عمومی | دانشگاه فرهنگیان

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه کارورزی بین دانشگاه فرهنگیان و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

در راستای تقویت فرهنگ مشارکت و گسترش همکاری در زمینه های آموزشی، علمی و فرهنگی، تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین دانشگاه فرهنگیان و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی: این تفاهم نامه همکاری در اجرای هدف عملیاتی شماره ۱۱ فصل هفتم از سند تحول بنیادین و راهکارهای ۲-۱۱ و ۸-۱۱ و به منظور طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش با تاکید بر حفظ تعامل مستمر دانشجو معلمان با مدارس و نهادهای علمی و پژوهشی در طی دوره، فراهم آوردن زمینه کسب تجربیات واقعی از کلاس درس و محیط های آموزشی و نیز با عنایت به ماموریت و رسالت دانشگاه فرهنگیان در راستای تعلیم و تربیت دانشجو معلمان با شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه ای و مسلط بر مبانی و شیوه های تربیت اسلامی و نیز فراهم آوردن زمینه بهره گیری از ظرفیت مدارس متوسطه در توسعه و تکامل شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان و تعامل هدفمند و سازنده دانشگاه با معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جهت شناخت مسایل و نیازهای واقعی این حوزه و هماهنگی و همکاری در جهت رفع آنها، به امضای دو طرف رسید.

در این جلسه که با حضور دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید، دو طرف به برنامه ریزی و ایجاد زمینه تعامل و همکاری موثر دانشجو معلمان با مدارس تاکید نموده و همکاری مشترک در جهت کسب تجربیات واقعی از کلاس درس و محیط های آموزش توسط دانشجو معلمان را نقطه عطفی در شروع فعالیت های شغلی آنان دانستند.

دکتر خنیفر: عرصه کارورزی یکی از مهمترین برنامه ها در تربیتِ یک معلم شایسته است

دکترخنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان از کارورزی به عنوان عرصه عمل و تجربه یاد کرد و در تبیین اهمیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش و شایسته گزینی گفت: آموزش خوب گزینش بد را جبران نمی کند لذا امر گزینش امری بسیار مهم بوده و عرصه کارورزی یکی از مهمترین برنامه ها در تربیتِ یک معلم شایسته است.

وی گفت: دانشجو معلمان در مجموع ۵۱۲ ساعت کارورزی را در ۴ دوره از ترم پنجم آغاز می کنند و در ترم هشتم با طراحی واحدهای یادگیری به تدریس مبادرت می کنند.

رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن تشکر از مدیران و معلمان راهنما در مدارس مجری طرح کارورزی، گفت: معلمان راهنما در مدارس کارورزی با انتقال تجارب خود به دانشجو معلمان، جانشین پروری می کنند و این به ارتقاء نظام آموزشی کمک می کند.

دکتر خنیفر با تاکید بر این نکته که دانشجومعلمان امروز سکاندار امر تعلیم و تربیت در مدارس خواهند شد، امضاء این تفاهم نامه را گامی مهمی در راستای ارتقاء برنامه کارورزی دانشگاه برشمرد.

کمرئی:کارورزی آغاز تجربه حرفه ای معلمان است

همچنین در این جلسه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش با اشاره اینکه پایان کار دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان آغاز کار آنان در آموزش و پرورش است اعلام کرد: کارورزی آغاز تجربه حرفه ای معلمان است و دانشجو معلمان با کارورزی آموخته های خود را در میدان تجربه و عمل محک می زنند و تجارب و رخدادهای خوشایند و ناخوشایند از این دوره ها در ذهن دانشجو به عنوان یکی از ماندگارترین دوره ها خواهد ماند. و به همین دلیل آموزش و پرورش کمک خواهد کرد تجربیات خوشایند برای دانشجویان در دوره کارورزی اتفاق بیفتد.

کمرئی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه نمود: هر اندازه این همکاری ها نزدیکتر باشد، به نفع نظام آموزشی کشور خواهد بود.

وی افزود: کارورزی فقط یکی از زمینه های مشترک جهت همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان است و موارد متعدد و جامع تر دیگری نیز وجود دارند که می توانند بعنوان فصول مشترک همکاری بین آموزش و پرورش و دانشگاه تعریف شوند.

این مقام مسئول اضافه نمود: نیاز است کارگروه های مشترک تخصصی در سطح کارشناسان در آینده تشکیل شده تا در جهت عملیاتی نمودن امور مشترک و نیز در طراحی و تدوین رشته های دانشگاهی مورد نیاز باهم تعاملی سازنده داشته باشند.

کمرئی توسعه شایستگی های معلمان در زمینه های شغلی را جزو اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: دانشجو معلمان به عنوان مهمترین ورودی های آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برای نظام آموزشی کشور برخوردارند و دوره های کارورزی به عنوان نخستین تجارب معلمان آینده در مسیر شایستگی های شغلی آنها دارای اهمیت خاصی هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تحلیلی از دشواری های تنظیم برنامه برای دوره های کارورزی در مدارس و کلاس های درس متوسطه و واکنش استادان راهنما گفت: چنانچه معلم خود را تسهیل گر ببیند، کلاس را برای حضور موثر دانشجو معلمان آماده می کند و حضور دانشجو در دوره کارورزی در کلاس بسیار راحت تر عمل کرده و کمک کنند تا  آموزش های کارورزی به اهداف خود برسد.

دکتر روشندل: کارورزی فصل ممیز برنامه تربیت معلم  است

دکتر روشندل معاون اموزشی و تحصیلات و تکمیلی دانشگاه  با تاکید بر اینکه کارورزی فصل ممیز برنامه تربیت معلم  است، توفیق اجرای برنامه کارورزی دانشگاه را در گرو ارتباط بین دانشگاه با مدارس دانست و خاطر نشان کرد: در دوره مدیریت جدید دانشگاه برای ارتقاء اجرای برنامه کارورزی با معاونت محترم آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری به امضاء رسیده  و ۳۱ تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و مدیریت های استانی دانشگاه فرهنگیان با موضوع کارورزی منعقد شده است.

در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری مشترک بین مسئولین دو طرف به امضا رسید و مبادله گردید.