عمومی | سازمان ملی استاندارد - پژوهشگاه استاندارد

سی و هشتمین اجلاسیه کمیته میکروبیولوژی مواد غذایی برگزار شد

سی و هشتمین اجلاسیه کمیته میکروبیولوژی مواد غذایی (TC۳۴/SC۹) در تاریخ ۹ تا ۱۲ جولای سال ۲۰۱۹ در شهر میلان ایتالیا برگزارشد. فهیم‌دخت مختاری، دبیر کمیته متناظر (TC۳۴/SC۹) به‌عنوان نماینده سازمان استاندارد در این اجلاسیه حضور داشتند. مسئولیت سه کارگروه در کمیته میکروبیولوژیWG۱۱)،  WG۱۲و (WG۲۱ به‌عهده ایران است و هماهنگ‌کنندگان این کارگروه‌ها، به‌ترتیب، مژگان حیدرپور، از پژوهشگاه استاندارد، ایمان شهابی، از دانشگاه زنجان و فهیم‌دخت مختاری، از پژوهشگاه استاندارد هستند. گزارش کارگروه‌های فوق‌الذکر ارائه و مقرر شد که همه کارگروه‌ها ضمن بارگذاری مطالب و مستندات در صفحه مربوطه، در حداقل زمان ممکن یک جلسه الکترونیک برگزارنمایند.
یکی از موارد بسیار مهم مدنظر ایران، مربوط به استاندارد ISO ۱۱۱۳۳ کنترل کیفیت و عملکرد محیط‌های کشت و مواد مورد استفاده درآزمایشگاه‌های میکروبیولوژی  است، که با توجه به الزام اجرای آن در همه آزمایشگاه‌ها و تسلط متخصصین ایرانی بر روی آن، نکات متعددی در آن وجود دارد که نیازمند بازنگری است. بر همین اساس، در مراحل بررسی سیستماتیک استانداردهای ایزو، ایران پیشنهادات متعددی برای بازنگری این استاندارد ارائه داده بود، که پس از طرح در اجلاسیه، مقرر شد تجدیدنظر این استاندارد براساس پیشنهادات دریافتی از ایران و آلمان و با همکاری متخصصین این کشورها انجام شود.
از موارد مهمی که در کمیته به تصویب رسید، بررسی امکان ایجاد یک صفحه اینترنتی متصل به کمیته، شامل انواع میکروارگانیسم‌های مورد استفاده برای کنترل عملکرد محیط‌های کشت است، که دسترسی به آن برای همه آزاد باشد. از کشورهای مشارکت کننده خواسته شد که صفحه جالب توجهی طراحی کرده و مواردی را که امکان اشتراک آن وجود دارد، اعلام نمایند. همچنین دبیرکمیته میکروبیولوژی موظف شد که از ایزو در مورد امکان وجود چنین صفحه قابل استفاده‌ای برای عموم استعلام نماید.
از دیگر موارد مطرح شده در اجلاسیه، می‌توان به تصویب تدوین استاندارد شمارش کپک‌ها و مخمرها برای محصولات با فعالیت آبی پایین اشاره نمود که درخواست ایران آغازکننده آن بوده است. همچنین یکی از مشکلات موجود برای آماده‌سازی نمونه‌هایی که به میزان کم به آزمایشگاه ارسال می‌شوند (مانند زعفران) نیز، با توضیحات نماینده ایران و پذیرش هماهنگ کننده کارگروه مربوطه برطرف و مقرر شد در استاندارد مربوطه (ISO ۶۸۸۷-۱) زیربندی برای حل این مشکل اضافه شود.