عمومی | پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

با مشارکت فعال پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی ایران آغاز شد

سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران صبح یکشنبه به مدت سه روز در محل سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در این همایش که با سخنرانی دکتر عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد حدود هزار و ۲۰۰ نفر از متخصصان برجسته، دانشمندان، مسئولین و مدیران ارشد سازمان های مختلف، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مختلف مرتبط با زیست فناوری کشورمان و همچنین محققانی از کشورهای خارجی شرکت دارند.
طی این همایش بین المللی که تا ۱۲ شهریورماه جاری ادامه دارد بیش از هزار مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.

علم هراسی و توهم توطئه، اصلی ترین مانع پیشرفت زیست فناوری در کشور است
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی سخنانی در مراسم افتتاحیه همایش با اشاره به وجود استادان برجسته و محققان توانمند و انبوه دانشجویان جوان در حوزه زیست فناوری مهمترین چالش این حوزه در کشور را علم هراسی و توهم توطئه معدودی افراد عنوان کرد که از طرق مختلف از جمله از طریق رسانه ملی تلاش دارند با ارائه اطلاعات غلط مردم را علیه دانشمندان این حوزه قرار دهند.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی نامناسب کشور  که کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهان و دو برابر متوسط تبخیر جهان را دارد و از لحاظ خاک قابل کشت هم وضعیت بسیار بدی دارد اظهار داشت: برخی تلاش دارند با جلوگیری از کاربرد روش های اصلاح نباتات از جمله مهندسی ژنتیک محصولات ارگانیک را در مقابل آنها قرار دهند در حالی که کاملا واضح است که با توجه به شرایط کشور امکان تامین. ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی مورد نیاز کشور از طریق کشت ارگانیک یعنی عدم استفاده از کود و سم به هیچ وجه وجود ندارد و حتی یک سوم نیاز کشور را هم نمی توان با کشت ارگانیک تامین کرد و مطمئنا از تبلیغات خود علیه محصولات غیرارگانیک نقشه های دیگری در سر دارند.
وی با بیان اینکه منابع آب‌ شیرین کشور به سرعت در حال کم شدن است و ما ناچاریم برای جبران این کمبود به سمت آب‌های لب شور و شور برویم، گفت: کشور محدودیت‌های زیادی برای تولید به خصوص در بخش کشاورزی و حتی حفظ محیط‌زیست دارد و امروز دیگر روش‌های معمولی اصلاح نباتات پاسخگوی نیاز ایران نیست و باید از روش های جدید اصلاحی از جمله مهندسی ژنتیک استفاده کرد.
کلانتری با اشاره به این که طبق استانداردهای بین المللی هر کشوری باید حداکثر ۴۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف کند اظهار داشت: در کشور ما بیش از ۲۰ سال است که بالای ۱۰۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف می‌کنیم و اگر چاره ای از نظر علمی پیدا نشود به زودی تمام منابع آب‌های زیرزمینی خود از دست خواهیم داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات عده ای علم هراس که فارغ از سیستم علمی کشور با توهم توطئه به مخالفت با مهندسی ژنتیک برخاسته اند گفت: در اواخر دهه ۱۳۶۰ که ریاست سازمان آموزش و تحقیقات کشاورزی را برعهده داشتم سال ها بود که ایران با سازمان بین المللی
CGIAR    که موسسه ای بین المللی در زمینه تحقیقات کشاورزی است ارتباط داشت و از سال ۱۳۵۲ حق عضویت سالانه پرداخت می کرد. در چند سال اخیر عده ای برای کوبیدن بیوتکنولوژی در کشور مدعی شده اند که ارتباط با این سازمان در زمان مدیریت من ایجاد شده و این موسسه هم با همکاری بنیاد راکفلر به وجود آمده و راکفلر صهیونیست است پس دانشمندان بیوتکنولوژی ایران همگی بازیچه صهیونیست ها هستند!!
این در حالی است که CGIAR زیر نظر بانک جهانی است و مثل بسیاری از سازمان های بین المللی حمایتهایی از بنیادهایی مثل راکفلر، بیل گیتس و ... به این موسسه صورت می گیرد.
کلانتری تاکید کرد: توطئه واقعی فعالیت همین افراد است که تلاش دارند ایران را عقب مانده نگه دارند و از جامعه بیوتکنولوژی کشور می خواهم خطر این جریان را که بازدارنده توسعه مهندسی ژنتیک در کشوراست به عنوان یک نگرانی جدی مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه با برخورداری از انبوه جوانان مستعد در کشور در زمینه جبران عقب ماندگی های علمی مشکلی نداریم اظهار داشت: نباید اجازه دهیم در اثر فعالیت های دشمنان قسم خورده پیشرفت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشور، سیاستمداران و سازمان هایی مثل رسانه ملی در مقابل جامعه علمی قرار بگیرند.
کلانتری با اشاره به هجمه سنگینی که علیه یکی، دو دانشمند برجسته زیست فناوری کشور به عنوان مدافعان جدی مهندسی ژنتیک در کشور صورت می گیرد از انجمن های علمی خواست با توجه به وجود اساتید و محققان فراوان در این حوزه بلندگوهای متعددی برای دفاع از بیوتکنولوژی در کشور داشته باشند تا تصویر واقعی این فناوری ها هر چه بهتر به جامعه نشان داده شود.
وی با اشاره به کارشکنی هایی که علیه عضویت ایران در معاهده پاریس می شود اظهار داشت: دولت ایران پیشنهاد کرده تا سال ۲۰۳۰ در صورت ادامه تحریم ها ۴ درصد و در صورت رفع تحریم ها ۱۲ درصد از میزان تولید کربن کم کند که مخالفان این تعهدات را مانع توسعه کشور می دانند در حالی که تعهدات معاهده پاریس - که حدودا معادل ۷۲ میلیون تن است - به مراتب کمتر از الزامات قانونی خود مااست. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳۲  میلیون تن و براساس دستورات رهبری باید ۷۳۲ میلیون تن - حدود ۴۱ درصد – کاهش تولید کربن داشته باشیم..

