عمومی | دانشگاه گیلان

در نشست روسای دانشگاه های ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه های کشورهای حاشیه...

در آستانه بیست و دومین نشست روسای دانشگاه های اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر، نشست روسای دانشگاه های ایرانی اتحادیه کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور روسای ۱۲ دانشگاه ایرانی عضو اتحادیه و قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل برگزار شد .

دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر در اموربین الملل و رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی در این نشست گفت: اتحادیه های منطقه ای و به تبع آن، همکاری های علمی منطقه ای از دو نظر حائز اهمیت است. نخست آن که اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی سبب می شود همکاری های منطقه ای پیشرفت بهتری داشته باشد. دوم آن که همکاری های منطقه ای، سکویی برای فعالیت های جهانی است. با عنایت به این دو موضوع، اتحادیه های منطقه ای جزو اولویت های کشورهای پیشرفته می باشد و وزارت علوم نیز بر همین اساس، به ایجاد و توسعه همکاریهای منطقه ای اولویت داده و از آنها حمایت می کند. در این میان، اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای حاشیه خزر که یکی از قدیمی ترین اتحادیه های ایرانی می باشد، جایگاه ویژه ای در وزارت علوم دارد .
رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی افزود: اتحادیه باید با توسعه تعاملات علمی و ایجاد و پرورش موضوعات مشترک، سطح فعالیت آن را در میان کشورهای عضو ارتقا داده و حتی به سطوح مقامات عالی رتبه کشورهای متبوع برساند و این مهم به دست نمی آید جز آنکه تعریف مساله در اتحادیه به موضوعات مهم کشیده شود. قائم مقام وزیر علوم پیشنهاد کرد که برای توسعه روابط و سطح فعالیت ها، بهتر است دانشگاه های کشورهای غیر حاشیه دریای خزر نیز به عنوان ناظر در اتحادیه حضور داشته باشند و سیاست های انگیزشی و تشویقی برای حضور دانشگاه ها در اتحادیه طراحی شود. دکتر سالار آملی گفت: باید تلاش کرد که تعداد دانشگاه های عضو از هر کشور به موازنه مطلوب برسد و در همین راستا پیشنهاد کردند تا ارزیابی عملکرد دانشگاهها به طور مستمر در دستور کار اتحادیه باشد. ضمن آن که فرایند تعامل از پایین با بالا باشد و با در گیر شدن اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای عضو اتحادیه، فعالیت ها توسعه پیدا کند. رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی به دبیرخانه ایرانی اتحادیه (دانشگاه گیلان) پیشنهاد کرد تا با مسئولان وزارت امور خارجه نیز دیدار و نشست داشته باشند تا کنش گران سیاسی به ظرفیت های علمی برای تقویت همکاریهای علمی شناخت بهتری پیدا کنند .
دکتر رضی، رییس دانشگاه گیلان و رییس دبیرخانه ایرانی اتحادیه نیز در این نشست گفت: نشست آتی اتحادیه به میزبانی دانشگاه گیلان در روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در رشت برگزار خواهد شد و ما به دنبال آن هستیم با هدف هم افزایی ظرفیت های دانشگاههای ایرانی عضو، برنامه های منسجمی را در دستور کار این نشست قرار دهیم. ضمن آن که واگذاری ریاست دوره های اتحادیه در سال آتی به دانشگاه گیلان، فرصتی را برای تقویت همکاری های اتحادیه فراهم می آورد .
گفتنی است اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ تشکیل شده و در حال حاضر، ۵۷ دانشگاه، پژوهشگاه،  پارک های علم و فناوری و موسسات تحقیقاتی از کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در اتحادیه عضویت دارند .