عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست هیات رئیسه دانشکده پزشکی/ دومین سمینار Role Modeling، با عنوان «مسیر خبرگی» معطوف به شخصیت علمی و اجتماعی دکتر ابوالقاسم بختیار برگزار می شود

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، در نشست هیات رئیسه دانشکده پزشکی که صبح روز شنبه شانزدهم شهریور ۹۸ با حضور اعضای هیات رئیسه و دکتر حمیدرضا نمازی ریس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی در سالن شورای دانشکده برگزار شد؛ در ابتدای جلسه دکتر شهریار نفیسی، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، با اشاره به اهمیتRole Modeling: گفت: این مسئله از مبانی مهم در آموزش پزشکی است و بهتر است معطوف به شخصیت علمی اساتیدی باشد که ملاحظات خاص در مورد آنها کمتر مطرح است، تا بهره مندی و استفاده آموزشی بیشتر باشد.

برگزاری کارگاه روش تحقیق برای دستیاران جدید
در ادامه و پیش از دستور اصلی جلسه،  دکتر شاهین آخوندزاده گزارشی از سفر به تاجیکستان در خصوص کارگاه مقاله نویسی ارائه داد و همچنین از برگزاری کارگاه مقاله نویسی ویژه دستیاران جدیدالورود در روز های  روز های ۱۸ و ۲۵ مهر و ۲ آبان ماه ۹۸خبر داد و گفت: طبق فراخوان اعلام شده شده در جلسه رتبه بندی طرح های پژوهشی، بیش از ۱۰۰ نفر از دستیاران رشته های جراحی،قلب و عروق، زنان، ارتوپدی رادیولوژی، روانپزشکی و پوست در این کارگاه ثبت نام کردند.
در ادامه این جلسه دکتر امینیان رئیس پردیس پزشکی گزارش کوتاهی از برگزاری آزمون  زبان فارسی ویژه دانشجویان بین الملل ارائه داد و گفت این آزمون روز گذشته ۱۵ شهریور در کالج دانشگاه و برای دانشجویان بین الملل و با حضور نمایندگانی از وزارت علوم برگزار شد.

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دکتر ایرج کاشانی معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشکده از برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی ویژه دانشجویان دوره های تکمیلی phd کارشناسی ارشد خبر داد و گفت:  طبق پیشنهاد کمیته ارزشیابی تحصیلات تکمیلی این مراسم در راستای آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با قوانین آموزشی و با حضور و سخنرانی تعدادی از اساتید علوم پایه برگزار خواهد شد.
راه اندازی بخش ویژه نوجوانان در گروه کودکان، از دیگر موارد اعلام شده در این جلسه بود که البته رایزنی های برای جایابی این بخش در بیمارستان های تابعه دانشگاه به نتیجه نهایی نرسیده است.

