عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

بررسی دغدغه های بهداشتی دانش آموزان در جمع گروه اندیشه ورز عضو هیئت دانش آموزی سپاه

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از برگزاری نشست هم اندیشی با جمعی از دانش آموزان بسیجی خبر داد و افزود: دغدغه های بهداشتی دانش آموزان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ سید راشد جزایری افزود: در این جلسه که مدیریت امور خواهران بسیج دانش آموزی سپاه همراه با تعدادی از دانش آموزان (گروه اندیشه ورز عضو هیئت دانش آموزی سپاه ) به عنوان نمایندگان دانش آموزان مدارس استان حضور داشتند، در مورد مشکلات حوزه دانش آموزی ومسائلی که دغدغه دانش اموزان بود بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وی تصریح کرد: نماینده دانش آموزان در ابتدا به موفقیت ستاد اجرایی کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون و جایگاه استان در اجرای طرح، دغدغه های بهداشتی دانش آموزان از جمله بحث عدم آموزش سفیران سلامت دانش آموزی در مدارس،نبود طرح تفکیک زباله در مدارس، عدم بهداشتی بودن وسایل مدارس و کتابخانه های عمومی، کمبود وسایل بهداشتی در مدارس، توزیع نامنظم قرص آهن و ویتامین دی ، کمبود مربی بهداشت در بعضی مدارس اشاره داشتند.
جزایری افزود: در ادامه این جلسه ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان شد، که چند محور از این بیانیه به حوزه سلامت مرتبط می باشد که یکی از مباحث اصلی این بیانیه عدالت در توسعه است، که تحقق این مهم در حوزه سلامت همواره مورد توجه مسئولان و مدیران وزارت بهداشت قرار گفته است و با ارائه خدماتی از جمله احداث یا تکمیل خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاههای سلامت تا کنون ۹۵ درصد این هدف محقق و تحقق ۱۰۰ % آن جزو اولویت های دانشگاه علوم پزشکی می باشد.
وی تصریح کرد: تمرکز بر سبک زندگی سلامت محور و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با هدف ارتقاء، پویایی، جوانی جمعیت، رعایت اصول اقتصاد مقاومتی همچون استفاده از وسایل ، تجهیزات، دارو و... تولید داخل که جزو اولویتهای ما است، توجه ویژه به آموزش، تحقیقات و پژوهش که هدف ما تربیت سفیران سلامت خانوار و دانش آموزی است از جمله دیگر مباحث مورد تاکید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب می باشد.
به گفته وی، در ادامه نیز به سوالات مهم دانش آموزان پرداخته و در مورد دغدغه عدم آموزش دانش آموزان در مورد بیماریهای ایدز ، هپاتیت و ... اظهار داشت: یکی از اولویتهای وزارت بهداشت آموزش ریشه ای و پایه ای مباحث بهداشت به دانش آموزان می باشد، لذا در این خصوص تفاهم نامه ترویج مدارس مروج سلامت با آموزش و پرورش منعقد شده است که یکی از اصلی ترین اهداف انعقاد این تفاهم نامه آموزش به سه گروه دانش آموزان ، معلمین و والدین می باشد که در حال حاضر تعداد ۳۴۰ مدارس استان جز مدارس مروج سلامت هستند که این مدارس هر ساله براساس پارامترهایی من جمله مدیریت، بهداشت محیط، مشارکت برون بخشی، تغذیه ، فعالیت و تحرک فیزیکی ، مراقبت بهداشتی دانش آموزان رتبه بندی و ستاره دار می شوند بر این اساس در سال ۹۸ تعداد ۱۵۳ مدارس مروج سلامت ۵ ستاره را کسب کرده اند.
در ادامه جزایری به موضوع سفیران سلامت دانش آموزی اشاره و بیان داشت: سفیران سلامت دانش آموزی دستورالعمل خاص خود را دارا می باشند که اجرای برنامه سفیران سلامت مدارس در شهرها برعهده ی آموزش و پرورش و درروستاها آموزش اولیه دانش آموزان باهمکاری آموزش و پروش بر عهده ی دانشگاه علوم پزشکی می باشد.
