گزارش فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
پارکهای علم و فناوری علاوه بر جذب مخاطبینی از حوزههای آموزشی و تحقیقاتی در مقیاسهای کوچک، مانند دانشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه، مخاطبانی را نیز از حوزههای تجاری و صنعتی مانند شرکتها، سازمانها، موسسات صنعتی دولتی و خصوصی فعال در صنایع مختلف جذب میکنند.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به دنبال ایجاد نظام کامل نوآوری از دانشگاه تا بازارهای محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی و تمهید سامانه لازم برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان زایشی در دانشگاه است. ثروتآفرینی برای دانشگاه از طریق ثروت تولید شده از طریق شرکتهای زایشی، تربیت نسل جدیدی از صنعتگران و فناوران با اخلاق و متعهد به کیفیت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، محورهای اصلی فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.
با توجه به اهمیت و جایگاه پارکهای علم و فناوری در نظام آموزش عالی کشور در این گزارش رویکردها، مراکز و فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی میشود:
تاریخچه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
۱۳۸۰ : ایده تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
۱۳۸۲: اخذ مجوز راهاندازی مرکز رشد
۱۳۸۴: اخذ مجوز راهاندازی پارک و الحاق مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه به پارک
۱۳۹۳: بازنگری فعالیتهای پارک در راستای تحول دانشگاه تهران به دانشگاه کارآفرین
۱۳۹۶: بازمهندسی فرایندهای پارک در جهت دستیابی به اهداف پارکهای نسل سوم و آتی
۱۳۹۷: ایجاد شبکه فناوری دانشگاه تهران
۱۳۹۸: توسعه شبکه فناوری در اکوسیستم دانش بنیان کشور
مجتمع توانمندسازی کسب و کار
راهاندازی کسب و کار و ورود به بازار کار نیاز به توانمندیهایی دارد که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تلاش کرده است به این مهم در «مجتمع توانمندسازی کسب و کار» بپردازد
مخاطبان:
* صلاحیت کلیه مشاوران، مدرسان، کارگزاران و راهبران کسب و کار از نظر سوابق و تخصص به تایید پارک میرسد.
کلینیک کسب و کار
مشاوران کسب و کار افرادی صاحب تجربه و متخصص در یک حوزه خاص هستند که میتوانند به شما در پیدا کردن بهترین راه حل کمک کنند و موجب افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها شوند.
حوزههای مشاوره: حقوقی، مدیریتی ، بیمه، مالی و سرمایهگذاری، مالیاتی
* مشکل را به مسئله تبدیل کنید، سپس به دنبال راه حل آن باشید.
آموزش کسب و کار
برای راهاندازی کسب و کار یا پیدا کردن شغل مناسب، باید دارای مهارتهایی باشید که برای کسب این توانمندیها نیاز به آموزش دارید.
حوزههای آموزش:
* آموزشهای به صورت کارگاه (تئوری و یا عملی) و کوتاه مدت است و گواهی پایان دوره توسط پارک صادر میشود.
* تجربه مفید است ولی برای شروع، آموزش ببینید.
کارگزاران کسب و کار
برای صرفهجویی در زمان و کاهش هزینههای ناشی از تاخیر در انجام کارها یا استخدام نیرو، وظایف جانبی کسب وکار خود را به متخصصان بسپارید. «کارگزاران کسب و کار» شرکتهای متخصصی هستند که به سفارش شما و به جای شما میتوانند برخی از وظایف کسب و کارتان را انجام دهند و دستمزد بگیرند.
حوزههای خدمات: مالی و حسابداری، بیمه، مالیات، تدوین برنامههای مدیریت کسب و کار، امکان سنجی فنی و اقتصادی، کنترل پروژه، حقوقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی و فروش، عارضهیابی و آسیب شناسی و....
* کمتر هزینه کنید و بهترینها را به خدمت بگیرید.
راهبران کسب و کار
بهترین مسیر برای موفقیت کسب و کار، مسیری است که قبلاً آن را طی کرده باشید، مشکلات پیش رو را شناخته باشید و راه حلی برای آن داشته باشید. برای کسب و کارهای نوپا که تجربه قبلی ندارند، حضور راهبر در کنار تیم کاری یا شرکت میتواند دستیابی شما به منابع عظیمی از تجربه را تسهیل کند.
