عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

گزارش ۵ ماه ابتدایی آموزش های سرویس و نگهداری و رانندگی تراکتور و کمباین در سال ۱۳۹۸

گزارش ۵ ماه ابتدایی آموزش های سرویس و نگهداری و رانندگی تراکتور و کمباین در سال ۱۳۹۸

واحد آموزش مرودشت در راستای اهداف آموزشی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نسبت به برنامه ریزی و اجرای آموزش کشاورزی و تحت نظارت مستقیم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس فعالیت می کند .

علی نوروزی رییس واحد آموزشی مرودشت در خصوص حوزه فعالیت این واحد، به شهرستان های نور آباد، سپیدان، رستم و کازرون  اشاره کرد و اظهار داشت: استان فارس دارای عرصه ای بالغ بر ۱۵۰۰هزار  هکتار محصولات زراعی و باغی و حدود ۲۸۱ هزار  نفربهره بردار می باشد که در بخش مشغول فعالیت می باشند . حدود ۳۰۰ هزار ماشین کشاورزی در بخش فعال بوده و بالغ ۱۰۰ هزار راننده وظیفه اجرای مکانیزاسیون و بکارگیری این تعداد ماشین را بعهده دارند . لذا با توجه به گستردگی بخش لزوم آموزش نیروهای موجود در بخش کاملا" احساس می شود . مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با عنوان متولی آموزش کشاورزی در فارس خود را ملزم به آموزش این قشر عظیم راننده و بهره بردار می داند .

نوروزی ادامه داد: واحد آموزش مرودشت از سال های دور تا کنون با عنوان یکی از مراکز و واحدهای آموزشی پیشرو در آموزش ماشین آلات بوده و هر ساله بخش عظیمی از متقاضیان دریافت گواهینامه مهارت تراکتور و کمباین به این واحد مراجعه می کنند . ارتباط نزدیک این واحد با بخش های تعاونی و خصوصی منجر به افزایش کارایی این آموزش ها از نظر کمی و کیفی شده است . تعاونی کمباین داران فارس متولی امر برداشت غلات در کشور می باشد و بالطبع ارتباط نزدیک این تعاونی با واحد آموزشی مرودشت و از سویی با کمباین داران باعث افزایش کمیت و کیفیت آموزش ها شده است . همکاری دوجانبه واحد آموزشی و تعاونی کمباین داران و سایر بخش های خصوصی کماکان در حال بهبود و افزایش است بنحوی که مقرر است در سال ۹۸ همکاری این واحد از طریق این تعاونی به سایر استان ها و بخصوص استان خوزستان کشیده شود .

رییس واحد آموزش مرودشت اظهار  داشت: آموزش های تراکتور و کمباین بصورت دوره های آموزشی سه روزه برگزار می گردد . این آموزش ها در قالب اجرای آزمون نظری و عملی و کسب نمره قبولی منجر به صدور گواهینامه مهارت می شود . این واحد  از ابتدای سال ۹۸ تا انتهای مرداد ماه در زمینه آموزش های سرویس و نگهداری و رانندگی تراکتور تعداد ۳۲۳ بهره بردار، ۹۶۹ نفر روز آموزش و تعداد ۲۵۰ گواهینامه صادره داشته است. در زمینه آموزش های سرویس و نگهداری و رانندگی کمباین نیز تعداد ۶۸۱ بهره بردار، ۲۰۴۳ نفر روز آموزش و تعداد ۵۹۰ گواهینامه صادره داشته است.

نوروزی این نوید را نیز داد که واحد آموزشی مرودشت برای رفع مشکل متقاضیان مهارت ماشین آلات راهسازی اقدام به تجهیز واحد آموزشی به ماشین های مورد نیاز مانند لودر / بیل مکانیکی / بولدوزر /لیفتراک/ گریدر و ... نموده و انشاا با برنامه ریزی انجام شده در شش ماهه دوم سال این دوره ها شروع خواهد شد .