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: مهمترین تهدید برای زیست فناوری کشور اقدامات افراد شانتاژکار و فیلم های آن چنانی است که کم از صدا و سیمای ما پخش نمی شود و باید تلاش کنید با اقدامات اجتماعی سیاسی، تبلیغات منفی و توهم توطئه ای را که از سوی برخی به آن دامن زده شده خنثی کنید.

ایران، قدرت دوم آسیا در تولید داروهای بیوتکنولوژی
دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری هم طی سخنانی در این مراسم با اشاره به پیشینه این ستاد که سال ۱۳۷۹ در قالب کمیته ملی زیست فناوری تشکیل و سال ۸۶ به ستاد توسعه زیست فناوری تبدیل شد هدف این ستاد را ارتقای کلی زیست فناوری در کشور عنوان کرد.
وی گفت:
ایران در حال حاضر در رتبه ۱۳ تولید علم زیست فناوری دنیاست. در افق ۱۴۰۴ باید رتبه دهم زیست فناوری دنیا را کسب و سهم خود از بازار جهانی زیست فناوری را از ۰.۵ درصد به ۳ درصد افزایش دهیم.
قانعی خاطرنشان کرد: در حال حاضراز لحاظ فناوری تولید محصولات زیست فناوری جزو پنج کشور برتر آسیا هستیم و در تولید داروهای بیوتکنولوژی در رتبه اول غرب آسیا و پس از ژاپن در رتبه دوم آسیاست

وی  نیروی انسانی دلسوز را مهمترین عامل پیشرفت زیست فناوری کشور عنوان و خاطرنشان کرد: به منظور رفع عوامل شکست استارتاپ ها از مدل شتابدهنده ها استفاده کرده ایم و در این راستا ۹ شتابدهنده در حوزه های مرتبط با زیست فناوری در کشور ایجاد شده اند.
قانعی در تبیین اقدامات ستاد در حوزه کشاورزی به طرح کشاورزی شورپسند اشاره کرد که با همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در اراضی شور خوزستان در حال اجراست.
دکتر صنعتی، برنده جایزه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در ادامه این مراسم دکتر صنعتی به عنوان چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور جایزه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را دریافت کرد. این جایزه در افتتاحیه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی به معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اعطا شد.