* مسیر کسب و کار پر پیچ و خم است، راهبری به همراه داشته باشید.
دوره آموزشی مدیریت اجرایی در پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری ( MBA )
با توجه به اهمیت نقش پارکهای علم و فناوری در حمایت از کسب و کارهای فناور کوچک و متوسط برای تولید ثروت و دستیابی به اقتصاد دانشبنیان، نحوه مدیریت و اداره پارکها باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
بر اساس تعریف انجمن بین المللی پارکهای علمی دنیا «پارک علم و فناوری سازمانی است که توسط متخصصین حرفهای اداره میشود …»
دوره آموزشی مدیریت اجرایی در پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری ( MBA ) بهمنظور افزایش توانمندی تیمهای کاری موجود و تربیت تیمهای کاری متخصص و حرفهای برای مدیریت و اداره پارکها برنامهریزی شده است.
اهداف دوره:
مخاطبین دوره:
استادان دوره:
مرکز رشد صادرات ( Export Incubator )
با توجه به پیشرفت فناوری و تحولات اقتصادی جهانی، ضرورت حضور در بازارهای جهانی و صادرات محصولات امری بدیهی است. شرکتها برای بینالمللی شدن موظف به رعایت قوانین جهانی هستند. گاهی برای تحقق این شرایط، هزینههای گزاف بازطراحی محصول یا تغییرات اساسی در ساختار شرکت مورد نیاز است که برای شرکتها امکان پذیر نیست.
راه حل چیست؟
شناسایی فرصتهای صادراتی این امکان را به وجود میآورد تا از ابتدای فرآیند طراحی محصول یا ایجاد شرکت، استانداردهای بازارهای بینالمللی در نظر گرفته شود. «مرکز رشد صادرات» برنامهای ویژه برای ورود به بازارهای جهانی و ایجاد شرکتهای بینالمللی است که توسط پارک سازماندهی شده است.
وظایف مرکز رشد صادرات:
هدف: حمایت از کسب و کارهای فناور برای ورود به بازارهای بینالمللی
مخاطبان:
دفتر انتقال فناوری (Technology Transfer Office, TTO)
صنایع و سازمانها جهت حفظ بازارهای رو به تحول خود همواره به دنبال فناوریهای جدید هستند، از سویی پژوهشگران و صاحبان ایده به بستری برای فروش فناوریهای خود نیاز دارند. فرآیند انتقال فناوری بستری برای عرضه و تقاضای فناوری است.
دفتر انتقال فناوری به صاحبان ایده و فناوری کمک میکند تا بتوانند با صنایع و سرمایهگذاران وارد مذاکره و همکاری شوند، از طرف دیگر فناوریهای جدید را به صنایع و سرمایهگذاران معرفی مینماید.
هدف: تجاریسازی ایدهها و فناوریهای جدید حاصل از فعالیت پژوهشگران و صاحبان ایده
مخاطبان:
خدمات:
* در فرآیند انتقال فناوری، همه ذینفعان به صورت عادلانه و شفاف از ثروت ایجاد شده بهره مند میشوند.
حمایتهای مالی
حمایتهای مالی پارک به صورت اعتبار در اختیار هستهها و شرکتهای عضو قرار میگیرد. بدین ترتیب هیچ وجهی به صورت نقدی پرداخت نشده، بلکه هسته / شرکت میتواند به میزان اعتباری که نزد پارک دارد هزینههای لازم را انجام دهد و با ارائه مدارک هزینه کرد (اسناد مثبته)، مبلغ اعتبار را دریافت کند.
اعتبار تثبیت ایده
هدف: حمایت از صاحبان ایدههای فناور در جهت اثبات مفهومی ایده (Proof of Concept)
نوع: اعتبار سرمایهگذاری
مرحله سرمایهگذاری: Idea Stage
مخاطب: هستههای نوآور عضو پارک دارای ایدههای با سطح آمادگی فناوری کمتر از سه ( TRL ۱-۳ )
خروج از سرمایهگذاری: پارک بابت سرمایهگذاری در طرح، به نسبت ۵ درصد در نتایج حاصله شریک بوده و سهم پارک از محل اولین منابع جذب شده توسط هسته بازخرید میشود. شرایط خروج پارک از طرح مطابق مقررات مربوطه میباشد.
