عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن نفیس

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت : این کار پژوهشی و هنری توسط کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری صورت گرفته است .
او با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است گفت : مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشی هایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه گاه خلق هنر ناب بود و هر هنر مند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مذهب ،جلد ساز و... تجمیع می گشت.
شریف زاده تصریح کرد : در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآن های بسیار روبرو هستیم که هریک اثر بی بدیلی بشمار می روند و زینت بخش موزه های سراسر دنیا هستند.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت : با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهه های اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این می رفت که این طرحها و گره ها  با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بکار گرفته شود .
او خاطرنشان کرد :تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید برویژگی های اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.
شریف زاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمع آوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونه های موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شدکه شامل ۸ صفحه است.
او گفت :  این صفحات عبارتند از عنوان، بسم الله، آغاز، سرسوره ها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارمهره شده با پودرطلای بیست وچهار عیار ، گواش و آبرنگ اجرا شده است.