عمومی | پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

موفقیت دیگر برای آثار منتشره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب « تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع) » نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

کتاب «تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع)» که در گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تالیف شده است، دربخش سیره معصومین سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۹۶  برگزار شد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در چکیده این کتاب آمده است؛ اصحاب امامان(ع) با رویکرد کلامی- فضایلی و بن‌مایه‌ دفاع از اندیشه امامت به نگارش نبردهای امام علی(ع) پرداختند. تقابل دو جریان علوی و اموی و اصرار مروانیان به تحریف نقش آن امام(ع) در حوادث عصر نبوی، سبب شد تا اصحاب امامان(ع) به نگارش سیره نبوی نیز بپردازند و در گسترش ‌نگارش سیره نبوی و سیره اهل‌بیت(ع)، تاثیر به‌سزایی داشته باشند. مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که آنان انحصار تدوین سیره‌ نبوی را در زادگاهِ مدنی خود و وابستگی آن را به یک جریان فرهنگی خاص درهم‌ پیچیدند، سیره‌نگاری عراقی را با گشودن محورهای جدیدی بنیان نهادند و آن را در دوشاخه شیعی و سنی سرعت‌ بخشیدند. سیره‌نگاری اصحاب امامان(ع)، شامل سیره نبوی و سیره اهل‌بیت(ع)، با دو ریز جریان واگرا و هم‌گرا و در گرایش‌های امامی، زیدی و فَطَحی استمرار یافت و امامیه بیشترین نقش و زیدیه و فَطَحیه کمترین نقش را ایفا کردند. پژوهش حاضر با رویکرد علمی، تطور سیره‌نگاری را با تاکید بر آثار اصحاب امامان شیعه(ع) بررسی می‌کند و از ذهن‌شناسی مولفان، ذکر اخباری از آنان و ره‌گیری و مقایسه برخی اخبار برای گمانه‌زنی بیشتر بهره می‌برد و به مسایلی مانند جایگاه علمی اصحاب و بستر حرکت آنان، بنیان‌گذاری یا استمراربخشی حرکت علمی اصحاب، انعکاس اخبار آنان در نسل‌های بعدی،گونه‌شناسی فکری، صنف‌شناسی‌ نگارشی، نوع‌شناسی تعامل آنان با دیگران و فرایندشناسی انتقال علوم به اصحاب و از آنان به آیندگان می‌پردازد.

کتاب « تطور شناسی سیره نگاری با تکیه بر نقش اصحاب امامان(ع) » در ۳۲۸ صفحه در سال ۱۳۹۵ توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.