عمومی | دانشگاه فرهنگیان

دوره مدیریتی چالش نگاری بین المللی راهبردی مبارزه با استکبار

به مناسبت روز مبارزه با استعمار انگلیس و در سالروز شهادت رئیسعلی دلواری، دوره مدیریتی استعمار و استکبار با محوریت "چالش نگاری بین المللی راهبردی مبارزه با استکبار"  با حضور دکتر مصلح زاده رئیس مرکز برنامه ریزی راهبردی وزارت امور خارجه و مشاور وزیر  در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست دکتر مصلح زاده با بیان مطالبی درخصوص سیستم بین المللی و نقش ابرقدرت های جهانی در آن، گفت: روابط بین الملل آن گونه که انتظار می رود و بر اساس قواعد و حقوق بین المللی شکل نمی گیرد بلکه ابر قدرت های جهان مطابق خواست خود و با ابزارهای فشار آن را تغییر می دهند.

وی با اشاره به  رفتار ابرقدرت ها در دوره های مختلف تاریخ خاطر نشان کرد: ابر قدرت های جهان در دوران های مختلف همواره به یک صورت رفتار نکرده اند و این نبوده که هر کشوری که قدرت داشته همان اقداماتی را انجام داده باشد که امروز امریکا انجام می دهد.

رئیس مرکز برنامه ریزی راهبردی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به ویژگی های تمدن جدید که با آن مواجه هستیم، به تبیین چگونگی تسلط تمدن غرب پرداخت و افزود: تمدن غرب در کسب ثروت، برده داری، حکومت داری و سلطه بسیار متفاوت بوده اند.

وی با اشاره به تفاوت امتیاز گرفتن و عقد قرداد، تصریح کرد: امتیاز گرفتن ها یکطرفه و قرداد ها با منافع دو طرف است، انگلیس در ایران همواره بدنبال امتیاز گرفتن هایی ازجمله لاتاری، دارسی، تالبوت، رویتر و ... بود.

دکتر مصلح زاده، در ادامه به رفتارهای استعمارگران و شیوه های مقابله با کشور هایی که حاضر به تسلیم در مقابل استعمار نیستند پرداخت.