عمومی | دانشگاه بین المللی امام خمینی

یافته‌های علمی باید به سمت جامعه انتقال یابد

منصور غلامی روز شنبه ۹ شهریور ماه در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور  بیان داشت :ما امروز در شرایط ویژه ای در آموزش عالی کشور قرار گرفته ایم که نیازمند اقدامات ویژه تر از سوی متولیان آموزش عالی است.وی با تاکید بر اینکه باید یافته های علمی به سمت جامعه انتقال یابد گفت:به برکت تاسیس این پارک ها و مراکز دانش بنیان، بر خلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود امروز با این شرکت ها یسیاری از جوانان به سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود می روند.
وی اضافه کرد: در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، آموزش عالی از نو ساخته شد به گونه ای که در دوره اول فعالیت خود وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت های آموزشی با نیروهای جدید کشور در دستور کار آن قرار گرفت و در اواسط دهه هفتاد تمام این نیازها تامین شد تا جایی که بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش آموختگان ایران هستند.
غلامی ادامه داد: در دوره دوم توسعه تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و این پیشرفت های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور دانشگاه ها و اساتید ایرانی در مجامع پیشرفته دنیا شد.
وی گفت: در اواخر دهه هشتاد نیز شاهد تحول در بکارگیری نتایج علمی بودیم به طوری که نقدهای موجود به تعداد مقالات امروز به این سمت رفته که با ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور ایده های منبعث از نظریات علمی به سمت تبدیل به ایده‌های تجاری و اشتغال آفرینی و تبدیل به ثروت رفته است.
وزیر علوم یادآور شد: تشکیل پنج هزار شرکت دانش بنیان نتیجه همین رویکردها بوده که با هدایت پارک های علم و فناوری به وجود آمده است.
وی با تاکید بر اینکه باید یافته های علمی به سمت جامعه انتقال یابد گفت:به برکت تاسیس این پارک ها و مراکز دانش بنیان، بر خلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود امروز با این شرکت ها یسیاری از جوانان به سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود می روند.
غلامی با بیان اینکه امروزه ارتباط با صنعت در دانشگاه ها قدری گسترش یافته گفت:سال گذشته بسیاری از صنایع به دانشگاه ها مراجعه و راهکار حل مسایل خود را از دانشگاه گرفتند و انتظار می رود دانشگاه ها از این حرکت ها حمایت کرده و در ادامه سیاست های وزارت علوم توسعه دانش و فناوری های جدید را به سطح جامعه انتقال دهند.
به گفته غلامی با توجه به شعار سال جاری با موضوع روتق تولید دانشگاه ها نیز در سال های اخیر این مساله را مورد توجه جدی داشته اند اما گزارش های متعدد در طول سال دانشگاه ها از این موفقیت ها مدون نشده است.
وی با تاکید بر اخلاق حرفه ای و پژوهشی در دانشگاه ها گفت: در همین راستا اخیرا نیز قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس تصویب شد.غلامی افزود: بی اخلاقی ها در حوزه آموزش و گرایش به مدارک دانشگاهی بدون زحمت باعث شد تخلفاتی در دانشگاه ها شکل بگیرد که شان آموزش عالی را زیر سوال ببرد و این اتفاقات دست مایه کسانی شد که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند و نتایج آن را زیرسوال می برند.
وزیر علوم یادآور شد: در این راستا آئین نامه این موضوع هم در وزارت علوم تهیه و ابلاغ خواهد شد اما معاونان آموزشی هم باید در اولین نشست های خود این را منتقل کنند که تک تک اعضای هیات علمی و مدیران گروه ها مسئول نظارت بر حسن انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان هستند.
غلامی در خصوص رشته های علوم پایه نیز گفت: این رشته ها به‌طور نگران کننده ای با کاهش تقاضا مواجه است که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم خانواده ها با پزهیز از نگاه اقتصادی بز تحصیل فرزندان خود در رشته های خاص تمرکز نکنند.
وزیر علوم افزود: البته ما هم باید با برنامه هایی، در این رشته ها جاذبه ایجاد کنیم تا با حمایت بیشتر از استعدادهای بهتری از علاقمندان تحصیل در علوم پایه بهره مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است و در مجموع بابد توجه شود که گرایش به علوم تجربی به سایر رشته ها آسیب می زند.