عمومی | دانشگاه سیستان و بلوچستان

جلسه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با مدیران گروههای آموزشی برگزارشد

جلسه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با مدیران گروههای آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان صبح روز شنبه در سالن اجتماعات سازمان مرکزی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان وبلوچستان، در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی ۹۹-۹۸ جلسه هم اندیشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با مدیران آموزشی برگزار گردید.

در این جلسه دکتر فرهاد شهرکی معاون آموزشی با گرامیداشت ایام محرم و شهادت حضرت ابا عبدا... الحسین (ع) گزارشی از فعالیت های انجام شده در نیمسال گذشته را ارائه و برنامه ها و نکات آموزشی مهم این حوزه برای سال تحصیلی جدید را مطرح نمودند. گفتنی است در ادامه مدیران آموزشی هم نقطه نظرات و دیدگاههای خود را بیان کردند.

برخی از مهم ترین نکات مطرح شده در این جلسه در ادامه آورده شده است:

- بازنگری در رشته های ناکارآمد و کم بازده.

- توسعه، ایجاد و راه اندازی رشته های بین رشته ای و پر کاربرد از طریق تعامل با انجمنهای علمی، بخش های صنعتی و دستگاه های اجرایی مربوطه در چهارچوب دستورالعمل های ابلاغی.

- برنامه ریزی برای جذب دانشجویان پسادکتری.

- ارائه آموزش های تخصصی و خدمات آموزشی غیر رسمی به بخش های صنعت، سازمانها، ادارات، بانک ها و ...

- ایجاد و تقویت کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و فناوری.

- افزایش تعامل با محیط خارج از دانشگاه و سوق دادن پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه.

- فراهم کردن شرایط جذب دانشجوی خارجی.

- انجام پروژه های مشترک با سایر دانشگاه های داخلی و خارجی.

- برنامه ریزی لازم برای ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های مهم جهانی.

- تثبیت و ارتقای شاخص ها با تاکید بر توسعه همکاری های علمی بین المللی به ویژه استفاده از توان علمی استادان ایرانی مقیم خارج.

- توجه به تعاملات فراملی با استفاده از استادان ایرانی مقیم خارج از کشور و دانشمندان سایر کشورها.

- برنامه ریزی برای استفاده اعضای هیات علمی از فرصت های مطالعاتی در صنعت و جامعه.

- طراحی و تدوین نظام انگیزشی لازم برای سوق دادن اعضای هیات علمی به انجام فعالیت های بین المللی.

- تهیه گزارشات آماری مختلف و مقایسه با سایر دانشگاه های کشور.

- برگزاری جلسات هم اندیشی با اعضای هیات علمی.

- ارسال مشخصات اعضای هیات علمی مدعو قبل از شروع ترم.

- عدم استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

- استخراج لیست اعضای هیات علمی که در چند سال گذشته پایه های استحقاقی دریافت نکرده اند و بررسی دلایل آن.

- تهیه لیست اعضای هیات علمی مامور به تحصیل و گرفتن گزارشات سالیانه از آنها.

- رعایت کف دانشجویان در هر کلاس و گرفتن مجوزهای مربوطه.

- چک کردن برنامه هفتگی اعضای هیات علمی در گلستان و نصب در محل دفاتر.

- حضور مدیران دانشگاه تا آخر ساعت اداری.

- بررسی برنامه مدیران در گلستان.

- انتخاب اساتید مشاور برای هر ورودی.

- پایش دانش آموختگان و شاغلان.

- ارسال صورتجلسات آموزشی.

- عدم بکارگیری اعضای هیات علمی مامور به تحصیل برای تدریس.

- تکمیل برنامه هفتگی اعضای هیات علمی در سیستم جامع گلستان و نصب در محل دفاتر اعضای هیات علمی.

- نظارت مستمر مدیران محترم گروههای آموزشی بر برنامه های اعضای هیات علمی.

- با عنایت به محدودیت های شدید مالی، نظارت بر حدنصاب کلاسها.

