عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

بهداشت و درمان بر خود می‌بالد که نقش عمده‌ای در تربیت سرمایه‌های کشور دارد


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا گفت: سرمایه کشور نیروی انسانی آن است و بهداشت و درمان بر خود می‌بالد که سهم عمده‌ای در تربیت نیروی انسانی این حوزه و تقویت سرمایه‌های کشور دارد.
به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی با اشاره به اینکه سی و پنجمین دوره فارغ التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی همدان را جشن می‌گیریم اظهار داشت: زندگی افراد از زمانی که آماده کنکور می‌شوند تا پایان عمر، شبیه یک ماراتن است و کار فارغ التحصیلان پزشکی از فردا به‌عنوان کسانی که باید دغدغه سلامت جامعه را داشته باشند در این ماراتن آغاز می‌شود .
وی افزود: بخشی از پزشکی سواد آکادمیک است ولی مهمترین بخش آن "ای کی یو" است که اگر پزشک نتواند بر مبنای آن با بیمار ارتباط برقرار کند به شرح حال او  پی نخواهد برد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه پزشکان، انسان‌های روزهای سخت هستند تصریح کرد: پزشک از زمان فارغ التحصیلی یعنی از روزی که کار او آغاز شود دغدغه‌مند سلامت مردم خواهد بود البته مسائل بزرگ انسان‌های بزرگ می سازد و چنین دغدغه‌های بزرگ و ارزشمندی پزشکان را انسان‌های کارآزموده روزگار می‌کند.
وی با بیان اینکه پزشک در هر شرایط و هر فصلی رسالت خود را بر دوش دارد گفت: امید است دانشجویان که سرمایه‌های این دانشگاه هستند در ادای این رسالت به بهترین وجه قدم برداشته و مایه مباهات خود و کشور عزیز اسلامی باشند.
دکتر حیدری مقدم خطاب به فارغ التحصیلان عنوان کرد: زندگی همین لحظه‌هاست که در آن قرار داریم، فرصت‌ها را از دست ندهید و انتظارات خود را از زندگی منطبق بر واقعیات تنظیم کنید؛ من امید دارم در همه عرصه‌های زندگی همچون تحصیل موفق و موید باشید.
**حیات انسان‌ها اولویت کار یک پزشک است
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم ضمن آرزوی توفیق برای فارغ التحصیلان پزشکی اظهار کرد: از مهمترین ویژگی‌هایی که برای پزشک گفته شده این است که باید مورد اعتماد مردم بوده و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شایسته و پسندیده‌ای داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین کاظمی تصریح کرد: رو کردن پزشک به مردم باید از سر توجه باشد زیرا انسان از سر غفلت امور بسیاری را فراموش می‌کند اما پزشک نباید در ادای رسالت خود ابعاد مختلف انسانیت را از یاد ببرد.
وی با اشاره به اینکه حرفه پزشکی در دیدگاه امام خمینی(ره) با عبادات درجه یک هم ردیف است گفت:  در آیات قرآن نیز آمده کسی که یک نفر  را زنده کند گویی تمام بشریت را احیا کرده‌است و این نشان از نقش حیاتی و کلیدی پزشک در احیای بشریت دارد.
وی خطاب به دانشجویان فارغ التحصیل پزشکی عنوان کرد: فراموش نکنیم شکرانه موفقیت امروز این است که به این قسم پایبند باشیم که اگر به این قسم پایبند نباشیم باید کفاره شکستن قسم پرداخت شود.
حجت الاسلام کاظمی افزود: شان جامعه پزشکی به عمل شما گره خورده بنابراین پزشکی نباید ابزاری برای حصول مال و منال دنیا شود البته این به آن معنا نیست که به آن بخش توجه نشود اما حیات انسانها در اولویت رسالت پزشک قرار دارد.
این مراسم با اهدای لوح به فارغ التحصیلان، قرائت سوگندنامه پزشکی، برش کیک فارغ التحصیلی و عکس یادگاری پایان یافت.