در همایش عدالتخواهی تبریز مطرح شد؛ انتقاد خسروپناه از به دامانداختن واژههای آزادی و عدالت
به گزارش روابط عمومی واحد تبریز، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در همایش عدالتخواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اظهار کرد: با مقایسه و بررسی اشتراکات اندیشههای علامه محمدحسین نائینی، شیخ فضلالله نوری، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، عدالت و توجه به استقرار آن در جامعه اسلامی، جزء نقاط مشترک اندیشهها و ایدههای فکری این علماست.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: عدالت از ارزشمندترین مفاهیم جهانی و انسانی است که کاملا با فطرت انسانی تطابق دارد، دین اسلام تمام عرصههای فطری بشر را مورد تاکید قرار داده و به هیچ عنوان علیه آنها مطلبی ارایه نکرده و با آنها از راه مبارزه وارد نشده است.
خسروپناه اظهار کرد: اسلام در عین حال مخالف هرگونه افراطیگری در فطریات بوده و میانهروی در آنها را مورد تصریح قرار داده است.
وی عدالت اجتماعی را از مفاهیم مهم و مشترک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: مفهوم عدالت اجتماعی چیزی جز اجرای قوانین صحیح در ارکان جامعه نیست و با وجود اینکه هر چهار اندیشهورز یادشده بر این امر اتفاق نظر داشتند، امامین انقلاب اسلامی در تحقق اندیشههایشان موفق عمل کردند؛ اما علامه نائینی و نوری چندان در این زمینه موفق نبودند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اسلام بر اقامه عدالت که همان استقرار عدالت است، تاکید دارد، گفت: وجه مشترک انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، عدالتخواهی و آزادیخواهی است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آرای علامه نائینی درباره مشروطه بیان کرد: وی در آثارش حکومت مقبول را حکومت مشروط میداند؛ اما در عین حال به ولایت فقیه نیز معتقد است که میتوان از آن به عنوان نخستین تعارض بین اندیشههای وی با امام خمینی یاد کرد.
وی ادامه داد: بر همین مبنا نائینی در مشروطه عدل را نسبی و ولایت فقیه را عدل قطعی میداند؛ بنابراین بر اساس شرایط زمانی که شاه ستمکار و ظالم بر مسند است و تمام اریکههای قدرت را تصاحب کرده، مشروطه را در آن شرایط توصیه میکند.
خسروپناه به بیان دیدگاههای شیخ فضلالله نوری نیز اشاره کرد و افزود: وی نیز حکومت اسلامی را برای نظامات داخلی و جلوگیری از تجاوزات بیگانگان ضروری میدانست که از آن میتوان به استعمار و استبداد تفسیر کرد.
وی با بیان اینکه نوری نیز به ولایت فقیه معتقد است، اظهار کرد: او طراح عدالتخانه بود که این ایده تحقق نیافت و سپس بهدنبال مشروطه مشروعه افتاد که با مخالفتهایی نیز مواجه شد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی موفقیت امام خمینی و رهبر انقلاب در عدالتپروری و عدالتمحوری جامعه اسلامی را توجه اندیشههای این دو به ولایت با محور مردمسالاری دانست و ادامه داد: بر همین اساس امام راحل، عدالت را صراط مستقیم در مسیر سعادت تعریف میکند که البته چنین دیدگاهی همواره از سوی افراد لاکچری امروزی، وطنفروشان و مردمفروشان مخالفت شدید میشود.
وی از به دامانداختن واژههای مبارکی مانند آزادی و عدالت از جانب گروههای منتسب به اصولگرایان و اصلاحطلبان انتقاد کرد و گفت: این افراد با وجود سردادن چنین شعارهایی اصل عدالت را زیر پا میگذارند و هر دو واژه قدسی را ملعبه بازیهای سیاسی قرار دادهاند.
خسروپناه راه سعادت جامعه اسلامی طبق نظریههای امام راحل و رهبر انقلاب را عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان و اظهار کرد: باید توجه داشت که مهمترین و بزرگترین منکرات مربوط به خود حکومت است که باید برطرف شود.
در پایان همایش کتاب مجموعه مقالات همایش عدالتخواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی توسط حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رونمایی شد.