عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سلامت جوانان، سلامت کل جامعه است

دکتر جلال رحمانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان در نشست کمیته جوانان، بیان کرد: سنین جوانی، دوران شکل گیری بسیاری از عادات و رفتارهای اجتماعی است، پس مدیریت سلامت جوانان و پاسخگویی شایسته به نیازهای خاص این گروه سنی می تواند در آینده، بیشترین ارزش اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

دکتر رحمانی گفت: با سرمایه گذاری برای ارتقای سلامت جوانان می توان از بسیاری از هزینه های مستقیم و غیرمستقیم سلامت که به دنبال از دست رفتن سال های مفید زندگی به دلیل مرگ و یا ناتوانی حاصل می شود، جلوگیری کرد و با تضمین سلامت جوانان، سلامت کل جامعه و نسل های آتی کشور را تضمین کرد. وی افزود این مهم، با مشارکت سایر بخش ها و حساس سازی مسوولان ذی ربط و همه افراد جامعه، دست یافتنی است.

مهارت های زندگی، لازمه زندگی مشترک

مولود رحمنی، کارشناس مسوول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان تاکستان هم  گفت:  آموزش های ترویج ازدواج سالم در شهرستان، روند صعودی داشته و نسبت میزان ازدواج به طلاق در شهرستان از میانگین استانی و کشوری کمتر است. وی افزود که گرچه ازدواج و طلاق یک مساله چند علتی است، ولی لازم است کارگروه هایی به منظور بررسی موضوع در شهرستان تشکیل شود.

به گفته این کارشناس، نیاز جامعه جوان به آموزش های پیش از ازدواج  و انتخاب درست از اهمیت زیادی برخوردار است و گرچه نیاز مهارت های زندگی همیشه لازمه زندگی مشترک است و هر قدر در این زمینه کار شود، باز کم است، در کنار این امر پیگیری مجدد دریافت علل طلاق توسط واحد نوجوانان جوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان  انجام می شود تا آموزش های هدفمند ترویج ازدواج سالم با توجه به علل قابل مداخله  طلاق انجام شود.

رحمنی اذعان کرد هدف اختصاصی برای برنامه جوانان شهرستان تاکستان، پیشگیری از خودکشی جوانان با افزایش تعداد جوانان آموزش دیده در خصوص مدیریت استرس و کنترل خشم تدوین شده است. وی اضافه کرد که با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی و تعداد موتورسیکلت در سطح شهرستان، پیشگیری از حوادث ترافیکی نیز در دستور کار واحد جوانان قرار دارد که رسیدن به این اهداف، مشارکت تنگاتنگ دستگاه ها و مردم را می طلبد.