عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

احداث و راه اندازی ۴۲ واحد بهداشتی درمانی تا افتتاح پارک فناوری سلامت طی یک سال گذشته در اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یکی از سه دانشگاه پزشکی برتر کشور، در یک سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی در بخش های بهداشتی، درمانی، عمرانی، آموزشی، تحقیقاتی، غذا و دارو و بین الملل کسب نموده است.

اصفهان با پنج میلیون تن جمعیت به عنوان یکی از پر جمعیت ترین استان های کشور دارای نیازهای بسیاری در بخش بهداشت و درمان است که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان علاوه بر انجام امور آموزشی و پژوهشی، وظیفه تامین خدمات، امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی را در این خطه به عهده دارد.
این دانشگاه با حدود ۱۰ هزار دانشجو، ۸۰۰ عضو هیات علمی، ۱۱ دانشکده، ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده و ۲۷ هزار پرسنل از دانشگاه های علوم پزشکی پیشرو در کشور محسوب می شود. ضمن آنکه این دانشگاه در ۳۸ بیمارستان دولتی زیرمجموعه، خدمات درمانی خود را ارائه می کند.
استان اصفهان دارای بیش از ۶ هزار تخت در ۵۳ بیمارستان (۳۸ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه) و همچنین ۴۹۳ خانه بهداشت روستایی، ۲۲۳ پایگاه سلامت شهری، ۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، هشت واحد تسهیلات زایمانی و هفت مرکز بیماری های رفتاری است.

سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه طی گفت و گویی در ارتباط با دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دریکسال اخیر تصریح نمود:

توسعه مراکز و خدمات بهداشتی در استان اصفهان
بخش بهداشت در استان اصفهان در یک سال اخیر با رشد و توسعه در زمینه های مختلف همراه بود که می توان به احداث ۲۱ واحد بهداشتی درمانی با اعتبار ۷۹ هزار و ۷۳ میلیون ریال و تجهیز و راه اندازی ۲۱ واحد بهداشتی درمانی با اعتبار ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال اشاره نمود.
جمعیت یکبار خدمت گرفته در این استان در سال ۹۷ از ۴۷ به ۸۱ درصد افزایش یافت و جمعیت ثبت نام شده در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) از سه میلیون و ۹۹۱ هزار به بیش از چهار میلیون و ۲۶۵ هزار نفر رسید.
بر اساس بررسی های انجام شده میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات بهداشتی این دانشگاه نیز به ۹۷ درصد افزایش یافته است.
انجام مراقبت غیر پزشکی برای ۳۶۹ هزار دانش آموز، مراقبت پزشکی ۱۸۷ هزار دانش آموز و معاینه حدود سه هزار دانش آموز اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی و اقامتی از جمله اقدام های این دانشگاه در یک سال اخیر بوده است.
غربالگری اولیه مصرف مواد، الکل و دخانیات به میزان ۸۶.۵ درصد (برای ۲ میلیون و ۶۹۶ هزار نفر) در جمعیت تحت پوشش دانشگاه و انجام مداخلات لازم در قالب غربالگری تکمیلی برای موارد مثبت، غربالگری اولیه سلامت روان در جمعیت پنج سال به بالا به میزان ۸۸.۶ درصد جمعیت هدف و آموزش ۶۲۸ هزار سفیر سلامت خانوار درباره مطالب مربوط به سلامت از طریق بسته های آموزشی و جلسه های آموزش گروهی، تهیه و تدوین سند استانی غیر واگیر و غربالگری ۴۱ هزار زوج در مراکز مشاوره پیش از ازدواج در جهت پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور از دیگر اقدام های این دانشگاه در بخش بهداشت در یک سال اخیر می باشد.

افتتاح پارک علم و فناوری سلامت در اصفهان
نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور با هدف تبدیل ایده های نو به ثروت و ایجاد بستر مناسب برای نخبگان جوان دی ماه سال گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح شد.
این مجموعه نخستین پارک فناوری سلامت کشور است که برای حضور نخبگان جوان در رشته های مختلف حوزه سلامت و در قالب موسسه های شتاب دهنده و مراکز رشد راه اندازی شد.
پارک فناوری سلامت اصفهان دارای ۱۰ خوشه فناوری در زمینه های پزشکی، تجهیزات پزشکی، مواد جدید نانو، دندانپزشکی، فناوی های نوین، زیست فناوری، ژنتیک، گیاهان دارویی، داروسازی و طب سنتی است.
پارک علم و فناوری سلامت اصفهان در فضایی به وسعت ۲۱ هکتار ایجاد شده و در زمان حاضر حدود ۴۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر است.
اعتبار هزینه شده برای راه اندازی و تجهیز این پارک تا کنون ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

عقد تفاهم نامه های بین المللی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک سال اخیر در جهت بین المللی کردن فعالیت های مختلف علمی و پژوهشی خود تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه وین اتریش، هامبورگ آلمان، دانمارک جنوبی و اراسموس هلند منعقد کرد.
همچنین این دانشگاه موفق به کسب مجوز اساسنامه اتاق همکاری ¬های علمی، پزشکی و دانشگاهی ایران و آلمان شد و تفاهم نامه تشکیل کنسرسیوم فعالیت های بین المللی دانشگاه های پیشرو اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با حضور این دانشگاه به امضای طرفین رسید.

