عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

مراسم اهدای لوح سپاس به رابطان کنترل عفونت بیمارستان های برتر دانشگاه با حضور معاون درمان برگزار شد

گالری عکس

دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه در مراسمی که شنبه ۱۹ مرداد ۹۸ در سالن اجتماعات این معاونت و با حضور پزشکان و پرستاران رابط کنترل عفونت بیمارستان های دولتی دانشگاه برگزار شد، از فعالان و برگزیدگان بیمارستان های برتر در ارتقای برنامه کنترل عفونت بیمارستانی قدردانی کرد.
معاون درمان دانشگاه تحریم های آمریکا را تهدیدی بر سلامت مردم ایران خواند و گفت: باید با مستنداتی که هر روز در حوزه درمان کشور به وضوح شاهد آنیم، اثرات زیانبار فشارهای آمریکا بر سلامت جامعه ایران به ویژه کودکان را برای دفاع از حق ملتمان به مجامع حقوق بشری جهان اعلام کنیم.
وی با اشاره به سیاست های کلی معاونت درمان دانشگاه در حوزه کنترل عفونت بیمارستانی گفت: ما با سه هدف، کاهش مرگ و میر بیماران، کاهش هزینه های بیمارستانی و حفظ سلامتی جامعه به این موضوع می پردازیم. به طور قطع کنترل عفونت یک کار تیمی است و همه گروه های درمانی باید نسبت به آن حساس باشند و با روحیه خردجمعی در تحقق اهداف آن تلاش کنند. این مسئله به قدری برای ما در ستاد معاونت درمان مهم است که سه مدیریت تعالی بالینی و امور بیمارستان ها، امور پرستاری و نظارت و اعتباربخشی با هم و همسو با سیاست های مورد نظر در اجرای هر چه بهتر آن تلاش می کنند.
دکتر رضایی، کنترل عفونت را یک نهاد ناظر در بیمارستان ها خواند گفت: مسئولان کنترل عفونت در بیمارستاتن ها باید با همکاری رئیس، مترون ، مدیر و روسای بخش ها نسبت به ارتقای کنترل عفونت در سایر بخش های بیمارستانی کمک کنند. ما تلاش می کنیم که زحمات شما به خوبی دیده شود اگرچه از نظر توان مالی محدودیت هایی داریم.
دکتر نسرین عباسی، مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان در این جلسه ضمن تشکر از تلاش همه کسانی که در بهبود کنترل عفونت بیمارستانی تلاش می کنند گفت: امیدواریم امسال نیز با رویکرد کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در مسیرتحقق برنامه های کنترل عفونت بتوانیم گام های بهتری برداریم.
دکتر شکوه ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه بر اجرای مقررات پوشش حرفه ای کادر پرستاری بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: طبق استاندارد های تعریف شده به ازای هر ۲۵۰ تخت بیمارستانی باید یک پرستار کنترل عفونت تعیین شود که با توجه به معضل کمبود نیروی پرستاری دانشگاه، در بیمارستان های بالای ۲۵۰ تخت این موضوع رعایت نشده است و قطعا در صورت تامین نیروی انسانی مورد نیاز به این مورد نیز می پردازیم.
مهناز هادی پور، کارشناس کنترل عفونت معاونت درمان گزارشی از عملکرد کمیته های بیمارستانی و میزان اجرای شاخص های کنترل عفونت ارائه کرد و گفت: در ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی تابعه در حوزه کنترل عفونت ( در سال  ۹۷ ) به درصد ارتقای شاخص های میزان پذیرش بهداشت دست، گزارش دهی عفونت های بیمارستانی، مواجهه شغلی، وضعیت تشکیل کمیته ها و حضور رییس بیمارستان در جلسات کمیته کنترل عفونت و درصد اجرایی شدن مصوبات این کمیته ها توجه شده است و بیمارستان های سینا، امام خمینی(ره)، امیراعلم و شریعتی موفق به کسب رتبه های اول تا چهارم شدند. وی همچنین از طرح جایزه نوآوری در روز جهانی بهداشت دست در سال ۹۸ خبر داد.
دکتر حدادی متخصص عفونی بیمارستان سینا و عضو کمیته دانشگاهی کنترل عفونت در این جلسه با تاکید بر حساسیت کنترل عفونت، گفت: همه ما تلاش کردیم و تقریبا همه یکسان پیش رفتیم. بحث کنترل عفونت کار سنگینی است و همه واقعا دلسوزانه تلاش می کنند. مراسمی از این دست باعث دلگرمی بیشتر اعضای تیم های کنترل عفونت بیمارستان ها می شود. البته هنوز جای زیادی برای کار هست و همه باید برای دستیابی به استاندارد های جهانی بیش از پیش کمک کنیم. حساسیت بر موضوع کنترل عفونت باید دغدغه همه رشته های پزشکی شود. به نظر می رسد به برنامه های آموزشی بیشتری نیاز داریم.
دکتر اسماعیل محمد نژاد سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز رعایت بهداشت دست را یکی از عوامل بسیار موثر در کنترل عفونت بیمارستانی خواند و افزود: برای فرهنگسازی مناسب در این حوزه نیاز است، موضوع رعایت بهداشت دست توسط تمامی سطوح کادر درمان در جلسه روسای بیمارستان ها و با حضور رئیس محترم دانشگاه مورد تاکید قرار گیرد.

خبرنگار و عکاس: نجمه باهو