اعتبار تولید نمونه محصول
هدف: حمایت از صاحبان ایدههای فناور در جهت تولید نمونه محصول فناورانه ( Minimum Viable product or prototype )
نوع: اعتبار سرمایهگذاری قابل تبدیل به وام
مرحله سرمایهگذاری: Pre Seed
مخاطب: هستههای پیش رشد و شرکتهای رشد عضو پارک دارای ایدههای با سطح آمادگی فناوری بین چهار تا شش ( TRL ۴-۶ )
خروج از سرمایهگذاری: پارک بابت سرمایه گذاری در طرح، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نتایج حاصله شریک است و سهم پارک از محل اولین منابع جذب شده توسط هسته / شرکت بازخرید میشود. شرایط خروج پارک از طرح مطابق مقررات مربوطه میباشد.
اعتبار ایجاد شرکت نوپا
هدف: حمایت از شرکتهای رشدی برای تامین هزینههای راهاندازی شرکت نوپا
نوع: سرمایهگذاری قابل تبدیل به وام
مرحله سرمایهگذاری: Seed
مخاطب: شرکتهای رشد عضو پارک دارای نمونه محصول با سطح آمادگی فناوری بین هفت تا نه ( TRL ۷-۹ )
خروج از سرمایهگذاری: پارک بابت سرمایهگذاری در شرکت، به نسبت (میزان سرمایه به ارزش شرکت) در درآمد شرکت شریک است. شرکت میتواند سهم شراکت پارک را بر اساس مقررات مربوطه بازخرید کند.
* پارک به هیچ وجه وارد سهام داری شرکتها نمیشود.
اعتبار توانمندسازی
هدف: حمایت از هستهها و شرکتهای عضو برای پوشش هزینههای جزئی کسب و کار
نوع: حمایتی
مخاطب: هستهها و شرکتهای عضو پارک
این اعتبار میتواند برای خرید خدمات آموزش و مشاوره کسب و کار، خرید خدمات راهبری، حضور در نمایشگاه، تامین نیروی کار دانشی و پرداخت هزینه حق عضویت مورد استفاده قرار گیرد.
برنامههای حمایتی
برنامههای حمایتی پارک در زنجیره ارزشی به گونهای تعریف شدهاند که یک کسب و کار را از مرحله ایده تا یک شرکت توسعه یافته حمایت کنند. مخاطبان برنامههای حمایتی پارک تیمهای کاری شامل اعضای هیات علمی، دانشجویان، فارغالتحصیلان و صاحبان ایده یا شرکتهای خصوصی فناور میباشند.
از اهداف کلان برنامههای حمایتی پارک میتوان به این موارد اشاره کرد: افزایش ثروت در جامعه و درآمد ناخالص ملی از طریق کسب و کارهای فناور، حمایت از ایدههای فناورانه بازارپسند برای تبدیل شدن به کسب و کار، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، پرورش کارآفرینان از میان صاحبان ایده، جهت دهی به پایان نامههای تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی شدن و بازار هدف، افزایش تعداد شرکتهای زایشی دانشگاه تهران
برنامه رویش
هدف: حمایت از تیمهای کاری دارای ایده بازارپسند
مخاطب: هستههای نوآور دارای ایده با سطح آمادگی فناوری کمتر از سه ( TRL ۱-۳ )
مدت: ۶ تا ۹ ماه
مزایا: تامین فضای استقرار، حمایت مالی، ارائه خدمات آموزش و مشاوره و راهبری، ارائه خدمات انتقال فناوری، امکان حضور در Demo day برای عرضه ایدهها به مخاطبان مربوطه از جمله سرمایهگذاران
خروجی: تیم پیش رشد دارای ایده تثبیت شده (POC) که رویای تولید نمونه محصول دارد / یا ایدهای که مفهوماً اثبات شده و قابل فروش است.
