عمومی | دانشگاه مازندران

نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ و ۴ کشور

حوزه فرهنگ، بخش مهمی از حیات اجتماعی هر نهادی را درگیر خود می‌سازد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مناطق ۲ و ۴ کشور با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران، معاونان و مدیران ستادی دانشگاه در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر غفاری در این نشست با اشاره به این که اگر امروز ما رونق را در عرصه های آموزشی و پژوهشی می خواهیم، بخش مهمی از این رونق به حوزه فرهنگی برمی گردد، گفت: فلسفه تشکیل چنین نشست‌هایی، تعامل  فکری در باب مسایل و موضوعاتی است که هم تجربه شده‌اند و هم در پیش رو دارند و این تعاملات باید با نگاه منطقه‌ای به این مسایل بوده و روی آن‌ها قدری تامل داشته باشند.

وی افزود: امروز همه اذعان داریم که حوزه فرهنگ، حوزه بسیار مهمی است. اگر نهاد دانشگاه را در نظر بگیریم، چیزی را نمی‌توانید پیدا کنید که فرهنگی نباشد. این‌ها موضوعاتی هستند که عرصه فرهنگی بنابر ذات خود با آن مواجه و با آن زنده است. موضوعاتی که ما بعضا به آن مساله می‌گوییم و می‌گوییم دانشگاه بحرانی است. حوزه فرهنگ را با این روایت نمی‌شود بحرانی نامید، حوزه فرهنگ حوزه پر موضوع و پر مساله‌ای است، زیرا بخش مهمی از حیات اجتماعی هر نهادی را درگیر خود می‌سازد و از این بابت اهمیت پیدا می‌کند که اگر از آن غافل شویم، تبدیل به مساله می‌شوند. اگر مساله تشدید شود، سر از بحران درمی‌آورد و وقتی بحران تلقی شود، برخورد با آن متفاوت می‌شود. گویا عناصر و عواملی غیر از دانشگاه باید مساله را حل کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف با تاکید بر این نکته که این حوزه به دلیل زنده‌بودنش به گونه‌ای نیست که بتوان پایانی برای آن متصور شد و ما نمی‌توانیم بگوییم مسایل تمام شده است، ادامه داد: حوزه فرهنگی و اجتماعی به دلیل ماهیت سرزندگی و پویایی آن، در گرو سر برآوردن موضوعات و مسایل تازه است. یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگی این است که این رویش‌های تازه و پویایی را حفظ کند. ما باید از استعدادهای جوان و خلاق بهره ببریم تا موضوعات متنوع‌تر و مخاطبان جدیدی نیز پیدا کنیم، زیرا اگر ما مجموعه متنوع‌تری داشته باشیم، طبعا فشارها کمتر خواهد بود و هزینه‌ها نیز کمتر می‌شود.

دکتر غفاری در ادامه به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در آغاز سال تحصیلی، سه مساله را باید در نظر داشته باشیم. در حوزه فرهنگی، مسایل و موضوعات تمام‌شدنی نیستند و مسایل گوناگونی سر بر می آوردند و عرصه‌ها و حوزه‌های دیگر را نیز به کار می گیرندیکی از مهمترین بحث ها، مساله حجاب و عفاف است که یک نگاه و اهتمام جدی را می طلبد. ما در این حوزه دو بحث داریم. بحثی که عینیت دارد، رعایت پوشش در چهارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌ها است و بخش دوم که بخش مهم‌تری است، بحث باورپذیری است که نسبت به این موضوع باید وجود داشته باشد و اگر ما در بخش دوم بتوانیم نگاهی که وجود دارد را درونی کنیم، قطعا مسایل کمتری خواهیم داشت. بحث حجاب، بحث دیرینه ای است که فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. این موضوع  نمادی است که مستعد ایجاد انسجام و سازگاری است و در عین‌حال می‌تواند زمینه تقابل را ایجاد کند و تمام تلاش مجموعه‌ها باید این باشد که کار به تقابل نرسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در پایان سخنان خود به موضوع انتخابات هم اشاره و گفت: در این سال، تلاطم و فعالیت‌های بیشتری هم از داخل و هم از بیرون دانشگاه داریم و باید در این زمینه نشست‌هایی داشته باشیم و از مشورت‌ها بهره ببریم.

