عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری سی ودومین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه ' رشد اجتماعی کودک' به رابطان سلامت اسلامشهر، یکشنبه بیست و چهارم  شهریور ۹۸ در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر ، با حضور دکتر الهام الهی رئیس اداره ارتقاء اجتماعی دانشگاه، حمیرا پشتکوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر، زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت فرهنگی و جمعی از رابطان سلامت برگزار شد.
دکتر الهام الهی به نام مناسب ترین واژه ها، ایام سوگواری محرم را تسلیت گفت و شروع کلاس را با سلامی بر خاندان اباعبدالله آغاز کرد.
در ابتدا دکتر الهی در مورد رشد اجتماعی کودک گفت: به تدریج کودک در همه رفتارهای اجتماعی خود تابع محیط می شود و رفتارهایش با نظم موجود در جامعه سازگار می سازد و ارتباط ها و منافع اجتماعی، جای منافع شخصی را می گیرند . وقت بیشتری را در تماسهای اجتماعی با سایر کودکان صرف می کند ، با دیگران ارتباط برقرار می کند، اسباب بازیهای اجتماعی می سازد و  با کودکان دیگر بیشتر بازی می کندکه اینها نشان دهنده تکامل اجتماعی کودک است.
در ادامه گفت : کودک در رفتار اجتماعی خود نسبت به بزرگسالان پیش از کودکان، واکنش نشان می دهد
مثلاً در ماه اول با تحریک لبها به صورت مکیدن پستان، به صداهای انسانی واکنش نشان می دهدو ماه دوم سرش را به سوی صدایی که به گوش او می رسد برمی گرداند و اگر هنگام گریه، دست بر شانه اش بگذارند گریه اش را قطع می کند و همینطور ماه های بعدی و در دو سه سالگی می تواند بعضی اطلاعاتی را که موجب تحریک او می شوند به مادرش نقل کند. همچنین، در این مرحله برای ارضای میل خود به استقلال و اظهار وجود به مقاومت و مخالفت برمی خیزد.
دکتر الهی در مورد رفتار کودک با همسالان خود توضیحاتی داد و افزود: رفتارهای اجتماعی کودک به دو دسته تقسیم می شود ۱- رفتارهای همکاری: آنهایی که جنبه مثبت و الفت دارند و سبب نزدیک شدن و ایجاد همکاری میان کودکان می شوند. ۲- رفتارهای مبارزی : رفتارهایی که جنبه منفی و نفرت و مبارزه دارند و برعکس رفتارهای همکاری، سبب جدایی و دوری کودکان از یکدیگر می شوند
در پایان شاخص های رفتارهای همکاری مبارزی را توضیح داد و به سوالات رابطان پاسخ داد.
گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی