عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

‎کارگاه آموزش قصه گویی برای مربیان مهد کودک برگزار شد

.

‎به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت :این کارگاه به منظور آشنایی مربیان با عناصر بومی قصه ها و افسانه های کهن ایرانی ،استفاده از عروسک های دست سازِاحیا شده توسط بومیان مناطق مختلف ایران و هنرمندان ،در بیان قصه و در نتیجه چگونگی شناسایی فرهنگ ایرانی توسط مربیان به کودکان بر پا شد.
‎ او افزود: کارگاه یاد شده با قصه ایرانی کدوی قلقله زن به روایت محمد هادی محمدی آغاز و با وفاداری به اصل قصه برای آموزش کاربردی کردن قصه های اصیل ایرانی در جهت مسایلِ روز کودکان، رویکرد دیابتی گرفت ؛ بدین صورت که گلاب خانم قصه و مادربزرگش هر دو دیابت داشتن و مادرگلاب خانم بخشی از کلوچه ها رو با شکر مخصوص دیابت می پخت...
این کارشناس تصریح کرد :‎در این کارگاه با معرفی کتاب آستر بدرقه نوشته لیلا کفاش زاده (در بخش آموزش صحافی سنتی )و معرفی کتاب آبی کوچولو نوشته گی چپمن (در بخش آموزش مرمت سفال)عنوان شد که افسانه ها می توانند مفهوم میراث فرهنگی و ارزش حفظ آن را بازگو کنند.
وی اظهار داشت :‎در ادامه با معرفی کتاب یک داستان محشر نوشته فوئب گیلمن، خلاقیت،بازیافت و استفاده بهینه از مواد مصرفی و همچنین رابطه صمیمی بین نسل گذشته با امروز بررسی شد و ‎کتاب این همه تلق و ملق نوشته سرور کتبی،فضای سنتی و قدیمی ایرانی را به تصویر کشید تا در نهایت تفکر مراقبتی در دل زندگی اجتماعی را بیاموزد.
شجاعی گفت : در بخشی دیگر از این کارگاه کتاب " من همه را دوست دارم اما ..." نوشته شهین علیایی زند معرفی شد ؛این کتاب تنها کتاب تالیفی است که با به عاریه گرفتن عناصر فرهنگی همچون پوشاک ایرانی، مناسبات همسایگی ، روابط خویشاوندی و .... به موضوع خودمراقبتی برای کودکان زیر شش سال پرداخته است.
کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  افزود: ‎معرفی افسانه و عروسک شاماران بخشی دیگر از این کارگاه بود که در جهت حفظ میراث ناملموس انجام گرفت و در پایان نیز معرفی موزه عروسک و فرهنگ و آشنایی با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان دریچه روشنی برای پژوهش و تحقیق بر روی مربیان گشود.