عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

نباید بعد از تحریم درهای کشور بر روی محصولات خارجی باز شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا؛ دکتر حمیدرضا طیبی در این جلسه اظهار کرد: با وجود این که بخش عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، توسعه علمی و فناوری است، شاید طبیعی باشد که علاقه ما به پارک‌های مرتبط با توسعه علم و فناوری بیشتر باشد ولی بسیار علاقمند بودیم که مسئولیت این پارک به ما سپرده شود .

وی ادامه داد: سرعت توسعه اقتصادی در این زمینه که متعلق به بوم ماست بیشتر است و با توجه به ارتباط ما با موازین دینی این مجوز تاسیس این پارک به ما داده شد. تاکید ما این بود که فردی از خانواده علما و آشنا به ویژگی‌های فرهنگ و هنر این مسئولیت را بر عهده بگیرد .

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با تاکید بر لزوم برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: مساله‌ نگران‌کننده‌ای که در زمینه توسعه فناوری وجود دارد اما در حوزه پارک فناوری‌های نرم کمتر نگران کننده است این است که نباید حمایت‌ها فقط منحصر به دوران تحریم باشد و با برداشتن تحریم‌ها درهای کشور به روی محصولات خارجی باز شود .

اقتصاد فرهنگ مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا در بخشی از این نشست گفت: فرهنگ‌و هنر ایران ثروت معنوی ایران بوده و هست اما گاهی بُعد دیگری از این ثروت ملی که بعد مادی است کمتر مورد توجه قرار می گیرد. به مرور زمان بخش خلق ثروت در حوزه ثروت مادی مورد کم توجهی قرار گرفته در حالی که به نظر می‌رسد با هر نظریه پردازی اقتصادی این که فرهنگ و هنر ایران پایه‌ای برای ثروت مادی است مطرح‌ می شود .

دکتر عباس صالحی با اشاره به ظرفیت های فرهنگ ایران گفت: ما مزیت بومی در حوزه فرهنگ و هنر داریم. در وزارت ارشاد با همین نگاه اقداماتی صورت گرفته که چون اکنون فرصت محدود است نمی‌توانم همه‌ آن‌ها را بیان کنم .

وی با اشاره به افتتاح گذر فرهنگ و هنر نجف‌آباد گفت: باید فرصت عرضه اقتصادی فرهنگ و هنر را فراهم کنیم و شهرهای کمتر شناخته شده، با شناسنامه هویت‌دار شوند .

وزیر ارشاد افزود: پارک ملی نقطه تلاقی بین رویکرد جهاد و وزارت ارشاد است. امروز فرصتی برای شروع تازه فراهم شده است .

وی با بیان این که در همه حوزه‌ها مشکل بسته بندی وجود دارد گفت: حوزه بسته‌بندی در بخش فرهنگ و هنر نیاز به تکامل و خلاقیت بیشتری دارد، علاوه بر آن، حوزه مشاوره و کارآفرینی هم می‌تواند ایده‌های بسیار متنوعی داشته باشد .

صالحی با بیان این که آموزش طرح‌ها و پروپوزال‌های فرهنگی برای افزایش سرمایه در این پارک ها اهمیت پیدا می‌کند، گفت:طرح اولیه شهرک کسب‌وکارهای فرهنگی آماده شده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وجود فن‌بازارهای فرهنگی و هنری بین ایده و سرمایه‌گذار چرخه سریع‌تری ایجاد می‌کند و ایده‌ها سریعتر به محصول تبدیل می‌شوند. کارهای متعددی در این مسیر دیده شده و ما این رویداد را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم اتفاقات خوب و مبارکی برای فرهنگ و هنر ما بیفتد .

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در مجموعه‌های پژوهشی

در بخش دیگری از این نشست، دکتر سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان این که این دانشگاه رتبه ۴۸ را در میان دانشگاه های جامع کشور دارد گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از ظرفیت ها و پتانسیل های جهاد در قالب مجموعه های پژوهشی استفاده می‌کند و به نوعی اتصال پژوهش و آموزش در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفته است .

هاشمی ادامه داد: دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه کارآفرین است و در تلاش است که دانشجویان در کسب‌وکار های رشته‌های تخصصی خود مشغول به کار شوند .

وی با بیان این که در دانشگاه علم و فرهنگ ۸۶ کدرشته وجود دارد، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ ۱۳۵ عضو هیئت‌علمی تمام وقت دارد و این دانشگاه از ظرفیت و توانایی‌های اعضای جهاد دانشگاهی نیز در هیئت‌علمی بهره می‌برد .

سپرده شدن ۲۰ تا ۳۰ طرح "های‌تک" به جهاددانشگاهی

سرپرست پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی گفت: نزدیک یک سال و پنج ماه از تاسیس این پارک می‌گذرد. اگر این پارک در دستگاه‌های دیگر قرار داشت احتمالا یک و سال پنج ماه زمان زیادی برای برداشتن گام‌های جدی نبود اما خاصیت جهاد این است که در مدت زمانی کوتاه قدم‌های مهم و بزرگ بر می‌دارد .

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در نشست امضای تفاهم‌نامه و انعقاد قرارداد همکاری میان جهاد دانشگاهی و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: نزدیک ۲۰ یا ۳۰ طرح "های‌تک" کلان کشور به جهاد دانشگاهی سپرده شده است. مقام معظم رهبری بی‌حکمت اسم جهاد را نمی‌برند. به محض اعلام موجودیت پارک علم و فناوری علاقمندان از آن استقبال کردند .

