عمومی | دانشگاه تهران

دانشگاه تهران، برترین دانشگاه ایران در رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۱۹ شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ شانگهای، دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ توانست با کسب رتبه در بازه ۳۰۱-۴۰۰ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه‌های ایران را از آن خود کند.
بر اساس این گزارش، دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با ارتقا رتبه نسبت به سال قبل، توانستند جایگاهی در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در سال ۲۰۱۹ را کسب کنند و رتبه‌های دوم و سوم ایران را از آن خود کنند. دانشگاه‌های امیرکبیر و تربیت مدرس نیز در بازه ۶۰۰-۵۰۱ قرار گرفته‌اند و رتبه‌های چهارم و پنجم ایران را از آن خود کرده‌اند.

در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۹ شانگهای ۱۳ دانشگاه از ایران حضور یافتند که علاوه بر دانشگاه‌های فوق، دانشگاه فردوسی مشهد با بازه رتبه‌ای ۶۰۱-۷۰۰ رتبه ۶ و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بازه رتبه‌ای ۷۰۱-۸۰۰ رتبه ۷ ایران دارد.
دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه ۸۰۱-۹۰۰ قرار دارند و رتبه ۸ تا ۱۰ ایران را از آن خود کرده‌اند.
دانشگاه شهید بهشتی که برای اولین بار در این رتبه بندی حضور دارد به همراه دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز در بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ و رتبه ۱۱ تا ۱۳ کشور قرار دارند.
رتبه‌‌بندی شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شانگهای ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است.