در تحقیقات مهندسی ژنتیک ۲۰ سال از بخش اجرا جلوتریم
دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی هم طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه امروز با پدیده خشکی مواجه ایم و نه خشکسالی و بر اساس شاخص های علمی، ایران دچار کمبود مطلق آب است، اظهار داشت: در ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار و ۱۰۸ تن آفت کش به صورت آماده مصرف و هشت هزار و ۵۴۱ تن به صورت تکنیکال به کشور وارد کرده ایم..

رییس انجمن ایمنی زیستی در ادامه به برخی شاخص های امنیت غذایی کشور اشاره و خاطرنشان کرد:
سالیانه تا ۱۶ میلیاردغذایی دلار محصولات غذایی آماده مصرف وارد کشور می شود و  بیلان تجارت غذایی ایران، منفی است.
بیش از ۹۰ درصد روغن نباتی و علوفه و خوراک دام کشور وارداتی است و یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج دنیا هستیم.
وی تصریح کرد: ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است و این در حالی است که پنج میلیارد دلار از واردات غذایی کشور طی ۱۰ سال گذشته را محصولات تراریخته تشکیل می دهد. به عنوان نمونه از ۸.۹ میلیون تن ذرت دامی وارداتی در سال ۹۷ حدود ۷.۵ میلیون تن تراریخته بوده است.
قره یاضی در ادامه با اشاره به روش های کلاسیک، مدرن و مولکولار اصلاح نباتات گفت: مهندسی ژنتیک یکی از تکنیک های ملکولی اصلاح نباتات است که امکان تولید محصولات تراریخته با صفات برتر را فراهم کرده است..
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۱.۷ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته و تعداد ۷۰ کشور دنیا از سال ۱۹۹۶ تاکنون محصولات تراریخته را رسما پذیرفته اند و ۱۲۰ کشور دیگر نیز مصرف کننده این محصولات هستند. تنها شش کشور از جمله پرو، بوتان، ماداگاسکار، الجزایر و ونزوئلا رسما مصرف تراریخته ها را ممنوع کرده اند.
وی با اشاره به ۱۱۳ برابر شدن سطح زیر کشت تراریخته ها در ۲۳ سال اخیر گفت: طی این سالها در مجموع ۲.۵ میلیارد هکتار لاز اراضی دنیا به کشت تراریخته ها اختصاص یافته است.
دکتر قره یاضی با اشاره به مزایای محصولات تراریخته از قبیل تولید واریته های مقاومت به علف کش و آفات یا تولید برنج متحمل به خشکی که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دنبال می شود اظهار داشت:
تنها در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صدها رخداد تراریخته و ویراسته بدیع و کم نظیر تولید شده که مراحل مختلف آزمایش را می گذرانند و البته همه این محصولات بر اساس چالش ها و نیازهای کشور طراحی و تولید شده اند.

مرجع ملی ایمنی زیستی با ابراز تاسف از این که در حوزه مهندسی زنتیک بخش اجرا در کشور ما بیست سال از بخش  پژوهش عقب تر است گفت: توان استفاده کاربردی بلافاصله از فناوری های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیک و ویرایش ژنومی در محققان کشور وجود دارد و از ستاد توسعه زیست فناوری انتظار می رود برای رفع موانع تجاری سازی محصولات تراریخته و ویراسته اقدام فعال کند

عکس : حسن سمیعی

مورخ: ۱۰-۰۶-۹۸