عمومی | دانشگاه فرهنگیان

برگزاری کارگاه های بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان در یزد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، کارگاه‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه فرهنگیان در «پردیس شهیدان پاک نژاد یزد» در روز سه شنبه، پنجم شهریور ۱۳۹۸ به همت مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فرهنگیان و هماهنگی مدیریت امور پردیس های استان یزد برگزار شد. شاخص‌ها و ابزارهای علم‌سنجی، نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، و نشریه‌های علمی بین‌المللی سه کارگاه کلیدی بود که توسط دکتر بهروز رسولی از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد. گروه‌های هدف این کارگاه‌ها، مدرسان و اعضای هیئت علمی و همچنین مدیران، برنامه‌ریزان، کارشناسان پژوهشی و آموزشی این دانشگاه بودند.

نخستین کارگاه از این مجموعه، شاخص‌ها و ابزارهای علم‌سنجی بود که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با مفاهیم پایه علم‌سنجی و سنجه‌های گوناگون در این حوزه و شیوه درست و کارآمد استفاده از آنها برگزار شد. در این راستا، دکتر رسولی نخست به توضیح تاریخچه و منطق شکل‌گیری علم‌سنجی و فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه پرداخت. پس از آن، ایشان به معرفی سنجه‌های کلیدی ارزیابی آثار پژوهشی، پژوهشگران، نشریه‌های علمی، موسسه‌های آموزش عالی، کشورها و مناطق جغرافیایی پرداخت. سنجه‌هایی همانند شمار انتشارات و استنادها، مقاله‌های داغ و پراستناد، شاخص اچ، شاخص ام، شاخص جی، همکاری علمی، پژوهشگران پراستناد، و مواردی از این دست. افزون بر این، حوزه جدید آلتمتریکس و سنجه‌های گوناگون آن نیز تشریح شد. سپس، دکتر رسولی به بیان چالش‌ها و سواستفاده‌های احتمالی از علم‌سنجی و شاخص‌های آن پرداخت. پرسش‌ها و گفت‌وگوهای شرکت‌کنندگان پایان‌بخش این کارگاه بود.

در کارگاه دوم، یعنی نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی، دکتر بهروز رسولی به معرفی شاخص‌ها و نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی پرداخت. در این کارگاه نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی که هرساله دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کنند، معرفی و با یکدیگر مقایسه شدند. نظام‌های رتبه‌بندی کیو. اس.، شانگهای، تایمز، یورپ، تایوان، لایدن، سی. دبلیو. تی. اس.، یومالتی‌رنک، سکیمگو، و بومتریکس از جمله نظام‌های معرفی شده در این کارگاه بود. پس از مرور سنجه‌های اررزیابی هر یک از نظام‌ها، جایگاه ایران و موسسه‌های ایرانی در آنها گزارش شدند. نظام‌های رتبه‌بندی ملی نیز در این کارگاه بحث شدند و این کارگاه با مرور معایب رتبه‌بندی دانشگاه‌ها خاتمه یافت.

در کارگاه سوم که هدف از آن آشنایی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان با نشریه‌های علمی بین‌المللی، سنجه‌های ارزیابی، و چگونگی ارسال مقاله برای آنها بود، دکتر رسولی نخست به توضیح انواع گوناگون نشریه‌های بین‌المللی و سپس به معرفی شاخص‌های ارزیابی و اعتباریابی آنها پرداخت. شاخص‌هایی همانند ضریب تاثیر، شاخص اچ، امتیاز استنادی، اس. جی. آر.، اسنیپ، شاخص فوریت، نیم‌عمر، ضریب آیجین، و چاک و دهک نشریه از جمله مهمترین سنجه‌های ارزیابی نشریه‌های علمی هستند که در این کارگاه تشریح شدند. اخلاق پژوهش و شناسایی نشریه‌های بی‌اعتبار و چپاول‌گر نیز از دیگر محورهای این کارگاه بودند. سرانجام، چگونگی ارسال مقاله برای نشریه‌های علمی بین‌المللی، از گزینش و یافتن نشریه مناسب گرفته تا نحوه پیگیری مقاله، در این کارگاه به استحضار شرکت‌کنندگان رسید و به پرسش‌های آنها پاسخ داده شد.