عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

آیین ادای احترام به مقام بوعلی سینا و رونمایی از تندیس این دانشمند عالیقدر


آیین ادای احترام به مقام شامخ دانشمند فرزانه حکیم بوعلی سینا با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار همدان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، جامعه پزشکی، جمعی از مسئولان استان و اقشار مختلف مردم همدان انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا در همدان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در ابتدای مراسم با تبریک روز پزشک و داروساز و قدردانی از زحمات بیش از یک هزار و ۳۰۰ پزشک و ۲۰۰ رزیدنت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا گفت: تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ هیات علمی در تمام رشته‌های بالینی حوزه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا فعالیت دارند.

دکتر رشید حیدری‌مقدم با یادآوری اینکه در حوزه تربیت دانشجوی پزشکی امسال ۳۵ دوره جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا برگزار شد، گفت: دانشگاه با خلق ثروت از علم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت می‌کند و امید می‌رود در آینده نه چندان دور شاهد حضور هر چه بیشتر دانشجویان خارجی در این دانشگاه باشیم.

وی خاطرنشان کرد که هم‌اکنون ۲۰ بیمارستان در استان خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی ارائه می‌دهند همچنین استان همدان به عنوان قطب درمانی غرب کشور از سر ریز شدن این بیماران به تهران جلوگیری می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا از بارگاه بوعلی سینا به عنوان میراث معنوی برای مردم همدان یاد کرد و گفت:  تمام تلاش خود را برای مطرح کردن ابن سینا به عنوان برند ملی به کار خواهیم گرفت و برای برگزاری برنامه‌ای ملی در سال ۹۹ تلاش می‌شود.

*وجود مفاخر، همدلی و همبستگی همه ملت‌ها را تعمیق می‌بخشد

در ادامه مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تبریک روز پزشک به همه پزشکان و فعالان حوزه پزشکی و با گرامیداشت روز همدان اظهار کرد: خاک ایران زمین با ریشه‌های عمیق فرهنگی مشاهیر زیادی را در خود دیده و ملت ایران همواره دانشمندان و مفاخر خود را بزرگ می دارد.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه وجود مفاخر همدلی و همبستگی تمام ملت‌ها را تعمیق می‌بخشد، همه داشته‌های فرهنگی، علمی و فنی را سرمایه ملی دانست و تاکید کرد که باید از این ظرفیت‌های برجسته در راستای امید، افتخار، همدلی و همبستگی همه ملت‌ها به ویژه کشورهایی که زمانی به ایران تعلق داشتند، بهره گرفته شود.


* برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت پزشکی گردشگری

استاندار همدان نیز با تبریک روز پزشک با اشاره به اینکه به سمت پزشکی گردشگری می‌رویم با توجه به تقارن زادروز بوعلی سینا از ظرفیت‌های همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین سخن گفت.

مهندس شاهرخی با بیان اینکه تعداد یک هزار و ۶۱ اثر در همدان ثبت ملی شده است، از ۱۳ سردار بزرگ این دیار و نقش آفرینی آنان در دوران دفاع مقدس یاد کرد‌.

وی با اشاره به توانمندیهای حوزه سلامت استان همدان تصریح کرد: مجموعه سلامت استان همدان با بهره‌گیری از ظرفیت ۵۶۰ متخصص و ۴۲ فوق تخصص و امکانات ایجاد شده توسط دولت تدبیر و امید به ویژه با اجرای طرح تحول سلامت در ابعاد مختلف از برجستگی‌های خاصی برخوردار است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت پزشکی گردشگری در دستورکار است گفت: با این اقدام پزشکی عنوان صنعت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

*رونمایی از تندیس بوعلی‌سینا

در ادامه مراسم تندیس بوعلی‌سینا همزمان با روز پزشک در آرامگاه شیخ‌الرییس با حضور آیت الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رونمایی شد. این تندیس توسط استاد هادی عرب نرمی کارشناس مجسمه‌سازی و به سفارش بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا ساخته شده است.

