مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

عبور از صد تحریم‌های آمریکا و کسب مقام اول دنیا توسط نخبگان دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی؛ تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد. گفتنی است که تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.

اعضای تیم فراس، به سرپرستی دکتر کاوه قربانیان، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف می‌باشند عبارتند از محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نام‌های علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقاری‌نسب، حجت اعتمادیان‌مفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمد‌مهدی اثنی‌عشری، امیررضا صافی‌زاده و سعیده کاظم‌بیگی.
تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده است، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات عدیده مانند عدم اجازه به استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، عدم امکان حضور در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، معذالک، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهادی فنی خود و دفاع از طرح خود به صورت ویدئو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیئت داوران کنفرانس بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد. شایان ذکر است که تیم فراس به دلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نمی‌باشد.
این مسابقه بین‌المللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جست‌وجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷% افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱% کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵% کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهره‌برداری گردید. پهباد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهباد در حین برخاست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقاء می‌دهد.