عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

ارتقای سطح آگاهی کارشناسان و مسئولان موزه ها

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  سومین کارگاه آموزشی ملی "سنجش و پایش در محیط های موزه ای – در راه موزه سبز" به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی و همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان با حضور ۲۸ شرکت کننده از این استان (از شهرستان های رشت، انزلی و لاهیجان) در موزه میراث روستایی رشت برگزار شد .
این کارگاه به منظور آشنایی و افزایش سطح دانش کارشناسان و مسئولین مرتبط در موزه ها برگزار شد تا آگاهی این افراد نسبت به اهمیت امر پایش، شیوه های مربوطه برای ارزیابی محیط های داخلی موزه ها افزایش یافته و به روز شود.
در این ارتباط ضمن معرفی انواع خطرات تهدید کننده طبیعی و انسان ساخت پیرامون آثار همچون متغیرهای محیطی دما، رطوبت نسبی، نور، آلاینده ها، آفات و بلایای طبیعی به اثرات مخرب آنها پرداخته شد.
علاوه بر این روش های سنجش و کنترل هر یک از این عوامل معرفی و اهمیت نتایج آنها مورد بحث قرار گرفت و مقایسه اقدامات حفاظتی پیشگیرانه با روش های مداخله گرانه یکی دیگر از مباحث این کارگاه آموزشی بوده است.
در این کارگاه شرکت کنندگان پرسش ها و چالش هایی که در موزه های مربوطه با آن مواجه بودند را به بحث و گفتگو گذاشتند.
در بخش دیگر این کارگاه و در راستای اهداف پژوهشی فاز دوم پروژه موزه سبز، با همراهی مسئولین و تعدادی از شرکت کنندگان از این موزه بازدید شد و دزیمترهای مربوط به پایش محیطی که قبلا در مکان های منتخب نصب شده بودند جمع آوری و مورد بررسی مقدماتی قرار گرفتند.
موزه رشت باتوجه به موقعیت مکانی و اقلیمی آن، یکی از موزه های منتخب در پروژه موزه سبز بوده که کار پایش با همکاری کارشناسان آن به مدت یکسال در آنجا صورت گرفته است.