عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

برگزاری دوره آموزشی مهارتی تولید نهال و جنگل‌کاری در پردیس آموزش کشاورزی اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل چهارمین دوره آموزشی طرح سنجش مهارت کشاورزی رشته‌ی تولید نهال و جنگل‌کاری با شرکت ۳۰ نفر از فراگیران و تولیدکنندگان نهال شهریورماه سال جاری در پردیس آموزش کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برگزار شد .

این دوره ۲۸ روزه بر اساس هماهنگی صورت گرفته با موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی و سرفصل‌های مربوطه با هدف ارتقاء سطح دانش فنی و مهارت علمی و عملی کارآموزان در زمینه مسائل مربوط به عملیات و مراحل تولید نهال و جنگل‌کاری به شیوه فنی و اصولی اجرا گردید.

در طی این دوره مباحث مختلفی شامل تاریخچه تولید نهال و جنگل‌کاری، روش‌های جنگل‌کاری، تعریف مفاهیم و اصطلاحات، مهمترین اهداف جنگل‌کاری، روش‌های مختلف جمع‌آوری بذر، طراحی و احداث نهالستان و خزانه، شناسایی شرایط اکولوژیکی و رویشگاهی منطقه برای جنگل‌کاری، جنگل‌کاری با بذر، جنگل‌کاری با نهال‌های بومی پهن‌برگ و سوزنی‌برگ، آشنایی با ماشین‌آلات و تجهیزات جنگل‌کاری، کلیه مراقبت‌ها و مواظبت‌های پرورشی در جنگل‌کاری (انواع آبیاری، واکاری، قرق، هرس، سله شکنی، ایجاد سایه­بان) با فراگیران بحث گردید.

مدرس دوره دکتر رستمی کیا عضو هیات علمی بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز بودند که طی این مدت به صورت نظری و عملی آموزش‌های لازم به فراگیران ارائه دادند. ارزشیانی نهایی دوره (پایان دوره) در روز شنبه ۹ شهریورماه با حضور نمایندگان آموزش و پرورش استان در دو بخش شامل آزمون نظری (از طریق سامانه آنلاین) و آزمون عملی در گلخانه پردیس آموزش کشاورزی اردبیل برگزار شد و مقرر گردید پس از طی مراحل قانونی گواهینامه‌ پایان دوره به فراگیران ارائه شود.