عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان، گنج پنهان شهر گنبدهای فیروزه ای است

مراسم تکریم رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه، صبح چهارشنبه ۱۶ مردادماه با حضور معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مقامات استان اصفهان در این دانشگاه برگزار شد.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، با اشاره به نقش مهم آموزش عالی در توسعه کشور گفت: «آموزش عالی به دلیل این نقش، تاثیر و اهمیت بسزایی در اعتلای کشور دارد.»
دکتر نظرپور ادامه داد: «نظام آموزش عالی به دلیل سر و کار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل دهی به سرمایه انسانی کشور، و توسعه و تعالی علمی و فرهنگی تاثیر و نقش موثری در بخش های مختلف دارد.»
به گفته او، همین نقش بی بدیل و مهم آموزش عالی است که موجب شده تا حضرت امام خمینی (ره) بارها به این موضوع اشاره داشته باشند و در موارد مختلفی یاد آور شوند که دانشگاه باید کارخانه آدم سازی باشد، دانشگاه مرکز سعادت و شقاوت یک ملت است، دانشگاه خوب یک ملت را سعادت مند می کند و دانشگاه بد یک ملت را به عقب می راند.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفته های خود، به تلاش دشمنان برای تضعیف آموزش عالی اشاره کرده و ادامه داد: «به خاطر نقش کلیدی آموزش عالی، دشمنان نیز با حساسیت ویژه، به مسائل مربوط به دانشگاهها می پردازند و تلاش می کنند روند حرکت رو به جلوی دانشگاه را منحرف کنند و حتی از درون آنرا تهی سازند.»
او خاطرنشان کرد: «تلاش مستمر دوست داران انقلاب برای ارتقای کشور از یک سو و تلاش شیطنت آمیز دشمنان از سوی دیگر، نزاعی است که از زمان پیروزی انقلاب در همه عرصه ها وجود داشته و آنچه هم اکنون در دانشگاهها و آموزش عالی کشور جاری و ساری است خروجی همین منازعات است.»
نظرپور تاکید کرد: «اگر موفقیتی در این زمینه وجود دارد باید قدردان زحمات افرادی باشیم که بستر مناسب را فراهم کرده اند و اگر نارسایی به چشم می آید باید هشداری باشد که حکایت از موفقیت دشمنان و افراد نادان دارد.»
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به ۲۰ برابر شدن جمعیت دانشجویان کشور از ابتدای انقلاب تا کنون، افزود:«این آمار، افزایش بسیار بالای دسترسی به آموزش عالی نسبت به جمعیت را نشان می دهد و بررسی روند جمیت دانشجویان به تفکیک جنسیت بیانگر آنست که جمعیت زنان بالغ بر ۳۰ برابر شده است.»
او با تاکید بر اینکه فارغ از کاستی های موجود، تلاش کشور در فراهم کردن شرایط برای بهبود دسترسی به آموزش عالی خوب ارزیابی می شود تصریح کرد: «خوشبختانه روند رشد دانشجویان و میزان دسترسی به آموزش عالی در تمام مناطق کشور یکسان بوده و امکانات ایجاد شده محدود به منطقه خاصی نیست و شاخص افزایش سطح دسترسی به آموزش عالی در بین زنان افزایش بیشتری نسبت به مردان داشته است.»
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توضیح داد: «در حال حاضر نقش راهبردی توسعه علوم و تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار و حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین المللی اثبات شده است، و بی تردید یکی از مهمترین عوامل تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران اسلامی محسوب می شود.»
دکتر نظرپور یادآور شد: «دستاوردهای آموزش عالی در رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و خط شکنی و نفوذ به حوزه های انحصاری فناوری های پیشرفته، همواره در سالهای اخیر مورد مباهات مسوولان عالی رتبه کشور و مورد توجه خاص مقام معظم رهبری بوده است.»
او با اشاره به اینکه دسترسی به آموزش عالی در کشورمان دو برابر متوسط جهانی است و نزدیک به کشورهای توسعه یافته و با درآمد بالاست افزود:‌ «درست است که موفقیت های آموزش عالی و دانشگاهها در برخی از موارد بسیار عالی و درخور تحسین است، اما مشکلات موجود بر سر راه آموزش عالی کشور کم نیست. اگر بخواهیم این مشکلات را در نگاهی گذرا دسته بندی کنیم می توان به مواردی از جمله مدرک گرایی، نرخ بیکاران فارغ التحصیل، مهاجرت نخبگان به خارج کشور، عدم تطابق رشته های تحصیلی با مشاغل، و عدم تناسب سرمایه انسانی موجود با نیازهای بازار کار اشاره کرد.»
دکتر نظرپور در ادامه این جلسه عنوان کرد‌: «در حال حاضر نظام آموزش عالی ایران دارای ۹ زیرنظام است که دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی را شامل می شود.»
