عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

نشست مشترک پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران برای بررسی روند پیشرفت پروژه‌های کلیدی فضایی برگزار شد

بنا به این گزارش، پروژه‌هایی چون ماهواره مخابراتی ناهید۱، ماهواره سنجشی پارس ۱، سامانه انتقال مداری و ماهواره پارس۲ توسط مدیران این پروژه‌ها مطرح و روند پیشرفت آن‌ها ارزیابی شد.

در این جلسه، دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این پژوهشگاه، اظهار کرد: ما در کنار انجام ماموریتمان در توسعه فناوری فضایی کشور، یکی از فعالیت‌های اصلی خود را بر حمایت از کسب و کارهای فضاپایه قرار داده و بدین منظور، برنامه‌هایی را در تهران و اصفهان در دست اجرا دارد.

وی اذعان نمود: در این خصوص، مذاکراتی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عمل آمده است.

در این جلسه، همچنین، دکتر براری معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران از اقدامات صورت گرفته در اجرای پروژه‌های کلیدی فضایی در پژوهشگاه فضایی قدردانی کرد و گفت: با باور و انگیزه‌ای که در میان متخصصان حوزه فناوری فضایی کشور وجود دارد، انشاء الله می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بزرگی در این حوزه باشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران، مدیریت و هدایت مناسب ظرفیت‌های ملی در حوزه فضا را از دغدغه‌های جدی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این مهم تلاش می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بستر را برای نقش آفرینی بخش خصوصی ایجاد کرده‌اند که نمونه‌ای از آن، جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری یک استارت آپ ژاپنی برای ایجاد منظومه ماهواره‌ای در حوزه سنجش از دور است.

وی گفت: با توجه به تجاری شدن مدارهای پایین فضایی(leo)، یکی از مهمترین اهداف سازمان فضایی ایران، ایجاد بسترهای مناسب برای حضور و ایفای نقش بخش خصوصی بوده که امیدوارم با پررنگ‌تر شدن این حضور در آینده نزدیک، شاهد تحول عظیمی در صنعت فضایی کشور باشیم.