برگزاری سمینار مسیر خبرگی معطوف به شخصیت دکتر ابوالقاسم بختیار
در ادامه دکتر حمیدرضا نمازی رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی به عنوان دبیر سمینار Role Modeling در این جلسه حضور داشت، با تاکید بر حفظ و پاسداشت اساتید و بزرگان تاریخ پزشکی، پیشنهاد داد این دوره از سمینار با محوریت مسیر خبرگی در پزشکی معطوف به شخصیت علمی و اجتماعی دکتر ابوالقاسم بختیار برگزار شود.
وی در ادامه مختصری از زندگی نامه دکتر بختیار را بازگو کرد و گفت: ابوالقاسم بختیار در سال ۱۲۵۰ در بروجن متولد شد و در بدو تولد مادرش را از دست داد و پدرش از این ضایعه دچار افسردگی شد، جد پدری ابوالقاسم شعری از شاهنامه را برای پدر خواند که باعث تسلی وی شد از این رو نام فرزند را ابوالقاسم نهاد. وی در دوران کودکی، به کارهای زیادی همچون، پینه دوزی، کشاورزی، دست‌فروشی و … پرداخت و   در مکتب خانه تعلیمات مقدماتی را فرا گرفت، مدتی در اصفهان بود، تا با مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری آشنا شد و وی مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندان خود را به ابوالقاسم سپرد و در این دوران مصادف شد با آشنائی رفت و آمد ابوالقاسم به مدرسه البرز، که مدیریت آن به عهده دکتر سامویل مارتین جردن بود، که دکتر جردن مقدمات سفر او به آمریکا را فراهم کرد و بعد از آن در آمریکا در سن ۵۵ سالگی موفق به فارغ التحصیلی در رشته پزشکی شد و با همسرش هلن جفری به ایران بازگشت و خود در احداث دانشگاه تهران کمک های شایانی کرد وهمسرش موسس اولین مدرسه پرستاری در ایران بود. مقبره وی و همسرش در کنار آرامگاه فردوسی قرار دارد.
دومین سمینار Role Modeling در پاییز سال جاری با عنوان مسیر خبرگی معطوف به شخصیت دکتر ابوالقاسم بختیار برگزار خواهد شد.
اعضای هیات رئیسه پیشنهاد دادند در مراسم  Role Modeling سردیس و یا لوح یادبود دکتر ابوالقاسم بختیار در دانشکده پزشکی رونمایی شود.
دکتر نمازی با تاکید بر بزرگداشت و گرامی داشت افراد شاخص در تاریخ پزشکی، پیشنهاد داد در آستانه سال تحصیلی و یا در اولین فرصت هیئت رئیسه دانشکده پزشکی در اقدامی نمادین بر سر مزار دکتر لقمان ادهم به عنوان اولین رئیس دانشکده پزشکی حاضر شوند.
وی در ادامه به برگزاری موفق المپیاد علوم انسانی سلامت اشاره کرد و گفت بسیاری از دانشجویان گروه های پزشکی در حوزه های بین رشته ای  به ویژه علوم انسانی فعالیت می کنند که ما برای شناسایی این افراد بانک اطلاعاتی تشکیل دادیم در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر عضو دارد.
دکتر نمازی با تاکید بر حفظ میراث دانشکده پزشکی گفت خوشبختانه به همت معاونت آموزشی دانشگاه و مسئولین دانشکده و دانشگاه پرونده ۸۰ هزار هیئت علمی و استاد دانشکده از بدو تاسیس تا کنون اسکن شده است.

۲۸ شهریور، برگزاری جشن روپوش سفید
در ادامه نشست هیئت رئیسه، دکتر علیرضا سیما مدیر دفتر توسعه دانشکده پزشکی از برگزاری جشن روپوش سفید در  روز ۲۸ شهریور ماه خبر داد و گفت این جشن در حاشیه دوره گذر از پایه به بالین باحضور ۲۷۰ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ به همراه دانشجویان بین الملل  از ساعت ۱۱ الی ۱۳  در تالار ابن سینا برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این مراسم از برگزیدگان دانشجویی ورودی ۹۴ نیز تقدیر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد این اولین بار است که در مراسم گذر از علوم پایه به بالین، جشن روپوش سفید برگزار می‌شود و اعضای هیئت رئیسه دانشکده پزشکی نیز با روپوش سفید در این مراسم حضور خواهند داشت و دانشجویان به صورت نمادین با به تن کردن روپوش سفید که منقش به آرم دانشگاه و آرم دانشکده پزشکی است دوره بالینی و حضور در بیمارستان را آغاز خواهند کرد.
در روز شنبه ۲۰ مهرماه جلسه شورای دانشکده ویژه مدیر گروه های بالینی در سالن شورای دانشکده برگزار شود همچنین با توجه به مصوبه هیئت رئیسه دانشکده مبنی بر حضور هیئت رئیسه در بیمارستانها تابعه دانشگاه مقرر شد اولین حضور هیات رئیسه دانشکده در  بیمارستان روزبه با حضور هیات رئیسه و اعضای هیات علمی آن بیمارستان روز ششم مهرماه برگزار شود.
خبر: مینا محمدی
عکس: عالیه عطایی