این مقام مسوول با بیان اینکه آمار ۲ هزار و ۹۰۰ مرکز آموزش عالی در ایران تامل برانگیز است ادامه داد: «تعداد دانشگاههای دولتی ایران از ۶۵ دانشگاه در سال ۸۴ به بیش از ۱۴۰ دانشگاه افزایش پیدا کرده است که این افزایش منطقی به نظر نمی رسد.»
او با توضیح اینکه دانشگاهها و آموزش عالی با وجود همه پیشرفت هایی که دارد با مشکلاتی هم روبرو است و کسی که در این شرایط و با علم به این مشکلات مسوولیت می پذیرد از خودگذشتگی می کند خاطرنشان کرد: «این از خودگذشتگی یعنی اینکه مسوول تازه نفس می داند همین افزایش جمعیت دانشجویی که به عنوان نقطه قوت از آن یاد شده، بدون داشتن زیرساخت ها و شرایط مطلوب و کیفیت مناسب اگر خوب مدیریت نشود می تواند مشکل آفرین یا بحران زا باشد، همچنین قطعا با این موضوع آشناست که اگرچه تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت کشور در سالهای ۵۸ تا ۹۶ روند افزایشی داشته و از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر با متوسط رشد سالیانه ۶.۱ دهم درصدی به بیش از ۸۵ هزار نفر رسیده است؛ اما متاسفانه در مقایسه رشد تعداد دانشجویان و هیات علمی تمام وقت، نشان دهنده فاصله ی موجود در جذب اعضای هیات علمی تمام وقت نسبت به جذب دانشجو در دانشگاههای کشور است.»
دکتر نظرپور عنوان کرد: «ریاست جدید دانشگاه هنر اصفهان می داند که اگر نخواهیم مجدداً با بحران کیفیت و عدم رعایت استانداردها در ۵ سال آینده روبرو شویم باید با اصلاح اهداف پیشنهادی نقشه جامع علمی کشور و تنظیم ظرفیت های پذیرش با توجه به واقعیت های موجود و برآوردهای جمعیتی و نرخ بیکاری دانش آموختگان، فرصتی جهت تعدیل و اصلاح شرایط موجود به وجود بیاوریم.»
او همچنین تاکید کرد: «اگرچه آموزش عالی کشور از ۶ سند بالادستی غنی و بسیار ارزشمند سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری برخوردار است که می تواند راهنمای کلی برنامه نظام آموزشی کشور باشد اما از طرفی یکی از چالشهای پیش روی آموزش عالی کشور نیز همین حجم زیاد تنوع راهبردها و اقدام های درنظر گرفته شده در این اسناد است.»
او در ادامه با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور و دیگر اسناد بالادستی در مجموع بالغ بر ۲۰۰ راهبرد و ۷۰۰ اقدام پیش بینی شده، تاکید کرد: «بنابراین تدوین و اجرای برنامه بر مبنای این اسناد مستلزم اولویت های راهبردی و اقدامات مذکور از طریق یک فرآیند علمی و در فضایی باثبات است.»
دکتر نظرپور در پایان این جلسه از زحمات چهار ساله دکتر مصطفی کیانی قدردانی نمود و برای دکتر رضا نصر اصفهانی آرزوی موفقیت کرد و تاکید نمود:‌ «اداره مجموعه ای نظیر این دانشگاه که علم، دانش و هنر در آن در کنار یکدیگر نشسته اند کاری است که جز با هم دلی امکان پذیر نیست.»

رفع امور با همکاری و مساعدت جمعی امکان پذیر است
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان هم در جلسه تکریم و معارفه رییس دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی طعمه نیست و وظیفه ای برای خدمت رسانی است گفت: «کسی که در این زمان مسوولیت دارد، توفیق خدمت پیدا کرده و اگر صادقانه خدمت کند حتی اگر در عصر حضرت علی (ع) و عصر ظهور باشد، باز هم خدمت گذار صادقی خواهد بود.»
حجت الاسلام و المسلمین ابطحی افزود: «در دوره چهار ساله خدمت دکتر کیانی در دانشگاه هنر اصفهان، اتفاقات خجسته ای رخ داد که از جمله آنها می توان به قانون مداری، حفظ بیت المال و حساسیت نسبت به آن، توجه به خرد جمعی، پرکاری و حضور پررنگ مدیران در دانشگاه اشاره کرد.» او در ادامه در رابطه با سرپرست جدید دانشگاه هنر هم گفت:‌ «آقای دکتر نصر اصفهانی ریاست جدید دانشگاه هم از سرمایه های این دانشگاه هستند. ایشان جوان ترین رئیس تاریخ دانشگاه هنر اصفهان است.» حجت الاسلام ابطحی خطاب به رئیس جدید دانشگاه هنر تاکید کرد: «به جناب آقای دکتر نصر هم تبریک می گویم و به ایشان تاکید می کنم شما وامدار هیچ جریانی نیستید و اعتماد وزارت علوم به شما، نتیجه عملکرد و زحمات تان در مدیریت های قبلی دانشگاه هنر است.»