نیم تنه بوعلی‌سینا در ۱۲۰ سانتی متر و از جنس فایبرگلاس ساخته شده است که بر اساس تصویرسازی استاد ابوالحسن صدیقی بوده است.

بر اساس طرحی که بنیاد بوعلی سینا ارائه داده قرار است این تندیس بر روی پایه ای به ارتفاع ۲ متر نصب شود‌.

*درخواست تلاش بیشتر برای معرفی ابعاد شخصیتی بوعلی‌سینا

آیت الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با گله از اینکه در ذکر نام بوعلی‌سینا واژه حسین استفاده نمی‌شود ضمن اشاره به ناتوانی از شناخت ابعاد مختلف شخصیتی شیخ الرییس بوعلی سینا ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش برای معرفی این دانشمند تلاش شود.


*بازنشر تعداد دیگری از آثار بوعلی سینا در روزهای آتی

رئیس انجمن مفاخر ایران نیز با بزرگداشت نام و یاد بوعلی سینا توضیحاتی از اقدامات انجام شده برای حفظ جایگاه نخبگان کشور در انجمن نخبگان به ویژه ابن سینا بیان داشت و خاطر نشان کرد که همایش هزاره بوعلی سینا و چاپ بسیاری از آثار این دانشمند عالیقدر ازجمله این اقدامات بود و در چند روز آینده نیز تعدادی از این آثار باز نشر می‌شود.

دکتر بلخاری با بیان اینکه انجمن مفاخر ایران در گشودن افق‌های جدید موفق بوده و کاروان فرهنگ و تمدن کشور را پیش می‌برد، گفت: ماهانه مراسم‌هایی با همین اهداف برگزار می‌شود به طور مثال به تازگی مراسمی بزرگداشت آیت الله‌زاده شیرازی از چهره‌های ماندگار معماری و مرمت کشور برگزار شد.

وی نقش بوعلی سینا را در حوزه تمدن ستود و خاطر نشان کرد که عقلانیت ابن‌سینا در جامعه ایرانی و شیعی بسیار برجسته است و ایرانیان از نظر این میزان تاثیرگذاری فرهنگی در جهان بی نظیر هستند به طوریکه اروپاییان از ابن سینا به عنوان ابن سینای بزرگ یاد می‌کنند.

*در نظر گرفتن یکی از جوایز یونسکو  به نام بوعلی سینا

رئیس کمیسیون یونسکو در ایران نیز با تبریک روز پزشک یادآور شد که دانشگاه جندی شاپور امسال در فهرست تجلیل یونسکو بود چرا که این دیار ۵۰۰ سال قبل از سوربن دانشگاه داشته است.

دکتر ادریسی با اشاره به اینکه جوایز یونسکو محدود است گفت: یکی از جوایز یونسکو  به نام بوعلی سینا است که به نام اخلاق در علم فناوری نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در دنیای جدید که جهان باید به اخلاق در علم برگردد دنیا به شرق، اسلام و ابن سینا باز میگردد و جایزه ای به نام بوعلی سینا با عنوان اخلاق در علم  غرورآفرین است.

*تلاش نمایندگان مردم فتمنین و همدان در مجلس برای بهره گیری از ظرفیت ابن سینا

دکتر حاجی بابایی و خجسته نمایندگان مردم فامنین و همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین گرامیداشت دانشمند عالیقدر ابن سینا با تبریک روز پزشک و روز همدان از جایگاه ویژه بوعلی سینا و تلاش برای بهره‌گیری از این ظرفیت ارزشمند در استان همدان سخن گفتند.

حضور حسن اسدی از بازیگران مطرح تلویزیون، اجرای موسیقی زنده توسط قاسم افشار از خوانندگان برجسته کشور، و طنین‌انداز شدن موسیقی با گویش همدانی از دیگر برنامه‌های مراسم ادای احترام به بوعلی‌سینا در جوار آرامگاهش بود.

قرائت سوگندنامه پزشکی پایان بخش مراسم ادای احترام به مقام شامخ بوعلی‌سینا بود.