عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

دکتر علومی یزدی: ضرورت همگام‌سازی استادان جوان با شرایط روز برای توسعه علمی و پژوهشی دانشگاه



دکتر علومی یزدی: ضرورت همگام‌سازی استادان جوان با شرایط روز برای توسعه علمی و پژوهشی دانشگاه

هفتمین دوره آموزشی ارتقای مهارت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان«روش و مدیریت تحقیق: آشنایی با روش‌ها، استانداردها، فرایندها و اشتراک تجارب نشر مقاله در نشریات معتبر بین‌الملل Scopus& ISI» از تاریخ ۸ شهریورماه به مدت سه روز در محل هتل کیش مهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در مراسم افتتاحیه این دوره دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی اهداف برگزاری این دوره گفت: هدف در برگزاری این دوره‌ها تمرکز بر روی استانداردهای نشر مقالات در مجلات بین‌المللی و انتقال اندوخته و تجارب محققانی است که مهارت و تجربه‌ای در این زمینه‌ها داشته‌اند. امیدواریم محصول این کارگاه‌ها،‌ افزایش و پررنگ‌تر شدن نقش علوم انسانی کشور در تولید علم جهانی باشد.

نقطه قوت محققین مشرق زمین و به خصوص ایرانی‌ها، تحقیقات در حوزه علوم انسانی بوده است

او بابیان این نکته که اگرچه نقش جامعه علمی ایران در تولید علم در سال ­ های پس از انقلاب به نحو چشمگیری افزایش پیداکرده است اما احساس می‌شود نقش رشته‌های علوم انسانی در این تولید علم چندان قابل‌توجه نیست، گفت: بیشتر مقالات منتشرشده محققین ایرانی در حوزه‌های علوم پایه، فنی - مهندسی و پزشکی بوده است، درحالی‌که نقطه قوت محققین مشرق زمین و به خصوص ایرانی‌ها، تحقیقات در حوزه علوم انسانی بوده است .

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به این‌که مشرق زمین و خاستگاه علوم انسانی است گفت: این در حالی است که آن دسته از دستاوردهای ما برای مغرب زمین می‌توانند جالب‌توجه باشد که از لحاظ نوع نگاه، محتوا و خاستگاه، متفاوت از یافته‌های دانشمندان غربی باشد که تولیدات دانشمندان حوزه علوم انسانی از این قبیل است .

اگر نقش ما در حلقه تولید علم جهان کم‌رنگ است شاید عمدتاً نقص در تکنیک و روش باشد

او با اشاره افزود: به نظر می‌رسد نگاه فلاسفه و دانشمندان مشرق زمین به انسان و رسالت انسان به ویژه دانشمندان کشورمان به خاطر خاستگاه اسلامی و ایرانی آن به موضوع فرهنگ، خانواده، اقتصاد، تربیت و تربیت، ارتباطات و غیره نگاهی متفاوت با آنچه در غرب مصطلح است باشد، با این وجود این نگاه‌های متفاوت، جایگاه واقعی خود را در حلقه و جامعه تولید علم جهان پیدا نکرده است و علیرغم داشتن ذهن خلاق، استدلال قوی، توان پردازش و بیان مطالب اگر نقش ما در حلقه تولید علم جهان کم‌رنگ است شاید عمدتاً نقص در تکنیک و روش باشد .

در نظر داریم تا تکنیک‌ها و نحوه اتصال به حلقه تولید علم جهانی در این دوره‌ها آموزش داده شود

دکتر علومی یزدی، هدف از برگزاری این دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را ارتقاء سطح مهارت‌های تخصصی اعضای هیئت‌علمی برشمرد و گفت: در نظر داریم تا تکنیک‌ها و نحوه اتصال به حلقه تولید علم جهانی در این دوره‌ها آموزش داده شود. او افزود: گذشته از شیوه‌های نگارش که پیش از این مورد بازآموزی قرارگرفته است، روش‌ها، استاندارد و فرآیند تکنیک‌های نگارش موردبحث قرار خواهد گرفت .

معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که مجلات علمی دنیا استاندارد و روش‌های متفاوتی برای چاپ مقالات دارند بیان داشت: طبیعتاً برای نشر یک مقاله بایستی این معیارهای را برای رعایت کرد و امیدواریم با برگزاری این کارگاه گامی به جلو برداریم.