زمان آن رسیده است که حرکت تازه‌ای را در جهت نهادینه‌کردن هنجارهای فرهنگی در دانشگاه آغاز کنیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران در نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مناطق ۲ و ۴ کشور که به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره به این که دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع و مرجع استان، دارای حدود ۱۱ هزار دانشجو، حدود ۴۰۰ عضو هیات علمی و قریب به ۶۵۰ پرسنل اعم از کارمندان رسمی، قراردادی و شرکتی می‌باشد، اعلام کرد: دانشگاه مازندران منابع انسانی بسیار خوبی در حوزه های علمی و فرهنگی دارد، ایشان تاکید کرد: ما نخبگان متعددی حتی در عرصه های فرهنگی، علوم اجتماعی و تعاملات و مناسبات مرتبط با آن ها داریم. از سوی دیگر، دانشگاه مازندران در رشته‌های تخصصی متعددی در حوزه فناوری و علوم طبیعی نیز مشغول فعالیت است و بنابراین، در بخش منابع انسانی از پتانسیل و ظرفیت مطلوبی برخوردار است .

سرپرست دانشگاه مازندران، در بخش دیگری از سخنانش، یکی از برنامه‌های اصلی خود را قرار دادن منابع موجود، در مسیر توسعه و تعالی دانشگاه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امید دارم در آینده، در یک افق مشخص و بر اساس یک برنامه راهبردی جامع بتوانیم آن رسالت و ماموریتی را که دانشگاه مازندران به‌عنوان دانشگاه جامع و مرجع در یک قسمت مهم از شمال کشور برعهده دارد، به عرصه ظهور برسانیم .

دکتر نوذری با تاکید بر این‌که دانشگاه، با کارکردهای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مقولات دیگری مانند مسایل اقتصادی و رفاهی درگیر است، اظهار داشت: اینجانب اعتقاد دارم همه ماموریت‌ها و کارکردهای دانشگاه باید ذیل کارکرد فرهنگی و ماموریت فرهنگی باشد. ما نمی‌توانیم در عرصه پژوهش، کارآیی شگرف داشته باشیم، اما به‌مقوله اخلاق و فرهنگ در پژوهش توجه نداشته باشیم. ما نمی‌توانیم معلمان آموزشگر توانمند و حاذقی باشیم، اما از مقوله فرهنگ تعاملات بین استاد و دانشجو غافل باشیم. ما نمی‌توانیم در عرصه‌های اقتصادی و سایر عرصه‌های دانشگاه، از مقوله فرهنگ و تاثیرگذاری فرهنگی غافل باشیم. بنابراین مساله فرهنگ در دانشگاه، بالاتر از همه مسایل دیگر است و به‌طور مشخص در جغرافیایی که ما هستیم، پیچیدگی‌ها و مسایل درگیر در حوزه فرهنگ، به‌مراتب بیشتر از سایر استان‌ها است .

سرآمد علمی کشور در رشته فیزیک با بیان این‌که ما دچار چالش‌های مشخصی حتی در عرصه تعاملات علمی و دانشگاهی هستیم و زمان آن رسیده است که حرکت تازه‌ای را در جهت نهادینه‌کردن هنجارهای فرهنگی در دانشگاه مازندران آغاز کنیم، ادامه داد: ما در عرصه بین‌المللی، در بسیاری از امور و حوزه‌ها در یک وضعیت مطلوب قرار داریم. البته چالش‌های متعددی هم داریم، اما درحال حاضر، توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی در دست‌یابی به تکنولوژی‌های پیشرفته به‌خصوص در بخش دفاعی و هم‌چنین موفقیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی به‌هیچ وجه قابل انکار نیست. شاید ما در درون کشور به واسطه ذایقه‌های مختلف سیاسی، گاهی نقدی بر عملکرد سیاست خارجی نظام در پاره‌ای از نقاط داشته باشیم، ولی حقیقت این است که جمهوری اسلامی در عرصه تعاملات سیاسی بین المللی آن‌قدر موفق بوده که آمریکا با همه قدرت مادی، نظامی و سیاسی که از آن برخوردار است، در بسیاری از مواضع و موقعیت‌ها در مقابل ایران اسلامی، عقب‌نشینی‌های مشخص و بارزی داشته است .