- رصد قبولی دانش آموختگان در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و تجزیه و تحلیل نتایج و برنامه ریزی در  جلسات گروه و تلاش برای قرار گرفتن در لیست ۱۰ گروه برتر و انعکاس در برنامه راهبردی گروه.

- شناسایی اعضای هیات علمی خاموش در گروههای آموزشی و برنامه ریزی گروه آموزشی برای فعال شدن ایشان.

- تمامی اعضای هیات علمی با در نظر گرفتن تفاوت رشته ها باید در ارتقای دانشگاه براساس شاخص های مدنظر وزارت عتف نقش داشته باشند.

- حل مشکلات استان پهناور سیستان و بلوچستان در گروههای مختلف آموزشی در قالب پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، انجام پروژه های برون دانشگاهی، انتشار کتاب، مقالات و امثالهم از برنامه های راهبردی دانشگاه می باشد.

- رفتار، عملکرد، وجدان کاری، نظم، منش و شخصیت اعضای هیات علمی باید برای دانشجویان الگو باشد.

- ارتقای شاخص های آموزش .

- گسترش همکاری های آموزشی بین المللی (افزایش تعداد دانشجویان بین المللی و اساتید همکار خارجی و ایرانیان متخصص خارح از کشور) با نگاه ویژه به کشورهای همسایه شرقی و‌ جنوبی.

- ارتقای همسویی پژوهش ها و‌ پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با نیازها و حل مشکلات استان

- برگزاری سمینارهای ملی و بین المللی.

- برنامه ریزی برای افزایش پذیرش دانش آموختگان در مقاطع بالاتر.

- پرورش دانش آموختگان ایده پرداز و کارآفرین.

- رصد فارغ التحصیلان و تقویت ارتباط با دانش آموختگان.

- برنامه ریزی برای درآمدزایی.

- حفظ محیط زیست، حرکت به سمت گروه و ‌دانشکده سبز.

- تقویت اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری.

- اهتمام ویژه به ارتقاء کیفی دوره های آموزشی با تاکید بر ابعاد: روزآمدی علمی و‌ مهارت آموزی و‌ تحول به سمت کارآفرینی.

- هدفمندکردن گسترش کمی برمبنای: نیازها و مزیت های نسبی منطقه و استان.

- بهره گیری از شیوه های نوین و ارتقای بسترهای الکترونیکی آموزش و یادگیری.

- ایجاد شبکه فعالیت های ارتباط با صنعت و‌ جامعه.

- تشکیل هسته، مرکز و قطب سازی رشته های تخصصی.

- افزایش سطح همکاری با مراکز تصمیم سازی استان و‌ کشور.

- افزایش سطح همکاری با بخش های صنعتی و خدماتی .

- تقویت شهرت ملی و بین المللی گروه.

- توسعه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی.

- انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای ملی و‌ بین المللی با دانشگاه ها و‌ مراکز تحقیقاتی.

- افزایش بهره وری فضاهای آموزشی اعم از کارگاه ها، آزمایشگاه ها، سالن اجتماعات، کلاسها.

- ارتقای اثربخشی دوره های آموزشی (به خصوص دوره های کارشناسی).

- افزایش مهارت های شغلی و ارتقای سطح خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و اخلاق حرفه ای دانشجویان .

- توسعه برنامه های پسادکتری.

- تکمیل و به روز کردن سایت فارسی و انگلیسی در وب سایت دانشگاه.

- توضیح برنامه های آموزشی اعضای هیات علمی حداقل در ۴ روز.

- اعلام عدم حضور اعضای هیات علمی.

- بازنشستگان ۸ واحد، دانشجویان دکتری ۶ واحد، مدعو ۱۲ واحد.

- چک کردن طرح درس اعضای هیات علمی.

- عدم حضور مدیران گروه های آموزشی در جشن های دانش آموختگان.

- عدم حضور مشاوران انجمن های علمی در افتتاحیه و یا اختتامیه جشنواره حرکت.

- تاکید بر برنامه ریزی ترم دوم سال تحصیلی با بوستان.

- شرکت اعضای هیات علمی پیمانی و طرح خدمت سربازی در کلاس های صلاحیت مدرسی.