او امیدواری کرد رئیس جدید دانشگاه و تیم ایشان بتوانند با همکاری و همدلی و مساعدت مدیران استانی و شهری، به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کنند.»
حجت الاسلام ابطحی، دانشجویان و استادان دانشگاه هنر اصفهان را جزو سرمایه های مهم کشور و در زمره نخبه ترین دانش آموختگان فرهنگ و هنر ایران زمین دانست و تاکید کرد: «این دانشگاه با این سرمایه ارزشمند انسانی شایسته شرایط و امکاناتی به مراتب بیشتر از وضع موجود است.»
مسئول نهاد رهبری در پایان سخنانش با اشاره با مشکلات و کمبودهای دانشگاه هنر اصفهان از جمله عدم وجود خوابگاه که معضل اساسی این دانشگاه و سبب رانده شدن بخشی از پذیرفته شدگان دانشگاه است، خواستار توجه بیشتر وزارت علوم به دانشگاه هنر اصفهان شد.

دانشگاه هنر اصفهان، گنج پنهان شهر گنبدهای فیروزه ای است
سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشگاه هنر اصفهان دانشگاهی غنی به لحاظ سرمایه انسانی ولی فقیر به لحاظ امکانات و فضای کالبدی است گفت: «این دانشگاه با رشته های منحصر به فرد، در فضایی منحصر به فرد، گنجی پنهان در دل شهر گنبدهای فیروزه ای است، دانشگاهی که بر پایه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه هنر پایه گذاری شده و در حال حاضر در راستای حرکت به سمت شناساندن این نیروی انسانی متخصص به جامعه است. »
دکتر رضا نصر اصفهانی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود دهه آینده دهه رشد و بالندگی رشته های هنر و گرایش های میان رشته ای آن با علوم انسانی و فنی مهندسی باشد، ادامه داد: «باید به استقبال از این موضوع رفت و لازم است زیرساخت ها را غنی تر کنیم و امکانات رفاهی برای دانشجویان مستعد کل کشور را فراهم آوریم تا بدون دغدغه بتوانند در دانشگاهی که دارای رتبه علمی ممتاز در رشته های هنر در کشور است تحصیل کنند. »
او از دغدغه های موجود گفت و خاطر نشان کرد: «باید موضوع خوابگاه دانشگاه حل شود تا خانواده ها در کل کشور فرزندان خود را بدون دغدغه خاطر برای تحصیل به شهر اصفهان روانه کنند،همچنین لازم است سایت متمرکزی داشته باشیم که بتواند پشتیبان برنامه های توسعه دانشگاه باشد و همه اینها با همت مسوولین کشور و شهر اصفهان قابل دستیابی است. »
او از اهداف آینده گفت و یاد آور شد:‌ «دانشگاه هنر قرار است در تعاملات بین المللی سرآمد حوزه تخصصی خود در کشور باشد، همچنین قرار است در حد توان خود به رفع مشکل اشتغال دانش آموختگان کمک کند. این دانشگاه در آینده نزدیک می تواند بر پایه کمک به ایجاد کسب و کار های کوچک مقیاس و با ارزش افزوده بالا در جهت افزایش توان رقابتی شهر اصفهان و کشور گام بردارد. »
دکتر نصر اصفهانی با توضیح اینکه رشته های هنر پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار بر پایه اقتصاد خلاق برای دانش آموختگان دارد عنوان کرد:‌ «تجربه مرکز رشد تخصصی هنر در چهار سال گذشته مفید بود و لازم است این تجربه را سرلوحه ایجاد پارک فرهنگ و هنر قرار داد و این موضوع که بنده تدوین کننده آن بودم سرلوحه تدوین برنامه راهبردی دانشگاه شد.»
به گفته او، «در بررسی های انجام شده، رشته های دانشگاه هنر توان اشتغال زایی بالاتری در مقطع کارشناسی به نسبت سایر رشته های دانشگاهی دارند و همچنین کسب و کارهای هنربنیان، ویژگی های منحصر به فردی دارند که می توانند الگوی مناسبی برای اشتغال آفرینی در جامعه باشند.»
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان عنوان کرد: «رشته های هنری با ویژگی هایی چون حجم سرمایه گذاری پایین، پایه نیروی انسانی مهارتی، و ارزش افزوده بالا و زودبازدهی با آلایندگی کم است و باید مورد توجه جدی برنامه ریزان اقتصادی قرار بگیرند. »
او همچنین اضافه کرد: «دانشگاهی که مبدا تدوین گرایش های اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد شهری و معرفی آن به جامعه علمی کشور و سایر دانشگاه ها شد می تواند الگوی اقتصاد مقیاس کوچک بر پایه صنایع دستی را ترویج دهد.»
