عمومی | دانشگاه کردستان

اهتمام دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برای کمک به توسعه حوزه کشاورزی استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر جعفر عبداله‌زاده در مراسم  معرفی کشت پاییزه یا انتظاری سیب زمینی جهت مصرف بهینه آب توسط محققان دانشکده کشاورزی اظهار داشت: موضوعی که امروز معرفی خواهد شد، کشت پاییزه (انتظاری) سیب زمینی است که دکتر حسین پناهی و همکارانشان چند سال است روی آن تحقیق می کنند.

وی افزود: معرفی الگوی بهینه کشت یکی از مهمترین وظایف دانشکده کشاورزی می باشد و در این راستا سه پروژه توسط همکاران گروه زراعت در حال اجرا می باشد که یکی از آنها همین پروژه کشت پاییزه سیب زمینی می باشد. دو پروژه دیگر معرفی ارقام و اکوتیپ های مناسب گندم دیم و معرفی گونه ها و گیاهان جایگزین از جمله گیاه کینوا است. ایشان همچنین تاکید کردند به جای تمرکز روی ترویج کشت دیم در استان بهتر است شناسایی راهکارهای مناسب و موثر در راستای الگوی بهینه کشت و ترویج آنها در اولویت محققان، مجریان و سیاستگذاران استان قرار گیرد.


رئیس دانشکده کشاورزی با اشاره به ضرورت ارتباط دانشگاه با محیط پیرامون، تصریح کرد: محیط پیرامون دانشگاه کردستان شامل بهره‌برداران، کشاورزان، سازمانهای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد است. ایشان عنوان کردند که این ضرورت برای دانشگاه و محیط پیرامون هر دو محسوس است و ارتباط نیز با حضور و انگیزه طرفین معنا پیدا می کند. بنابراین لازم است افکار و سیاستهایی که مانع از ایجاد ارتباط با دانشگاهها شدند را بازبینی کرد و سعی شود مسائل و مشکلات از مسیر دانشگاهها بررسی و حل شوند.

وی درخصوص ارتباط دانشگاه و جامعه افزود: در صورت عدم ارتباط با جامعه به معنای عام اگر بزرگترین کارها نیز در دانشگاه کردستان صورت گیرد تا بهره‌برداران از آن استفاده عملی نکنند عقیم و بلااستفاده‌ خواهد ماند.

به گفته دکتر عبدالله زاده، اخیرا در دانشکده کشاورزی کمیته ارتباطات تشکیل شده و دانشکده کشاورزی با بیش از ۷۰ عضو هیات علمی در جهت ارتباط با بهره برداران مرتبط در سطح استان پتانسیل بالایی دارد.


ایشان عنوان کردند همه همکاران در رشته های تخصصی خود در رابطه با مسائل استان صاحب ایده و توانمند هستند و  اگر ارتباط بهره بردار با دانشگاه بتواند تنها ایده ۱۰ نفر از این اساتید را به عمل تبدیل کند موفقیت های بزرگی به دست می آید.

رئیس دانشکده کشاورزی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد ارتباط سیستماتیک و مداوم با تمامی بهره برداران درخواست کردند بخش اجرایی استان کردستان نیز در این خصوص بیش از پیش اهتمام ورزیده و در مسیر ارتباط با دانشگاه قدم بردارد و ضمن کمک به دانشگاه در ترویج نتایج تحقیقات دانشگاهی، از اساتید و محققان دانشگاهی در پروژه ها و حل مسائل خود بهره بگیرند.