وی تصریح کرد: در خصوص بحث کمبود قرص آهن و ویتامین D و توزیع نامنظم آن در مدارس ، دانشگاه علوم پزشکی تفاهمنامه ای را با آموزش و پرورش منعقد کرده است که توزیع قرص آهن و ویتامین D را براساس اولویت در مدارس دخترانه با توجه به نیاز جسمی بیشتر دختران و دوز مصرفی مشخص ( ۱۶ عدد قرص آهن برای ۱۶ هفته و ۹ عدد قرص ویتامین D ۵۰ هزار واحدی برای ۹ ماه ) می باشد که در سال ۹۶ و ۹۷ توزیع به صورت کامل انجام شد و امیدواریم امسال هم بتوانیم توزیع را براساس برنامه داشته باشیم .
جزایری به عشایر استان اشاره و اظهار داشت: تعداد ۶۰ هزار عشایر در استان در شهرستانهای کوهرنگ، اردل و کیار و قسمتی از شهرستان بروجن ( به مدت ۵ ماه از سالدر استان چهار محال وبختیاری و ۷ ماه در استان خوزستان ) را در استان اتراق دارند که از سه گذرگاه شهرستان کوهرنگ وارد استان می شوند و ما همه ساله در بدو ورود عشایر در گذرگاهها با استقرار سه اکیپ در قالب ( ماما ، پزشک و پرستار ) و به صورت کاملاً رایگان به ارائه خدمات به عشایر می پردازیم.
رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در ادامه به بسیج ملی فشار خون بالا اشاره و گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون از تاریخ بیست و هشتم اردبیهشت ماه سال جاری شروع و تا اواسط تیرماه سال جاری ادامه داشت، که در این مدت در استان تعداد ۴۶۷ هزار و ۱۹۶ نفر در این کمپین غربالگری و پرسش نامه مورد نظر را تکمیل شده است که از این تعداد ۳۴۶ هزار و ۶۳۶ نفر در مراکز بهداشتی درمانی و ۱۲۲ هزار نفر از طریق ایستگاههای ثابت و سیار شده اند که در نتیجه ۴ هزار و ۲۴ هزار نفر بیمار فشار خون جدید ثبت و ۶ هزار نفر مشکوک به فشار خون شناسایی شده اند.
به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در اجرای این طرح، رتبه ده کشوری را در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور و رتبه یک را دربین دانشگاههای قطب کسب کرد.
وی در مورد تجمع زباله در مکان های عمومی و توریستی تصریح کرد: نظارت بر جمع آوری و انتقال و مدیریت پسماند با همکاری محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری صورت می گیرد که معاونت بهداشتی نظارت مستمراز طریق بازرسین بهداشت محیط بر این امر داشته و خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، طرح تفکیک زباله در یکی از مدارس شهرستان شهرکرد اجرا شد که بسیار موفقیت آمیز بود و مشارکت خانواده ها را نیز به دنبال داشت که همین امر موجب نهادینه کردن تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ سازی می باشد و امید است بتوانیم در سایر مدارس نیز این طرح را اجرا کنیم.
جزایری، به دخانیات و مصرف سیگار و قلیان در اماکن عمومی نیز اشاره داشت و گفت: دراین خصوص تمام تلاش خود را برای آموزش و اطلاع رسانی در مورد مضرات قلیان و سیگارو دخانیات انجام داده و کمپین قلیان ها را گلدان کنیم را با همکاری واحد سلامت محیط و کار راه اندازی و در مناسبت های مختلفی همچون پیاده روی هفته سلامت به ازای تحویل قلیان هدایایی ورزشی تحویل داده می شود.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه خاطر نشان کرد: ریشه کن کردن مصرف دخانیات نیازمند عزم عمومی و فرهنگ سازی دراین خصوص می باشد.