وی افزود: در جهاد دانشگاهی کارهای بزرگ همیشه از جاهای کوچک آغاز می‌شوند. مانند آن چه در پژوهشگاه رویان رخ داد. در سال های آینده خواهید دید که جایگاه این پارک رفیع‌تر خواهد شد. امیدوارم به گونه‌ای پیش برویم که جایگاه ایده در کشور بالا رود و ایران هم مانند کشورهای دیگر بتواند از فضای فرهنگی خود کسب درآمد کند .

شناسایی مزیت‌های نسبی و معاصرسازی آنها

در بخش دیگری از این‌جلسه، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، با بیان این که با گذشت یک سال از زمان افتتاح این پارک گذشته، اظهار کرد: حس می‌کنم این‌پارک فضای جدیدی را برای شکوفایی ظرفیت‌های فرهنگ و هنر ایجاد کرده است. در حوزه فرهنگ و هنر به نشانه‌شناسی میراثی، تاریخی و هویتی نیاز است. مثلا ما سبکی به نام سقاخانه داریم و هنرمندی که هنر کهن ایرانی را می‌شناسد و می‌تواند این هنر را عرضه کند با استقبال رو به رو می شود .

وی افزود: در این رویکردی که داریم باید مزیت‌نسبی این حوزه را شناسایی و آن‌را معاصر سازی کنیم. مثلا در نمونه‌های شهرسازی هم آن چه موفق است معاصر ‌سازی الگو های کهن است. امیدوارم‌حرکتی که آغاز شده نتایج خوب و مثبتی داشته باشد.امیدوارم بحث اقتصاد و فرهنگ بتواند جایگاه خود را پیدا کند .

حرکتی برای پیوند علم و اقتصاد

مهدی کشمیری، قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حرکتی که در کشور در بحث پارک های علم و فناوری آغاز شده حرکت جدی در پیوند علم و اقتصاد است .

وی با ابراز امیدواری درباره تداوم و گسترش ثروت‌آفرینی از علوم انسانی گفت: امید است این حرکت به صورت جدی دنبال شود. حوزه علوم انسانی ثروت‌آفرین است. پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی می‌تواند محور این بحث در کشور قرار بگیرد. شما می‌توانید خیلی جدی پشتیبان این کار باشید و امید است در آینده ببینیم که چه سنگ‌بنای بزرگی در این مسیرگذاشته شده است .

لزوم هم‌افزایی ارکان اقتصاد خلاق و اقتصاد هنر

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی کشور نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته دولت گفت: این تفاهم‌نامه تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ و هنر خواهد داشت. اگر جمهوری اسلامی ایران در سکوی اول ثبت جهانی شهرها و روستاها قرار دارد به واسطه خلاقیت و نوآوری‌ است که استاد بزرگ من، جناب آقای مسجدجامعی بر آن تاکید داشتند .

محمودیان افزود: در صنایع دستی، ایران به عنوان یکی از ارکان اقتصاد خلاق و اقتصاد هنر، به آن هم افزایی با دیگر صنایع خلاق نرسیده است. محل این هم‌افزایی می‌تواند همین پارک جهاد دانشگاهی باشد .

جای خالی سهم ۱۰۰ میلیاردی ایران در صنایع خلاق

محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: در سال ۲۰۱۳ گردش مالی صنایع خلاق جهان ۲۲۵۰ میلیارد دلار بوده و با احتساب سهم یک درصدی جمعیت ایران امروزه باید قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار سهم صنایع خلاق ما باشد .

وی افزود: صنایع خلاق می‌تواند ما را از وابستگی به صادرات نفت نجات دهد.این پارک یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است و امیدوارم دست‌به دست هم دهیم و آنچه دکتر کشمیری گفتند را تامین کنیم و این‌ پارک ملی بتواند یکی از طلایه‌داران حوزه ثروت‌آفرینی از علوم انسانی باشد .

به گزارش ایسنا، این تفاهم نامه به منظور رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و حمایت از کسب و کارهای نوین در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با مشارکت صاحبان ایده های نوآورانه فرهنگ بنیان و همچنین بهره گیری از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و کاربردی متقابل، منعقد شد .

افزایش میزان اشتغال در بخش فرهنگ، هنر و رسانه، بهبود و تسهیل فضای کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای، پشتیبانی از کارآفرینان و جذب سرمایه، حمایت از نوآوری و تقویت و توسعه صنایع فرهنگی، توسعه صادرات و تبادل فناوری های نرم در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، حمایت از توسعه بازار فرهنگ و هنر از مهمترین اهداف این تفاهم نامه است .

« حمایت از ایجاد پردیس ها، مراکز رشد و مراکز مشاوه کارآفرینی تخصصی»، «حمایت از راه اندازی شهرک کسب و کارهای نوپای فرهنگی»، «حمایت از راه اندازی فن بازار ملی صنایع فرهنگی، هنری، رسانه و تولیدات محتوایی دیجیتال»، «طراحی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، رسانه ای در سطوح استانی و ملی»، « برگزاری کارگاه ها، دوره های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت و نشست های تخصصی دانش افزایی در سطوح استانی و ملی»، «همکاری در تالیف، چاپ و انتشار مقالات و کتب تخصصی» و« انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی و کاربردی» از جمله موضوع های فعالیت مشترک این تفاهم نامه است .