عمومی | دانشگاه تهران

بیست و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این اجلاس با تاکید بر اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه گفت: «یکی از موضوعاتی که همواره در این نشست‌ها بررسی و تاکید می‌شود استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه کشور است. ما معتقدیم که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور به این ظرفیت توجه لازم را ندارند و اتکا آنها بیشتر به بدنه کارشناسی است که در اختیار دارند، البته تکیه صرف به این بدنه کارشناسی تبعات و محدودیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت».
وی افزود: «دانشگاه‌ها در دنیا پشتیبان توسعه کشورها هستند و دانشگاه‌های کشور نیز همواره باید تلاش کنند تا این ظرفیت‌ها در اختیار توسعه کشور قرار بگیرند و سیاست‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند تا فعالیت‌های علمی و پژوهشی در جهت رفع نیازهای کشور تعریف شوند».
دکتر نیلی احمدآبادی، دانشگاه‌های سطح یک را از لحاظ علمی، زیر ساختی و شبکه‌ای بزرگترین ظرفیت کشور برشمرد و تصریح کرد: «دانشگاه‌های سطح یک با برپایی چنین نشست‌هایی در صدد معرفی پتانسیل‌های خود می‌باشند و با ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی به دنبال خدمت به جامعه و حل مشکلات کشور هستند».
رئیس دانشگاه تهران، استان آذربایجان شرقی را به‌عنوان یکی از فعال‌ترین استان‌های کشور در زمینه توسعه دانست و خاطر نشان کرد: «از گذشته تا کنون این استان و شهر تبریز از جنبه‌های متفاوتی چون نیروی انسانی، کارخانه‌های تولیدی، موقعیت استراتژیک، شرایط طبیعی ویژه و ساختار همواره مورد توجه بوده‌اند و دانشگاه تبریز می‌تواند به‌عنوان محور توسعه پایدار، علم و دانش دانشگاهی را بیش از گذشته در اختیار استان آذربایجان شرقی قرار دهد. البته در این زمینه و برای برقراری ارتباط بیشتر بین دانشگاه و جامعه می‌توان از خوشه‌های فکری بهره برد».
دکتر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، نیز ضمن اعلام آمادگی همکاری این استان در بخش‌های مختلف با دانشگاه‌های بزرگ و هم‌چنین با دانشگاه‌های استان گفت: «امروزه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید از این پتانسیل برای توسعه پایدار کشور و رفاه حال مردم استفاده شود».
وی، با بیان اینکه در حال حاضر برخی مناطق کشور به دلیل مزیت‌هایی چون داشتن نفت و گاز فراوان و ظرفیت‌های صنعت توریسم، گردشگری و بحث ترانزیت کالا، باید توسعه یافته‌تر از وضعیت فعلی باشند، خاطر نشان کرد: «با تدوین برنامه‌های مختلف راهبردی و کلان می‌توان از این پتانسیل‌ها برای رشد و شکوفایی همه جانبه کشور استفاده کرد و در این جهت نیز دانشگاه‌ها با ارائه راه‌کارهای عملیاتی باید به مدیران اجرایی دستگاه‌ها کمک کنند».

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: «ما در این استان با تهیه نقشه راه آمایش استان، سند تدبیر توسعه استان و مجمع‌های مشورتی در حوزه‌های مختلف در صدد بکارگیری تمامی ظرفیت‌های استان برای توسعه پایدار این خطه هستیم».
دکترپور محمدی، افزود: «استان آذربایجان شرقی در گذشته و امروزه به دلیل توانمندی‌هایی که در حوزه مختلف از جمله صنعت و معدن، گردشگری، ترانزیت کالا، حمل و نقل، وفاق ملی و … داشته و دارد، به‌عنوان سرآمد سایر استان‌ها بوده و از این رو با تدوین برنامه‌های مختلف و با کمک نخبگان جامعه می‌خواهیم این استان را به جایگاه واقعی آن برسانیم».
در ادامه دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز گفت: «خطه آذربایجان و در راس آنها شهر تبریز به دلیل وجود مراکز علمی و دانشمندان برجسته، قرن‌ها مهد تمدن شناخته شده است».
وی، با تصریح اینکه شهر تبریز، جدا از اهمیت صنعتی و تجاری، از برجسته‌ترین مراکز دانشگاهی جهان نیز بوده است، افزود: «حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌نام ربع رشیدی توسط رشیدالدین فضل الله همدانی ایجاد شد که در آن زمان این مرکز علم به‌عنوان بزرگترین و ارزشمند‌ترین مجموعه آموزشی جهان اسلام ویژگی دانشگاه‌های نسل سوم و همچون شهری علمی و صنعتی شامل چهار مجموعه دارالشفاء (بیمارستان و داروخانه)، دارالسیاده ( ضربخانه سکه، مهمانسرا، گرمابه، دارالایتام)، دارالعباده (مسجد، مدرسه، کتابخانه ، خانقاه) و دارالصنایع (کارخانه‌های نساجی، کاغذسازی و کارگاه‌های صنعتی) بود».
رئیس دانشگاه تبریز، با عنوان اینکه این دانشگاه در امتداد دانشگاه ربع رشیدی در سال ۱۳۲۶ با راه‌اندازی دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت علمی و آموزشی خود را آغاز کرده است، خاطر نشان کرد: «دانشگاه تبریز در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ عضو هیات علمی، بیش از ۲۳ هزار دانشجو و ۴۵۷ هزار مترمربع فضای آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی و نیز به جهت همجواری با دانشگاه‌های بزرگ کشورهای منطقه، به‌عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال‌غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه‌های بین‌المللی است».
دکتر مجیدی، در ادامه توسعه همکاری‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا را از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه برشمرد و بیان کرد: «این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌های کشور بود که در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی و اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز حضوری فعال داشته و هم‌اکنون با ۲۰۰ دانشگاه از کشورهای مختلف دنیا قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری دارد».
هم‌چنین دکتر سید احمدرضا خضری ، دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، ضمن تشریح برنامه‌های این اجلاس تصریح کرد: «این نشست‌ها بیشتر به‌منظور همفکری، هم‌اندیشی، تبادل تجربه برای توسعه آموزش عالی کشور برگزار می‌شود که در دستور اجلاس این دوره به مسائلی چون تبیین طرح جامع خدمات دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بررسی تشکیل اتحادیه و انجمن‌های بین دانشگاهی برای نقش‌آفرینی مطلوب‌تر در حل مشکلات کشور و برخی مسائل جاری دانشگاه‌ها پرداخته خواهد شد».

بیست و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار آذربایجان شرقی و روسای دانشگاه‌های تهران، تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز، علامه طباطبایی و مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران به‌عنوان دبیر اجلاس در دانشگاه تبریز برگزار شد.