بیان داشت:جوانان ما باید برای مصون ماندن از فتنه ها و هجمه های دشمن به عفت و حیا، به الگو و اسوه خود یعنی حضرت علی اکبر ( علیه السلام) اقتدا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در جمع نمازگزاران و عزاداران حسینی در نمازخانه سازمان مرکزی، ایام محرم و صفر را فرصتی برای کسب معرفت، معنویت و بصیرت و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی دانست.
وی با اشاره به آیه شریفه «یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون» بیان داشت: در طول تاریخ هرچقدر تلاش کردند نور الهی و نور هدایت امام حسین (علیهالسلام) را خاموش کنند، نتوانستند و خداوند مانند قرآن کریم که آن را مصون و محفوظ نگهداشته، این نور را نیز حفاظت کرده و نوری است که ریشه آن در دلها و فطرتهاست.
مسئول نهاد دانشگاه در ادامه گفت: از چند بعد میتوان به این مساله پرداخت، اول نگاه راهبردی به فرهنگ عاشوراست؛ اندیشهها و بینشها و رفتارهای متعددی تاکنون با الهام از واقعه عاشورا اتفاق افتاده است که ریشه آنها در جریان و فرهنگ عاشورا بوده و از طرف دیگر، تمایلات و گرایشها و عواطف متعددی را نیز می توان مشاهده کرد که در فرهنگ عاشورا وجود داشته و امروز هم این عواطف و گرایشها وجود دارد که حاکی از عظمت این دستگاه تربیتی و فرهنگ حسینی است و نشاندهنده یک نظام و فرهنگ تربیتی است. فرهنگ عاشورا کارکردهای مختلفی نیز برای زندگی بشر دارد. اینکه تمام انبیا از امام حسین (علیهالسلام) یاد کردهاند در منظومه فرهنگ شیعه، عاشورا را به یک نقطه ثقل و تمدنی در این عالم تبدیل کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: از جمله ویژگیها و کارکردهای قابل استفاده آن عبارتست از: اندیشهها، بینشها، عقلانیت، معنویت، تمایلات، گرایشها و ارادهها که انسان در این فرهنگ و جریان مشاهده کرده و میتواند آنها را در زندگی بکاربندد. اینکه مقام معظم رهبری فرمودهاند امروز جنگ، جنگ ارادهها است و در دانشگاه فرهنگیان هم در سال گذشته فرمودند با یک جنگ تربیتی مواجه هستیم، در تاریخ هم ریشه دارد و این جنگ تربیتی و سکولاری و جنگ اراده ها در نهضت حسینی (علیهالسلام) نیز وجود داشته است و امروز هم اراده مظلومان و محرومان عالم در یک طرف و اراده ظالمان و ستمکاران و دنیاگرایان به سرکردگی آمریکا از سوی دیگر مشهود است.
وی در ادامه بیان داشت: زمانی که یاران حضرت در حالی که بیعت را از آنها برداشتند، باز با عشق و معرفت و عقلانیت، با حضرت امام حسین (علیه السلام) ماندند، نشانه این است ایمانی که عقلانیت در آن نباشد و یا کم باشد مانند میوه است که ممکن است از بیرون ظاهر خوبی داشته باشد اما از درون خراب باشد.
حجت الاسلام دادگر اظهار کرد: اگر از منظر شخصیت شناسی و عرفانی به امام حسین (علیهالسلام) بنگریم، به این میرسیم که حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) از آیات اعظم الهی است و سایر آیات از او ناشی میشود چرا که امام معصوم (علیهالسلام) بر هستی احاطه دارد و مبنای این حرف، زیارت جامعه کبیره است که یک دوره امام شناسی است.
وی ادامه داد: نکته دیگر غفلت از پیامدهای اجتماعی عاشوراست. اگر دقت کنیم خواهیم دید که مهمترین پیامد اجتماعی عاشورا خودآگاهی هویتی جامعه اسلامی و مسلمانان است و این بهواسطه دو کارکرد آن است؛ یک کارکرد آشکار و واضح آن علاقه و محبت به اهل بیت در جامعه و عشق و مودت به امام حسین (علیهالسلام) است. کارکرد دیگر الگوسازی است؛ امام حسین(علیهالسلام) هم خود الگو و اسوه بود و هم الگوها و اسوههایی را تربیت کرد. لذا الگوگیری از آن حضرت موجب هدایت صحیح جامعه خواهد شد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: دومین کارکرد اجتماعی پنهان این رویداد عبارت است از: انسجام اجتماعی که در جامعه ایجاد میشود و یا کاهش آمار جرم و بزهکاری و و کاهش ناامنی که در جامعه اتفاق میافتد و نیز آرامشی که برای افراد در پرتو ابراز عشق و علاقه به ساحت امام (علیهالسلام) ایجاد میشود و یا شادابی و نشاط برای کسانی که معرفت و مودت به ایشان دارند.
وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا نشان داد سیاست باید مبتنی بر دیانت باشد و نیز از لحاظ جامعه شناسی حقیقتاً قابل تحلیل است اما از منظر جامعه شناسی دینی نه جامعه شناسی سکولاری و توجه توامان به مادیات و معنویات از جمله مزیتهای جامعه شناسی دینی است. یا از منظر روانشناسی و مواجهات سیدالشهدا(علیهالسلام)، معرفتشناسی، اخلاق و معنویت و از این دست مسائل را نیز میتوان از کارکردهای دیگر عاشورا برشمرد. پس نتیجه میگیریم که واقعه عاشورا همه چیز را تقسیم بر دو کرد، مثلا مقام و منصب؛ شهوت؛ تربیت؛ علم و سایر موارد، همه میتوانند کارکردهای مناسب و خوب داشته باشند و هم میتوانند در مسیر نادرست مورد سوءاستفاده قرار گیرند. عالیترین وجوه انسانی از حیث این ابعاد و کارکردها در قضیه عاشورا وجود دارد.
حجت الاسلام دادگر با بیان اینکه بیعت کردن در لغت عرب به معنای معامله کردن است و یک نوع عقد محسوب میشود و یکطرفه نیست، به بیان دلایل عدم بیعت امام حسین (علیهالسلام) با عناوین ذیل پرداخت:
۱- عدم شایستگی یزید
۲- اجباری بودن بیعت
۳- موروثی کردن خلافت در خاندان و کسانی که شایستگی خلافت را نداشتند
وی ادامه داد : امام خمینی (ره) نیز با الهام از نهضت امام حسین(علیه السلام) و شعار «هیهات منا الذله» و با نگاه حسینی این انقلاب را ایجاد کرد و به پیش برد، بنابراین ریشه و بنیان انقلاب اسلامی از نهضت حسینی است و اعجازهای آن را نیز در دفاع مقدس دیدهایم و خائنان به این انقلاب در دنیا و آخرت رسوایی و عقوبت خیانتهای خود را خواهند دید.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در بخش پایانی سخنان خود به موضوع جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم و هجمه دشمن به سمت جوانان و نسل جدید پرداخت و افزود: دشمن با تمرکز بر جنگ تربیتی و جنگ ارادهها و ادراکها و سرمایهگذاری کوتاهمدت و بلندمدت در تلاش است تا عفت و حیای جوانان را مورد تهاجم قرار داده و راه آن این است که جوانان ما باید برای مصون ماندن از این فتنهها و هجمه ها به الگو و اسوه خود یعنی حضرت علیاکبر (علیهالسلام) اقتدا کنند.
وی در پایان، به مناسبت روز هفتم محرم، به ذکر توسل به مصیبت شهادت حضرت علیاکبر (ع) پرداخت.