مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

سلطان بی رقیب چندساله در میان دانشگاه‌های صنعتی

دکتر آرش امینی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و سرپرست تیم المپیاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی به بررسی نتایج تیم المپیاد دانشگاه در چندسال اخیر می‌پردازد.
وی در خصوص نحوه انتخاب دانشجویان در المپیاد علمی دانشجویی کشور می‌گوید: حضور دانشجویان در این المپیاد به دو طریق امکان پذیر است. برخی دانشجویان از طریق آزمونی که بین دانشگاه‌های سراسر کشور (که به ۸ قطب تقسیم شده‎اند) برگزار می‌شود انتخاب شده و به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. در این آزمون از هر قطب در هر رشته ده نفر به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد.
۱۵ دانشجو نیز از بین رتبه‎های برتر کنکور ارشد(در هر رشته) جهت حضور در مرحله دوم المپیاد انتخاب می‌شوند که در نهایت همگی در مرحله دوم المپیاد علمی دانشجویی کشوری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
دکتر امینی در خصوص نحوه تخصیص مدال‌ها گفت: اینکه در یک رشته چند مدال طلا داده شود یا اینکه بر اساس نتایج آزمون مدال طلایی به دانشجویان برتر تخصیص یابد یا خیر در کمیته‌ی داوری بررسی و تصمیم گیری می‌شود.
وی افزود: المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۲۳ رشته مختلف برگزار می‌شود که تنها ده رشته‌ی آن به صورت رسمی در دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد. برخی رشته‌ها هم مانند آمار و علوم اقتصادی در دانشگاه ما وجود ندارد اما دانشجویان بعضاً از طریق کنکور ارشد مقام می‌آورند و می‌توانند در آن شرکت کنند.

نتایج کلی تیم المپیاد دانشگاه صنعتی شریف
دکتر امینی خاطرنشان کرد؛ تیم المپیاد دانشگاه در سال گذشته (بیست و سومین دوره) ۱۴ مدال کسب کرد اما امسال (بیست و چهارمین دوره) ۱۶ مدال را به خود اختصاص داده است. در خصوص کیفیت مدال‌ها نیز باید گفت: کیفیت مدال‌های دانشجویان دانشگاه شریف در این دوره به مراتب از سال گذشته بهتر بوده است. در بیست و سومین دوره المپیاد دانشجویی تیم دانشگاه ۳ مدال طلا، ۸ مدال نقره و ۳ مدال برنز را کسب کرده اما امسال ۶ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۴ مدال برنز را از آن خود کرده است.
وی یادآور شد؛ با وجود رقابتی که میان دانشجویان دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، طبیعی است که در سالهای مختلف در یک سری رشته‌ها نتایج بهتر یا بدتری داشته باشیم و این نتایج در کل متغیر هستند. به عنوان مثال در رشته مهندسی برق در سالهای قبل دانشگاه مدالی کسب نکرده بود اما در دوره قبلی یعنی بیست و سومین دوره‌، رتبه اول و دوم (مدال طلا و نقره) به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اختصاص یافت و امسال نیز مدال برنز این رشته به دانشگاه ما تعلق گرفته است. در کل این نتایج متغیر بوده و ممکن است در دوره‌های آتی و با توجه به شرایط موجود و استقبال یا عدم استقبال دانشجویان، رتبه دانشگاه بهتر یا بدتر شود.

دکتر امینی خاطرنشان کرد؛ نباید فراموش کنیم که دانشجویان ما می‌توانند تنها در نیمی از رشته‌های این المپیاد شرکت کنند.
اگر فقط رشته‌هایی که در دانشگاه شریف وجود دارد را معیار قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که دانشگاه صنعتی شریف در بیست و چهارمین المپیاد علمی دانشجویی از لحاظ تعداد و کیفیت مدال‌ها در بین تمامی دانشگاه‌ها اول است. اما اگر رشته‌های دیگر مانند روان شناسی و علوم تربیتی و... را هم حساب کنیم در این دوره دانشگاه تهران اول است.
وی اذعان داشت؛ در سالهای قبل با وجود اینکه امکان شرکت در بسیاری از رشته‌ها را نداشتیم اما تعداد مدال‌هایمان از مدال‌های دانشگاه‌هایی همچون تهران هم بیشتر بود و رتبه نخست را در میان دانشگاه‌ها کسب کردیم. امسال به صورت مشهودی دانشگاه تهران تلاش کرده و توانسته است در رشته‌هایی که دانشگاه صنعتی شریف امکان شرکت در آنها را ندارد موفق عمل کند و رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

بی انگیزگی دانشجویان دانشگاه شریف جهت شرکت در المپیاد علمی دانشجویی
دکتر امینی به عنوان سرپرست تیم المپیاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: امتیازهایی چون؛ عضویت در بنیاد ملی نخبگان و امکان پذیرش بدون آزمون برای دانشجویان شریف انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند زیرا اکثر آنها عضو بنیاد ملی نخبگان هستند و با معدل بالایی که دارند می‌توانند بدون آزمون در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند. جوایز مالی هم که برای برترین‌ها در نظر گرفته می‌شود آنقدر بالا نیست که دانشجویان را ترغیب به شرکت در این رویداد کند.
وی افزود: با این حال دانشگاه تلاش کرده برای استقبال و حضور دانشجویان در المپیاد انگیزه ایجاد کند و تا حدی هم موفق بوده و نسبت به سالهای قبل دانشجویان با انگیزه بیشتری شرکت می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشکده‌ی مهندسی برق خاطرنشان کرد: مورد دیگری که سبب عدم استقبال دانشجویان می‌شود زمان برگزاری مرحله دوم المپیاد در اواسط تابستان است. زیرا بسیاری از دانشجویان در ایام تابستان برای گذراندن دوره کار ورزی در خارج از کشور هستند. البته در دو سال اخیر دانشگاه تلاش کرده تا با هماهنگی سازمان سنجش مرحله دوم المپیاد را در خارج از ایران نیز برگزار کند. به عنوان مثال سال گذشته در سفارت سوئیس و امسال هم در سفارت اتریش این آزمون برگزار شد و برخی از دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول گذراندن دوره کا روزی بودند توانستند در آزمون شرکت کنند و موفق به کسب مدال نیز بشوند. برخی نیز با وجود اینکه احتمال بسیار بالایی برای کسب مدال داشتند نتوانستند در این دو کشور حضور یابند و در آزمون شرکت کنند.
دکتر امینی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد؛ با وجود اینکه انگیزه شرکت در المپیاد در بین دانشجویان شریفی بالا نیست، کماکان نتایج دانشگاه صنعتی شریف قابل قبول است و تمام تلاشمان را برای گرفتن نتایج بهتر وکسب مدال‌های بیشتر در سال‌های آینده خواهیم کرد.