عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه: همسر و اطرافیان در شیردهی موفق مادران نقش مهمی دارند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه، هادی جوانبخت اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر یکی از استراتژی‌های امنیت غذایی کودکان زیر دو سال و بخش مهمی از شروع شیوه زندگی سالم محسوب می‌شود.
وی افزود: شیردهی یک امر فیزیولوژیک بوده و اکثر مادران قادر به انجام آن هستند، اما نیاز به آموزش و کسب مهارت در این زمینه دارند.
جوانبخت بیان کرد: استفاده از آموزش‌های کارکنان شبکه بهداشت و درمان، ایجاد و تحکیم اعتمادبه‌نفس در مادر توسط همسر و اطرافیان، استراحت کافی و کمک افراد خانواده در کارهای منزل به ویژه همسران، در موفقیت مادران در امر شیردهی بسیار تاثیرگذار است.
یکی از راهکارهای کاهش مرگ‌ومیر نوزادان نارس، تغذیه با شیر مادر است
کارشناس برنامه شیر مادر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه نیز گفت: یکی از راهکارهای کاهش مرگ‌ومیر نوزادان نارس، تغذیه با شیر مادر است.
زینب شیخ نصر اظهار داشت: شیر مادر سالم‌ترین، در دسترس‌ترین و مطمئن‌ترین غذای کودک در دو سال ابتدای تولد است، شیردهی در روز اول ۲۲ درصد از مرگ‌ومیرهای نوزادان جلوگیری می‌کند.
شیخ نصر با تاکید بر تاثیر شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی گفت: با تغذیه با شیر مادر می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها مانند عفونت‌های تنفسی، اسهال، عفونت گوش میانی و سندروم مرگ ناگهانی و حتی بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، چاقی و آسم و آلرژی پیشگیری کرد.
تغذیه کودک با شیر مادر ضامن سلامتی مادر است
کارشناس برنامه شیر مادر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه اظهار داشت: شیردهی به کودک خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، بروز دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان و افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.
وی افزود: شیر مصنوعی یک ترکیب یکسان دارد اما شیر مادر مختص همان کودک است و تاثیر آن را به خصوص در کودکان نارس را می‌توان دید.
کارشناس برنامه شیر مادر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه اظهار داشت: ترکیبات شیر مادر در طول دوران شیردهی با افزایش سن کودک تغییر می‌کند که این خصوصیت شیر مادر را منحصربه‌فرد می‌کند.
انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