عمومی | دانشگاه صنعتی اصفهان

نخستین همایش ملی فناوری‌ های نوظهور در اپتیک کوانتمی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود

دبیر این همایش علمی، برگزاری این رویداد در دانشگاه صنعتی اصفهان را فرصتی مناسب برای رونمایی از خوشه‌ اپتیک کوانتومی اصفهان و معرفی آن به محققان کشور به منظور ارتقاء سطح فناوری اپتیک کوانتومی عنوان کرد و گفت: اپتیک کوانتومی شاخه ای از فیزیک نوین است که در آن جلوه های مختلفی از رفتار کوانتومی نور مورد بررسی قرار می گیرد.

دکتر اسماعیل عبدالحسینی، با اشاره به این که فناوری پیشرفته کنونی امکان تولید گسیل گرهای تک فوتونی را فراهم آورده که زیربنای پروتکل های اولیه فناوری های نوظهورمخابرات و رمزنگاری کوانتومی هستند، افزود: استفاده از فوتون ها به جای الکترون ها، در ارتباطات و مخابرات موجب ظهور فناوری فوتونیک کوانتومی شده که در حال حاضر نیز در کنار علوم مواد و نانو، یکی از گرایش های مهم فیزیک به شمار می رود .

وی با بیان این که امروزه این پدیده از لحاظ آزمایشگاهی تایید شده است، گفت: این پدیده محور اصلی فناوری های نوظهوری مانند تصویربرداری کوانتومی، رادارهای کوانتومی و محاسبات کوانتومی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، اندازه گیری بسیار دقیق میدان های مغناطیسی جهت استفاده در کاربردهای نظامی و مدنی را از جمله موارد استفاده از حسگرهای کوانتومی دانست و تصریح کرد: امروزه در کشور دانشمندان متعددی در حال پژوهش در زمینه های مختلف اپتیک و فناوری های کوانتومی هستند که ظرفیتی عظیم در راستای جهش در تراز علم و فناوری کشور را ایجاد کرده اند.

عبدالحسینی ترویج فعالیت های علمی در این زمینه و توسعه ارتباط میان دانش پژوهان و فناوران از طریق برگزاری نشست های تخصصی در این زمینه را از مهمترین اهداف برگزاری نخستین همایش ملی فناوری‌ های نوظهور در اپتیک کوانتومی عنوان کرد و افزود: استان اصفهان یکی از قطب های اصلی فناوری های اپتیکی در کشور است و برگزاری این همایش فرصت مناسبی را برای شناسایی پژوهش های دانشگاهی و ارتقاء سطح فناوری این مراکز فراهم می آورد.

گفتنی است: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این همایش، می توانند به نشانی https://qsm.iut.ac.ir/quantum-optics مراجعه نمایند.