سرپرست دانشگاه جامع استان با تاکید بر این‌که ما در عرصه علمی، فناوری نانو، علوم شناختی، بیوتکنولوژی و حتی در عرصه نظری به خصوص ریاضیات و فیزیک، دست‌آوردهای درخشانی داشته‌ایم، در پاسخ به این سئوال که آیا این دست‌آوردهای درخشان برای ادامه مسیر این کشور کفایت می‌کند؟ گفت: قطعا کفایت نمی‌کند و به همین دلیل، مقام معظم رهبری در یک حرکت بسیار هوشمندانه، تاریخی و تاثیرگذار، بیانیه گام دوم را اعلام فرمودند و در این بیانیه، نقش فرهنگ، بسیار چشمگیر، واضح و شفاف است. خودسازی، جامعه‌پروری و تمدن‌سازی که هیچ‌یک به خصوص مقوله تمدن‌سازی بدون توجه به مقوله فرهنگ قابل انجام نیست .

وی افزود: ما بعد از یک دوره درخشان اسلامی تا قرون ۴ یا ۵ هجری قمری، دیگر تشعشعی در زمینه فرهنگ و به خصوص علوم مرتبط نداشتیم. اما به برکت انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته، به‌تدریج بعد از عبور از مشکلات در یک عرصه فرهنگ‌سازی تاثیرگذار و تمدن ساز قرار گرفتیم. نمی‌شود در یک ره‌یافت استراتژیک به سمت تمدن‌سازی پیش رفت اما از مقوله فرهنگ غافل بود، به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند: ما باید یک مهندسی فرهنگی مجددی در دانشگاه‌های کشور داشته باشیم. تربیت استادان دین‌باور، قایل و معتقد به تمدن‌سازی، تربیت دانشجویان باورمند و معتقد به این‌که ایران و جمهوری اسلامی باید بتوانند سیطره تفکر صحیح و خدایی خود را بر عرصه کره خاکی ما استیلا داده و گسترده کنند. بنابراین ما در یک موقعیت حساس تاریخی از نگاه فرهنگی هستیم و من این نشست را از این منظر، بسیار مهم ارزیابی می‌کنم .

دکتر نوذری در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که استان مازندران به‌واسطه دو مقوله مهم، شرایط گردشگری مناسبی که به‌واسطه جاذبه‌های طبیعی دارد و هم‌چنین، به واسطه مهاجرتی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، با چالش‌ها و مشکلات فرهنگی عدیده‌تری در مقایسه با سایر استان‌ها مواجه است، اظهار داشت: این مساله برای همکاران من در دانشگاه مازندران، یک شرح وظایف و ماموریت جدیدی را ایجاد می‌کند که به امید خدا با تلاش‌های مدیران و کارشناسان حوزه معاونت فرهنگی به واسطه تعاملی که با بدنه فرهنگی جامعه دارند، درصدد شناسایی و رفع این چالش‌ها برخواهیم آمد. البته تعدد مراکز تصمیم ساز در حوزه فرهنگ و گاها" عدم هم افزایی این مراکز در سطح کشور، مشکلاتی را به همراه دارد که امیدواریم در یک تعامل مناسب، این مشکل مرتفع گردد و زمینه سازی تمدن بزرگ اسلامی، بیش از پیش فراهم گردد.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی