عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

دیدار با آزاده بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی همدان


به مناسبت گرامیداشت بازگشت آزادگان سرافراز به آغوش میهن دکتر نیاستی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، دکتر رستگار مدیر نیروی انسانی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه و صفری مدیر امور ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با آزاده سرفراز جعفر برهانی‌نژاد بازنشسته مرکز آموزشی درمانی فاطمیه دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، در این دیدار آزاده معزز از خاطرات زمان اسارت خود و سختی‌ها و مشقات این دوران صحبت کرد.

جعفر برهانی‌نژاد از ۱۸ سالگی وارد جبهه شده تا ۲۳ سالگی بیشتر در گردان شناسایی حضور داشته و از سال ۶۹ آزاده شده و بعد از بازگشت به وطن در امور مالی مرکز آموزشی درمانی فاطمیه مشغول به کار بوده و از سال ۹۵ به افتخار بازنشستگی نائل شده است.

بهانه ارزشمند دیدارمان بازگشت آزادگان سرافراز به آغوش میهن بود. جعفر برهانی‌نژاد که خودش به گرمی از ما پذیرایی می‌نمود اگرچه کم حرف است و بیشتر اهل عمل؛ برایمان از خاطرات و شرایط سخت زمان اسارت، سختی‌ها و مشقات این دوران صحبت کرد.

شک ندارم هر چه در این باره بشنویم باز هم زوایای پنهان و ناگفته دیگری وجود خواهد داشت چرا که سخن از این وادی زیاد است.

*شش ماه در سلول مکعبی شکل یک متر‌مربعی

وی می‌گوید: سال ۶۵ در منطقه مهران که در منطقه‌ای گودی قرار داشت و عراقی‌ها از بالا به این منطقه اشراف داشتند حضور داشتم و حدود چهار سال اسیر شدم و مدت‌ها جزو مفقودین بودم.

این آزاده همدانی با توصیف سلولهای انفرادی در دوران اسارت می‌افزاید: به دلیل درگیری با یکی از نگهبان عراقی مدت شش ماه در زندان بغداد بودم، در آن شرایط انفرادی‌ها به صورت مکعب‌های یک متری بود که نه می‌شد در آن دراز کشید، نه سر پا ایستاد و در مدت ۲۴ ساعت فقط می‌توانستی یک ساعت صبح و یک ساعت عصر به بیرون بروی.

وی می‌افزاید: شش ماه در آن شرایط سخت در سلولهای مکعب یک متری بودم که مشکل ستون فقراتم از آنجا ایجاد شد.

برهانی یادآور می‌شود که در دوران اسارت خوراکشان به آب و پیاز پخته همراه با نصفه نان باکت محدود بود که موجب مشکلات گوارشی شدید آزادگان می‌شد و این موضوع باعث شد بسیاری از  آنان در آن شرایط طاقت فرسا شهید شوند.

وی ادامه داد: یک ماه بعد خروج از سلول انفرادی در بغداد به تکریت که شرایط آب و هواییش بدون باران و به قول معروف خشکه سرمایی بود، برگشتم و یک ماه بعد نیز در کمال ناباوری به میهن بازگشتم.

این آزاده همدانی می‌گوید: بعد از بازگشت به میهن و دیدار با خانواده در بیمارستان بقیه الله بستری شدم به طوریکه از پایین تا بالای بدنم با باند بسته‌بندی شده بود و تمام بدنم پر از ترکش بود.

برهانی که همه آنچه در دوران جوانی و اسارت تجربه کرده را خواست خدا و مجاهدت در راه او می‌داند‌ در پاسخ به اینکه درخواست شما از مردم و مسئولان چیست، جز سکوت و خشوع چیزی برای عنوان کردن ندارد.

وی با اصرار برای دریافت پاسخ سئوالم می‌گوید: از مردم که نمی‌توان درخواستی داشت ولی از مسئولان می‌خوام به امورات رسیدگی کنند.

* تاکید مسئولان بر گرامیداشت رشادت‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران این سرزمین

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خانواده ایثارگران قدردانی کرد و از خداوند منان توفیق روز افزون و اجر جزیل برای این بزرگواران مسئلت داشت.