برنامه شکوفایی
هدف: حمایت از تیمهای کاری دارای ایده تثبیت شده و بازارپسند
مخاطب: تیمهای پیش رشد دارای ایده با سطح آمادگی فناوری بین چهار تا شش ( TRL ۴-۶ )
مدت: ۱۲ تا ۱۸ ماه
مزایا: تامین فضای استقرار، حمایت مالی، ارائه خدمات آموزش و مشاوره و راهبری، ارائه خدمات انتقال فناوری، امکان حضور در Demo day برای عرضه ایدهها به مخاطبان مربوطه از جمله سرمایهگذاران
خروجی: شرکت نوپای در حال تاسیس دارای نمونه اولیه محصول ( MVP ) که رویای ورود به بازار دارد / یا فناوری تولید شده که قابل فروش است
برنامه رشد
هدف: حمایت از شرکتهای نوپای فناور دارای نمونه اولیه محصول که پس از تولید نمونه صنعتی قابلیت فروش در بازار دارد
مخاطب: شرکتهای نوپا دارای نمونه محصول با سطح آمادگی فناوری بین هفت تا نه ( TRL ۷-۹ )
مدت: ۳ تا ۵ سال
مزایا: تامین فضای استقرار، حمایت مالی، ارائه خدمات آموزش و مشاوره و راهبری، ارائه خدمات تجاریسازی و انتقال فناوری، ارائه خدمات شهروندی، استفاده از مزایای عضویت در شبکه فناوری دانشگاه تهران
خروجی: شرکتی که توانسته با موفقیت محصول خود را در بازار به فروش برساند و رویای توسعه بازار خود را دارد
برنامه پسا رشد
هدف: حمایت از شرکتهای فناور در حال توسعه که به دنبال تثبیت حضور خود در بازار هستند
مخاطب: شرکتهای در حال توسعه با سطح آمادگی تجاری سازی کمتر از سه ( CRL ۱-۳ )
مدت: ۷ تا ۹ سال
مزایا: تامین فضای استقرار، حمایت مالی، ارائه خدمات آموزش و مشاوره و راهبری، ارائه خدمات تجاریسازی و انتقال فناوری، ارائه خدمات شهروندی، استفاده از مزایای عضویت در شبکه فناوری دانشگاه تهران
خروجی: شرکتی که توانسته موقعیت خود را در بازار تثبیت کند و رویای توسعه سبد محصولات یا بازار خود را دارد
برنامه توسعه
هدف: حمایت از شرکتهای فناوری که به بلوغ رسیدهاند و به دنبال توسعه اقتصادی هستند
مخاطب: شرکتهای بالغ با سطح آمادگی تجاریسازی بین چهار تا ده ( CRL ۴-۱۰ )
مدت: ۱۰ سال
مزایا: ارائه خدمات تجاریسازی و انتقال فناوری، استفاده از مزایای عضویت در شبکه فناوری دانشگاه تهران
خروجی: شرکتهای توسعه یافته که خود بهعنوان لنگر، هلدینگ یا شرکت مادر ادامه فعالیت میدهند
شبکه فناوری دانشگاه تهران
شبکه فناوری دانشگاه تهران، یک برنامه فراگیر در جهت تحقق اهداف دانشگاه کارآفرین و توسعه و گسترش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که حلقههای زنجیره ارزشی پارک را به صورت یکپارچه مدیریت و راهبری میکند.
شعبههای پارک، عناصر اصلی این شبکه بوده و با مشارکت سازمانهای همکار پارک راهاندازی میشوند. هر شعبه وظیفه ارائه بخشی از خدمات پارک را در محدوده جغرافیایی شعبه بر عهده دارد.
با هدف ایجاد خوشههای فناوری، شعبهها به صورت متمرکز در یکی از حوزههای فناوری و زنجیره تامین آن فعالیت میکنند. بر اساس زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری، شعبهها در یکی از انواع زیر برنامهریزی و راهاندازی میشوند.
اهداف شبکه فناوری:
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و از سال ۱۳۹۳ با بازنگری کلی فعالیتهای خود و طراحی جدید، موضوع حرکت برای تحول دانشگاه تهران به دانشگاه کارآفرین را سرلوحه ماموریتهای خود قرار داده و از طریق طراحی ساز و کارهای لازم تلاش دارد زمینهساز تحقق اهداف بلند دانشگاه تهران در جهت برنامه مقاومسازی اقتصاد ملی و عینیت بخشی به فرامین مقام معظم رهبری شود.