اجرا و پیشرفت طرح های عمرانی
در یک سال گذشته چهار طرح عمرانی و درمانی توسط این دانشگاه به پایان رسید که شامل احداث سوله انبار داروهای مخدر معاونت غذا و دارو به مساحت ۲ هزار متر مربع و اعتبار ۳۱ میلیارد ریال، احداث وتکمیل ساختمان کلینیک تخصصی بیمارستان امین به مساحت نزدیک هفت هزار متر مربع و اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال، احداث و تکمیل ساختمان کلینیک تخصصی بیمارستان گلدیس شاهین شهر به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و اعتبار ۳۳ میلیارد ریال و احداث و تکمیل ساختمان دو سوله پژوهشی مرغ به مساحت حدود ۲ هزار متر مربع و اعتبار ۲۰ میلیارد ریال می باشد.
همچنین ۱۶ طرح مختلف عمرانی در مساحت ۱۸۱ هزار متر مربع در حال اجراست که با اتمام آنها حدود یکهزار و ۶۵۵ تخت به مجموعه تخت های استان اضافه می شود.

دستاوردهای آموزشی و پژوهشی
دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه در یک سال اخیر دستاوردهای قابل ملاحظه ای کسب کرده اند که از جمله می توان به کسب مقام نخست در تعداد اثر ارسالی به جشنواره ملی نشریات دانشجویی، انتخاب ۲ دانشجوی نمونه کشوری و کسب رتبه سوم کشوری در نهمین جشنواره فرهنگی سیمرغ دربین دانشگاه های کشور اشاره نمود.
همچنین در یک سال گذشته در مجموع حدود ۹۰۰ طرح تحقیقاتی در این دانشگاه اجرا شد که ۳۳ میلیارد ریال از بودجه آن توسط دانشگاه و ۷۴۱ میلیون ریال توسط خارج از دانشگاه تامین شد. این طرح ها شامل ۶۰۴ پایان نامه، ۱۶۰ طرح مراکز تحقیقاتی، ۵۰ طرح آزاد و ۸۶ طرح دانشجویی بود.

دستاوردها و اقدام های درمانی و دارویی
اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری یکی از دستاوردهای یک سال اخیر در حوزه پزشکی و درمانی استان اصفهان بود و تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور حذف کاغذ در کلیه بیمارستان های دولتی منعقد شد.
اجرای بسته های ابلاغی طرح تحول سلامت و تجمیع  داده های پذیرش برخط، آزمایشگاه و پاتولوژی، مرگ و میر در سامانه پرونده الکترونیک سلامت در کلیه بیمارستان های دولتی، اجرای طرح آزمایشی "استقرار پزشکان اقماری" در پنج رشته اصلی در ۱۲ بیمارستان مناطق محروم، پیگیری مقیمی ۳۴۰ متخصص در رشته های مورد نیاز اورژانس، پیگیری ماندگاری یکهزار و ۸۲۸ پزشک متخصص و عمومی تمام وقت جغرافیایی و پیگیری ماندگاری  ۲۱۹ پزشک متخصص و عمومی جایگزین غیر تمام وقت جغرافیایی از جمله اقدام های یک سال اخیر بود.
در یک سال اخیر اهدای عضو ۴۹ بیمار مرگ مغزی در این استان مورد پیگیری قرار گرفت و در مجموع ۱۷۰ پیوند کلیه، ۱۶ پیوند کبد و یک پیوند قلب به بیماران نیازمند صورت گرفت و همچنین انجمن اهدای عضو اصفهان نیز در این سال تشکیل شد.
مساعدت دارویی به ۶ هزار و ۵۵۰ بیمار خاص، مزمن و صعب العلاج نیازمند با اعتباری معادل ۱۵۰ میلیارد ریال، ساماندهی وضعیت توزیع و پخش دارو و به حداقل رساندن کمبودهای دارویی در استان و تامین اعتبار لازم برای ساخت ساختمان اداری و انبار مواد و داروهای تحت کنترل در پردیس شماره ۲ دانشگاه و اتمام آن با اعتباری معادل ۳۵ میلیارد ریال از دیگر اقدام های این دانشگاه در یک سال گذشته بود.