عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

شب محمد میرشکرایی برگزار شد

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علی دهباشی دبیر نشست در مورد جایگاه مهم میرشکرایی در مردم شناسی ایران گفت : یکی از چهره‌های برجسته مطالعات مردم‌شناسی در ایران محمد میرشکرایی است، استاد و دانشوری فرزانه که آثار او با عشق به ایران و فرهنگ و تمدن درخشان آن در هم تنیده‌اند.
او افزود:این مردم‌شناس برجسته یکی از چهره‌های مرکز مردم‌شناسی کشور  است که سنت آن مرکز را در پژوهشکده مردم شناسی در سال‌های پس از انقلاب تداوم بخشید و در کنار چند تن دیگر از مردم شناسان متقدم مانع از گسست سنت‌های پژوهشی و تحقیقی در زمینه مطالعات مردم شناختی فرهنگ ایرانی در چند دهه اخیر شد.
وی تصریح کرد:مطالعات و کوشش‌های ارزشمندش در معرفی چشم‌اندازهای مهم فرهنگ ایرانی چون نوروز و یلدا جایگاهی ویژه‌ای در حوزه مطالعات و گفتمان‌های میراث فرهنگی و تمدنی در سطح ملی و بین‌المللی به او بخشیده است.
دهباشی اظهارداشت:ثبت جهانی نوروز یکی از قله‌های درخشان در کارنامه ایشان است که اهمیتی جهانی به تلاش‌های وی در حوزه شناخت، پاسداشت و گرامیداشت فرهنگ ایرانی می‌بخشد.
سید محمدبهشتی سخنران دیگراین نشست در مورد جایگاه میرشکرایی گفت: ما در ایران بیوگرافی نداریم، شرح احوال نویسی داریم که بیشتر حال و هوای معنوی شخصی دارد که این حال و هوای معنوی اهلیت است. او افزود:محمد میرشکرایی از جمله مردم شناسانی است که اهلیت داردواهل سرزمین ایران است،ایرانی که خوب می شناسد و سال های سال برای شناخت آن صادقانه و خالصانه پژوهش انجام داده است.
دیگر سخنران این نشستمحمد باجلان فرخی  با مرور خاطرات اشبا محمد میرشکرایی و ارتباط خود با محمود خلیقی، میرشکرایی را حلقه اتصال این آشنایی دانست، آشنایی از سال ۱۳۵۳ برای او سرچشمه کارهای ارزشمندی بوده است.
او میرشکرایی را کسی دانست که عاشقانه به پژوهش در حوزه مردم شناسی پرداخته و مدیریت صدها تحقیق میدانی و انتشار ده‌ها جلد کتاب از نقاط ارزشمند تلاش‌های این مردم‌شناس توانا است.
این اسطوره شناس ادامه داد: تولید و انتشار کتاب‌های مردم شناسی در زمینه‌هایی چون نوروز، انسان و آب، مردم شناسی و موزه‌ها، اسطوره و آیین در فرهنگ ایران و تالیف صدها مقاله علمی، از جایگاه ارزشمند ایشان در مطالعات مردم شناختی فرهنگ ایرانی نشان دارد.
سید احمد محیط طباطبایی نیزدر ادامه نشست گفت: میرشکرایی کسی است که در تدوین سنت مردم نگاری در ایران نقش اساسی داشته و او در حوزه هایی که برای نخستین بار در ایران شروع به کار شده مانند موزه های مردم شناسی نقش مهم و تاثیرگذاری داشته است.
در ادامه نشست رسول وطن دوست از نقش مهم و غیرقابل انکار میرشکرایی در مردم شناسی ایران گفت و به هفت ویژگی مهم میرشکرایی از جمله متنانت، صبوری، مهربانی، وفاداری و ... پرداخت.
ویژگی هایی که هم به عنوان انسان و هم به عنوان پژوهشگر و مردم شناس باعث به وجود آمدن و تمایز رفتاری میرشکرایی شده و او را زنده نگه می دارد.
در ادامه شبان میرشکرایی پسر محمد میرشکرایی به نقش بارز پدرش در مطالهات مردم شناسی پرداخت و خاطرنشان کرد که پدرم هم پدر، هم استاد و هم دوستم بوده و مردم شناسی را من در محضر پدر یاد گرفتم .
گفتنی است،در این مراسم فیلمی مستند درباره محمد میرشکرایی به روایت خود او و نمایشگاهی از مجموعه عکس‌های مردم‌شناسی به نمایش گذاشته شد.