نصر اصفهانی یادآور شد: «کسب و کارهای هنربنیان دارای جایگاه بالایی در اقتصاد شهرها با پشتوانه تاریخی هستند و این مهم لازم است در تدوین برنامه های توسعه شهر اصفهان و کلان اقتصادی کشور مورد توجه بیشتر قرار گیرد و توجه به این نقش می تواند نقش دانشگاه های هنر را به مراتب پررنگ تر کند. »
او همچنین افزود:‌ «لازم است دانشگاه هنر اصفهان، یکدل در محیطی آرام به حرکت خود ادامه دهد و با چشمانی باز به سمت بازیابی برند خود در شهر اصفهان و کشور حرکت کند، سرمایه اجتماعی خود را رصد کرده و آن را ارتقاء دهد، تعامل بیشتر با جامعه داشته باشد و مهمتر از همه اینکه شهروند اصفهان باید دانشگاه هنر را بشناسند و بداند اینجا محلی است که در آن هنر به شکل استاندارد بر پایه اعتقادات جامعه آموزش داده می شود. »
دکتر نصر اصفهانی در ادامه از وظایف دانشگاه هنر گفت و اذعان داشت: «دانشگاه وظیفه دارد نیازمندی های جامعه را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کند، لازم است در جهت حفظ میراث فرهنگی کشور، احیای صنایع دستی فراموش شده و بازگرداندن آن به فضای کسب و کار، و حرفه ای کردن کسب و کارهای هنربنیان تلاش مضاعف در دانشگاه صورت بگیرد، همچنین لازم است تعامل سازنده با سایر دستگاه های اجرایی برقرار کند.»
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان توضیح داد:‌ «دانشکده های ما بر پایه توان تخصصی اعضای هیات علمی می توانند پایگاه علمی در کشور شوند.»
او به تفکیک از رسالت های دانشکده های دانشگاه هنر گفت و یاد آور شد: «دانشکده حفاظت و مرمت قطب علمی رشته های تخصصی مرمت و محلی برای تربیت نیروی انسانی متخصص است، دانشکده معماری و شهرسازی قطب علمی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی وعهده دار ترویج مکتب اصفهان در معماری و شهرسازی است، دانشکده صنایع دستی قطب علمی احیای صنایع دستی فراموش شده و ترویج هنرهای اسلامی به شمار می رود، دانشکده هنرهای تجسمی مکانی برای تربیت نیروی انسانی متخصص برای آموزش رشته های هنری برای جامعه و ارائه متد آموزش استانداردهنر بر پایه اعتقادات برای جامعه است و دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی هم به عنوان پل ارتباط رشته های هنر با هم و تعامل سازنده با جامعه شناخته می شود.»
او در پایان تاکید کرد: «رشته های تخصصی در این دانشگاه باید طلایه دار ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشند و الگوی زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهند.»

**موفقیت ها حاصل تلاش جمعی است
ریاست پیشین دانشگاه هنراصفهان هم در این جلسه با تشریح عملکرد چهارساله مدیریت خود، گفت: «یکی از اهدافی که باید مورد توجه قرار بگیرد منافع دانشگاه هنر اصفهان است که باید در هر دوره مدیریتی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.»
دکتر مصطفی کیانی با بیان اینکه آمار دانشیاران دانشگاه از ۴ نفر به ۲۳ نفر رسیده است ادامه داد:‌ «تاکنون هر اتفاق خوبی در این دانشگاه به وقوع پیوسته مدیون تلاش های کارکنان و اساتید است و به دست آوردن رتبه های پژوهشی حاصل فعالیت های بی دریغ کادر دانشگاه و دانشجویان است.»
او توجه به خرد جمعی، عدم ورود به دسته بندی های جناحی، استفاده از پتانسیل نیروی انسانی درون دانشگاه، تلاش برای ارتقای علمی دانشگاه، تلاش برای حل مشکلات دانشجویان با بضاعت های موجود دانشگاه و اصلاحات ساختاری را از جمله مهم ترین اقدامات خود در طول ۴ سال ریاست بر دانشگاه هنر اصفهان دانست و در پایان از کارکنان دانشگاه هنر اصفهان خداحافظی و برای رئیس جدید دانشگاه هنر اصفهان آرزوی موفقیت کرد.
لازم به ذکر است پس از پایان مراسم تودیع و معارفه، آقای دکتر نظر پور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، به همراه سرپرست دانشگاه هنر اصفهان و جمعی از مدیران و مسوولان دانشگاهی از دانشکده صنایع دستی این دانشگاه، بازدید بعمل آوردند.