عمومی | دانشگاه کردستان

گرفتاری فعالیت‌های دامی در بلبشویی وسیع/نه دام‌پرور و نه مصرف‌کننده تکلیف خود را نمی‌دانند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، امیر رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهارداشت:  رشته دام دانشگاه کردستان از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارد و دانشگاه تمام امکانات لازم برای دانشجویی که بخواهد بعد از فارغ‌التحصیلی تولیدکننده و یا محقق خوبی باشد، وجود دارد.

وی افزود: فارغ‌التحصیل هر رشته‌ای از جمله رشته دامداری که خود توانمند باشد حتما کار برایش وجود دارد اما اگر فقط دنبال گرفتن مدرک باشد مطمئنا کاری برایش وجود ندارد و بیکار می‌ماند.

مدیرگروه رشته علوم دامی دانشگاه کردستان ادامه داد: تا امروز تعداد زیادی دانشجو رشته دامداری از دانشگاه کردستان فارغ‌التحصیل شده‌اند که در حال حاضر بهترین فرصت‌های شغلی را هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد کرده‌اند برای نمونه فارغ‌التحصیل همین رشته در استان واحد مرغداری راه‌اندازی کرده است که درصد تلفات را به کمتر از سه درصد رسانده است درحالیکه طبق استاندارهای جهانی متوسط تلفات حدود هفت درصد است، مورد دیگری داریم که دانشجوی همین رشته، کارخانه بزرگ خوراک دام راه‌اندازی کرده است که چندین میلیارد سرمایه در گردش دارد.

وی تصریح کرد: امروز تغییرات اجتماعی در جامعه ما بسیار اتفاق افتاده است در بیشتر روستاها راه آسفالت، برق، گاز و ... وجود دارد و حرفه‌ دامداری سنتی به روال گذشته تقریبا آسیب جدی دیده است و مثل گذشته مردم دامداری نمی‌کنند، دیگر مردم بچه‌های خود را برای چرای دام به دشت و کوه نمی‌فرستند بلکه بیشتر آنها درس می‌خوانند پس هر چند شرایط‌ تغییر کرده است اما جایگزینی برای این دامداری سنتی تعریف نشده است و تا امروز هیچ کسی هم راه حلی ارائه نداده که بالاخره باید چطور این وضعیت مدیریت شود، چطور سرمایه‌گذاری شود و...

رشیدی گفت: مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه دام وجود دارد فقط مربوط به استان کردستان نیست بلکه مربوط به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است چرا که این وزارتخانه براساس پتانسیل و ظرفیت‌های موجود مناطق مختلف کشور، برنامه مدون و مداومی ندارد.

وی یادآور شد: جهاد کشاورزی در استان هم به تنهایی نمی‌تواند جدای از مجموعه وزارت کشاورزی قدم بردارد بنابراین سروسامانی منطقی وجود ندارد یعنی نه دامدار نه مصرف‌کننده، نه صادرکننده و نه وارد‌کننده  تکلیف خود را نمی‌دانند.

مدیرگروه رشته علوم دامی دانشگاه کردستان تاکید کرد: در فعالیت‌های دامی در بلبشویی وسیع گرفتار هستیم که نه دام‌پرور ما و نه مصرف‌کننده ما تکلیف خود را نمی‌دانند در واقع امروز دامداری همانند ریسک و قماری شده است که برندگان آن کم و بازنده‌های آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه به طور کلی تولید در این مملکت حامی ندارد، گفت: مثلا جهاد کشاورزی کردستان طرح افزایش دوبرابری تولید گوشت قرمز را در دستور کار دارد طرحی که برای رسیدن به آن باید سرمایه‌گذاری عظیمی در راستای افزایش تعداد واحدهای دامداری در استان انجام شود اما نکته اینجاست که اگر این تولید افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاری خاصی روی آن انجام شود اما یک‌دفعه‌ای تصمیم‌گیران در سطح کلان اقدام به واردات گوشت با قیمت پایین‌تر کنند آن موقع تکلیف دامداران کردستان چه می‌شود؟ آیا افرادی که در این طرح سرمایه‌گذاری کردند ورشکست نمی‌شوند؟ پس نتیجه می‌گیریم اقتصاد کلان ما در مملکت دچار مشکل است و همین سایر مسائل دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رشیدی خاطرنشان کرد: واردات و صادرات ما هم برنامه‌ریزی شده و سازمان‌دهی شده نیست بلکه  بدون توجه به نیازهای بازار، میزان تولید و سرانه مصرف واردات و صادرات انجام می‌شود و همین باعث بالا و پایین رفتن قیمت گوشت می‌شود.

وی افزود: هرچند می‌گویم استان ما شرایط خوبی از لحاظ پرورش دام دارد، مرتع دارد، بارندگی‌های مناسبی دارد، آب دارد اما براساس اقتصاد کلان کشور باید مشخص شود که قیمت گوشت در کشور چقدر باشد تا دامدار براساس آن تولید کند و برایش سود داشته باشد.

مدیرگروه رشته علوم دامی دانشگاه کردستان ادامه داد: هرچند استان کردستان در حوزه دامداری آنقدر پتانسیل دارد که می‌توانیم در استان گوشت مازاد تولید کنیم اما بازار فروشی وجود ندارد چرا که ما برای پیدا کردن بازار متاسفانه بسیار بسیار عقب هستیم یعنی هر چند ما بازاری مثل کشور عراق در کنار دستمان وجود دارد و به راحتی می‌توانیم برای فروش گوشت از آن استفاده کنیم اما این کار انجام نشده است و دام بصورت زنده از استان خارج می‌شود البته این مسئله به دست یک نفر یا دو نفر حل نمی‌شود و به سیاست‌های کلان کشور بستگی دارد.

وی تصریح کرد: قیمت گوشت هم همانند قیمت سیب‌زمینی است حدود ۴۰ سال است که برای قیمت‌گذاری سیب‌زمینی دچار مشکل هستیم نه تولیدکننده تکلیف خود را می‌داند و نه مصرف‌کننده، یعنی در یک سال آنقدر قیمت آن ارزان است که باید سیب‌زمینی تولیدی را دور انداخت و سال آینده آنقدر گران می‌شود که مصرف‌کننده قادر نیست آن را خریداری کند در مورد قیمت گوشت هم شرایط همین است البته این مشکل کشاورز و یا دامدار نیست بلکه این سیاست‌های کلان تولید کشاورزی کشور است که نمی‌دانند چقدر باید تولید کنیم، چقدر مصرف می‌کنیم؟ و چقدر آن باید صادر شود.