عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ورزشکاران مکمل مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کنند

وبدا؛ کارشناس امور دارویی اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: ورزشکاران مکمل غذایی مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کرده و به برچسب اصالت موجود روی این فراورده ها توجه کنند.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت؛ دکتر اکرم محمدی در دوره آموزشی آشنایی با مکمل ها که ویژه تکنسین های داروئی در سالن اجتماعات معاونت غذا و دارو برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم تهیه مکمل ها از مراکز معتبر، داروخانه را مطمئن ترین مرکز عرضه این فراورده ها اعلام کرد.
وی، در این کارگاه یک روزه به تشریح انواع مکمل های موجود در بازار و ترکیبات آنها پرداخت و افزود: غالب مکمل های موجود در سطح عرضه وارداتی هستند و هنگام خرید باید به وجود برچسب اصالت و رهگیری این محصولات سلامت محور دقت شود.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد، مکمل های فاقد برچسب اصالت مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند بنابراین، تضمینی در مورد کارایی و خلوص آنها وجود ندارد.
وی گفت، مکمل ها با هدف بهبود عملکرد یا جبران کمبود برخی از مواد مغذی باید توسط پزشک یا متخصص تغذیه ورزشی تجویز شود و به طور کلی، شواهد علمی کافی به نفع مصرف این مواد وجود ندارد در حالیکه اکثر افراد انتظار مشاهده تغییراتی غیر معمول از انها را دارند.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه بسیاری از ورزشکارن هنگام مصرف مکمل ها بهبود عملکرد ورزشی است تصریح کرد، اگرچه از نظر قانونی مصرف بسیاری از مکمل ها منع نشده، ولی باید به موارد احتیاطی توجه کرد.
دکتر محمدی افزود: دانستن مقدار و زمان بندی مصرف مکمل ها و شرایط خاص ورزشی برای به حداکثر رساندن آثار این مکمل ها بسیار ضروری است.
وی در پایان، ضمن تشریح روش های تعیین اصالت مکمل های وارداتی، از تکنسین های داروئی خواست با ارتقاء سطح دانش و آگاهی خود در حوزه مکمل های ورزشی، نسبت به ارائه مشاوره به ورزشکاران در زمینه توجه به برچسب اصالت فراورده و نحوه استعلام آن و همچنین احتیاط در مصرف هم زمان چند مکمل اقدام نمایند.