در کارگاه سال گذشته مقررشده بود هر یک از شرکت‌کنندگان یک مقاله جهت بازبینی مطالب و بهره‌گیری از مطالب کارگاه با خود همراه داشته باشند و نتایج آن هم منتشر شود. امیدواریم اعضای شرکت‌کننده در این کارگاه نیز امسال بتوانند مجموعه تحقیقات خود را به استانداردهای شناخته‌شده Scopus, ISI برسانند .

او بابیان انتظارات رئیس دانشگاه در مراسم هفته پژوهش سال گذشته و گلایه ایشان از کمبود تولیدات مقالات بین‌المللی دانشگاه گفت: در وضعیت موجود، آمار تولید مقالات علمی داخلی اعضای هیئت‌علمی ۲.۷ به ازای هر نفر و کمتر از یک یعنی در حدود ۰.۷ یا ۰.۸ مقاله در Scopus, ISI به‌طور سرانه است. این در حالی است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در حوزه بین‌المللی به تولید ۲ تا ۳ مقاله علمی و یا بیشتر می‌پردازند و به عبارتی، جمع کثیری از اعضای هیئت‌علمی خود را در چرخه تولید مقالات علمی قرار نمی‌دهند .

دکتر علومی یزدی خطاب به اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه بیان داشت: از اعضای هیئت‌علمی جوان­تر فعالیت در این حوزه را انتظار داریم چراکه موفقیت علمی ایشان و دانشگاه منوط به فعالیت و همگام‌سازی با شرایط روز است .

او گفت: در برگزاری این کارگاه‌ها در نظر داشتیم از اساتید جوان‌ دعوت به عمل آوریم، اما اشتیاق اعضای هیئت‌علمی باتجربه‌تر ما را بر آن داشت که به منظور ایجاد تعامل بیشتر، با ترکیب هر دو طیف این کارگاه برگزار شود . امیدواریم مقالات مشترک این ترکیب سنی را هم با تعداد بیشتر از گذشته شاهد باشیم و این کارگاه‌ها بتوانند فاصله وضعیت موجود ما را با وضع مطلوب کم کنند .

معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام این‌که دانشگاه علامه طباطبایی در رتبه‌بندی اخیر «مولتی رنکینگ» که شاخص‌های متفاوتی علاوه بر تولیدات علمی را بررسی می‌نماید رتبه قابل‌توجهی داشته است بیان داشت: علیرغم ارتباط و شناخت متقابل و تعاملات بین اساتید دانشگاه و دانشگاه­های دیگر کشورها، به دلیل کمبود تولیدات علمی بین‌المللی دارای جایگاه مطلوبی در نظام­های رتبه‌بندی تایمز یا شانگهای نداشته‌ایم .

دکتر علومی یزدی با تقدیر از برگزارکنندگان این دوره‌ها گفت: با ابتکار دکتر خرسندی و همکارانشان در مدیریت امور پژوهشی دانشگاه، در کنار برگزاری دوره‌های مهارت افزایی اقدام به تشکیل واحدهای خدمات پژوهشی دانشکده‌ها شده است تا اساتید با کمک دانشجویان دوره‌های دکتری که با تکنیک های به‌روز مقاله‌نویسی آشنا هستند به استانداردسازی مقالات و یافتن مجلات مناسب و بارگذاری و نشر آن‌ها بپردازند .

او در این خصوص افزود: دانشگاه علامه طباطبائی جزء ۵ دانشگاه برگزیده‌ای است که طی توافقنامه با وزارت علوم، برنامه پنج­ساله رسیدن به رتبه‌های دویست نظام‌های رتبه‌بندی را در پیش دارد. او تصریح کرد: برای رسیدن به چنین جایگاهی باید تلاشی مضاعف کرد. به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل - اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم .

در زمینه علوم انسانی حرف برای گفتن در عرصه بین‌المللی داریم

معاون پژوهشی دانشگاه بابیان این‌که گذشته از مسئله برنامه و تکلیف، ما در زمینه علوم انسانی حرف برای گفتن در عرصه بین‌المللی داریم و ابزار این بیان، اساتید محترم هستند بیان داشت: امیدوارم برگزاری این دوره‌های بتواند ما را گامی به جلو برده و انشالله به تولید محصولات ملموس و عینی شود .