عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

درمان هزاران بیمار مبتلا به بیماری هپاتیت C در اصفهان

متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در حال حاضر بدلیل توانمندی‌های داخلی در تولیدات دارویی، دارو‌های موثری برای درمان قطعی بیمار مبتلا به هپاتیت C وجود دارد و هزاران نفراز افراد مبتلا، توسط متخصصین گوارش یا عفونی در استان اصفهان درمان شده اند.

دکتر رضا فدایی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، هپاتیت C را مزمن‌ترین نوع هپاتیت عنوان نمود و ادامه داد: درصد ابتلا به هپاتیت C در استان اصفهان حدود نیم درصد می باشد، ولی برای هپاتیت B حدود ۱ الی ۱ و نیم درصد است.
وی با اشاره به اینکه یک و نیم درصد از مردم استان اصفهان به هپاتیت B مبتلا هستند افزود: در خصوص بیماری هپاتیت B هنوز درمان قطعی وجود ندارد، اما دارو‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری تولید شده است.
متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: استان اصفهان و به طور کلی کشور ایران از مناطق گرفتار به این بیماری به شمار نمی‌رود و در قیاس با بسیاری از کشور‌های عربی و غربی شیوع بالایی ندارد، اما از آنجایی که هپاتیت، بیماری‌ با علامت بی علامتی است، شناسایی و درمان به موقع می‌تواند از پیشرف بیماری جلوگیری و حتی به درمان منجر شود.
دکتر فدایی بیان کرد: راه های انتقال بیماری هپاتیت B و C عمدتا از طریق تزریقات آلوده بخصوص برای معتادان، تماس‌های جنسی و در شرایط خاص از طریق سرایت عضوی از خانواده می باشد.
او با اشاره به اینکه زردی چهره، بی اشتهایی، استفراغ، تهوع و در نهایت تخریب کبد، از علائم این بیماری می‌باشد ادامه داد: در همه سنین احتمال ابتلا به هپاتیت وجود دارد، اما اگر ویروس هپاتیت از زمان کودکی آغاز شود، احتمال مزمن شدنش بیشتر است.
متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: در دنیای بهداشت و پزشکی، بیماری ویروسی هپاتیت B و C از جمله بیماری‌های مهمی هستند که در صورت پیشرفت، موجب اختلال در عملکرد و نارسایی کبد شده و در برخی مواردحتی به قیمت جان مریض تمام خواهد شد.

دکتر فدایی افزود: به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان و فراهم کردن امکانات درمان برای این بیماران و همینطور عدم توانایی پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی، شعار امسال روز جهانی هپاتیت(۲۸ جولای ۲۰۱۹ مصادف با ۶ مرداد ۹۸)، سرمایه گذاری برای حذف هپاتیت نام گرفت.
وی درباره توصیه‌های بهداشتی درباره این بیماری گفت: کسانی که در خانواده سابقه وجود بیمار مبتلا به هپاتیت دارند، بایستی برای آزمایش به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کرده، غربالگری شده و زودتر تحت درمان قرار بگیرند، همچنین اجتناب از انجام کار‌هایی که درآن‌ها از سوزن به طور مشترک استفاده می‌شود مثل تتو و خالکوبی و اقدامات شبیه آن، همچنین استفاده نکردن از سرنگ‌های مشترک از جمله اقداماتی است که می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری نماید.