دکتر فریبرز نیاستی با تبریک روز ورود آزادگان به کشور این مناسبت ارزشمند را به بزرگوارانی که سالهای با ارزش عمر خود را در شرایط سخت اسارت گذراندند تا مردم احساس آزادگی و امنیت داشته باشند، تبریک گفت.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از ایثار و شکنجه‌های شدید رزمندگان و آزادگان به خاطراتی از آنان اشاره کرد و گفت: ما همواره قدردان آزادگانی هستیم که روزهای ارزشمند جوانی خود را در راه امنیت این مرزو بوم تقدیم کردند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه الگو‌برداری از کشورهایی که بزرگان دفاع از کشورشان را به خوبی گرامی می‌دارند را لازم دانست و ابراز امیدواری کرد که ما نیز در گرامیداشت رشادت‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران این سرزمین بیش از پیش کوشا باشیم و راهبرد فرهنگی مشخصی بعد از دوران دفاع مقدس در این خصوص دنبال شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز اظهار کرد: امروزه تعظیم ایثار افرادی که برای وطن، دین، عقیده و باور زحمت کشیدند و توفیق آزادگی نصیب‌شان شد بر همه ما واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی با تاکید بر اینکه رهنمودهای ایثارگران برای دنبال کردن اهداف انقلاب کمک حال است، ابراز امیدواری کرد که شرایط به گونه‌ای فراهم شود که رنج و سختی آن دوران فراموش شود و لطف خداوند متعال بعد از این نیز شامل جامعه آزادگان سرفراز کشور باشد.

دکتر رستگار مدیر نیروی انسانی دانشگاه نیز با بیان اینکه آزادگان همواره در کنار مردم قرار دارند، گفت: تفکر در مورد شهدا، جانبازان و آزادگان لازم است و ضمن الگوبرداری از آنان و قدردانی از این ذخایر ارزشمند کشور نباید تصویری غیرقابل دسترس از این افراد نمایان کرد.

وی با بیان اینکه ما ناتوان از معرفی ایثارگری‌ها آزادگان هستیم گفت: تنها خداوند است که قدر سختی‌ها و زحمات این نام‌آوران همیشه سرافراز را می‌داند و امید است در درگاه الهی ماجور باشند.

صفری مشاور ومدیر امور ایثارگران دانشگاه با تبریک عید امامت و سالروز ورود آزادگان فداکاری و گذشت ایثارگران و آزادگان را بی‌مثال خواند.

*دل پر درد همسر آزاده

همسر این آزاده که او نیز به نوعی نماد ایثار و عطوفت است و بی شک در ایثار همسرش شریک‌، با بیان اینکه شرایط بیماری همسرش قابل عنوان نیست وارد صحبت‌های ما می‌شود و در حالیکه دل پر دردی دارد از برخی حرفها و اظهارنظرهای آزاردهنده مردم گله می‌کند و می‌گوید: برخی افراد از یاد برده اند این که روزگاری مردمانی از این دیار روز و شب زیر شکنجه دشمنان بودند به طوریکه چهره‌هایشان از شدت جراحت قابل شناسایی نبود.

مرضیه برهانی با اشاره به اینکه همسرم با اصرار زیاد من برای استفاده از مزایای جانبازی اقدام کرده، از پزشکان درخواست کرد که بیشتر به جامعه آزادگان توجه کنند و به تجویز قرص خواب و اعصاب اکتفا نکننند.

وی که شش ماه بعد از آزادی همسرش با وی ازدواج کرده یادآور می‌شود که وضع روحی و جسمانی او بسیار خراب بود به طوریکه من هر روز و هر شب با الکل زخمهایش رو شستشو می‌کردم و این پرستاری به گونه ای بوده که امروزه آثار آن بسیار کم شده و چندان قابل مشاهده نیست.

در پایان این دیدار با اهدا لوح سپاس از این آزاده سرفراز و همسر گرانقدرش قدردانی شد.

در پایان باید گفت، درس عجیبیست درس آزادگی و شاید یگانه علاج دنیا این است که درس آزادگان تاریخ که سرآمد آن حسین بن علی امام آزادیخواهی است را بفهمیم و به آن عمل کنیم.

و کلام آخر از قول مولانا

گر بگویم شرح این معنا تمام

صد قیامت بگذرد وین ناتمام