معرفی کتاب خوردگی و حفاظت کاتدی شناورها با آندهای فداشونده
انتشارات انجمن خوردگی ایران تاکنون ۸۲ عنوان کتاب چاپ کرده است، تعداد ۱۰ عنوان نیز در دست اقدام میباشند. هر کدام از این کتابها توسط حداقل ۲ نفر از لحاظ ادبی، علمی و فرهنگستانی داوری و با دقت ویراستاری میشوند. کتاب خوردگی و حفاظت کاتدی شناورها با آندهای فداشونده از کتابهای در دست آمادهسازی است که با همت شرکت برناگداز از اعضای حقوقی فعال انجمن به نگارش در آمده است. مولفین: مهندس اردشیر یارکزاده و مهندس امیر اخلاقی شاد ناشر: انجمن خوردگی ایران با همکاری شرکت برناگداز سال نشر: ۱۳۹۸ حفظ آمادگی عملیاتی شناورهای دریایی، جزء اهداف اصلی مالکان و بکارگیرندگان آنها به شمار میآید. یکی از عواملی که این آمادگی را با چالش جدی مواجه میسازد، پدیده خوردگی است. آب دریا به سبب دارا بودن مقادیر زیاد یونهای خورنده نظیر یون کلر، گلولای معلق، اکسیژن محلول، ریزجانداران و درشت جانداران و غیره به عنوان الکترولیتی بسیار خورنده بهحساب میآید که موجب خوردگی شدید اغلب فلزات و آلیاژهای مهندسی بکار رفته در ساخت شناورها میگردد. البته، محیطهای خورنده تنها محدود به آب دریا نیستند. آبهای لبشور، آبهای شیرین، آب چاهکهای خنک، آب باقیمانده در مخازن سوخت و حمل محموله، نمونههایی دیگر از محیطهای خورنده میباشند. نوع خوردگی هر بخش از یک شناور، تابعی از جنس فلز یا آلیاژ، نوع محیط خورنده و شرایط سرویسدهی آن است. بهعنوان نمونه، بدنه شناورهای با جنس فولادهای کربنی در نواحی زیرآب و دور از خط آبخور مستعد به خوردگی یکنواخت میباشند، درحالیکه خوردگی موضعی چالش اصلی برای بدنه شناورها در امتداد خط آبخور است. در پاشنه شناورها به دلیل وجود تلاطم آب دریا، وجود زوجهای گالوانیک و از همه مهمتر پدیده کاویتاسیون، وقوع خوردگی محتمل هست. چنین شرایطی را برای سطوح داخلی شناورها نظیر مخازن، با توجه بوجود متغیرهای زیاد و اغلب ناشناخته میتوان متصور نمود. متاسفانه، مشاهدات و تجربیات نگارندگان نشان میدهد که عموماً در صنعت دریایی کشور به مسئله خوردگی شناورها آن چنان که شایسته است، توجه کافی نمیشود. به کرات دیده شده شناورهای تازه به آب انداخته شده، اعم از شناورهای نوساز و یا شناورهای تازه تعمیر شده با آنکه زمان زیادی از نصب و اجرای سیستمهای حفاظت از خوردگی آنها نمیگذرد، پس از مدت کوتاهی متحمل خسارات خوردگی سنگینی میشوند. این در حالی است که اگر این سیستمها، اختصاصاً تحت نظارت کارشناسان دارای صلاحیت و مطابق با الزامات استانداری طراحی و اجرا شوند، کاهش میزان خسارات خوردگی و هزینههای ناشی از آن و همچنین افزایش عمر بهینه سرویسدهی شناورها حتمی است. اساساً، برای اجتناب از خوردگیِ شناورها، روشهای مختلفی از جمله انتخاب صحیح مواد مهندسی، طراحی ساختاری مناسب، رنگآمیزی و پوششدهی، حفاظت کاتدی و غیره وجود دارد.کتاب حاضر به روش حفاظت کاتدی و بصورت خاص به "حفاظت کاتدی گالوانیک" شناورها اختصاص داده شده است. هدف از تدوین این کتاب، آشنایی خوانندگان، بویژه کارشناسان و پرسنل شاغل در صنایع ساخت و تعمیر شناورهای دریایی کشور با اصول این روش حفاظت کاتدی میباشد. اساساً، اهمیت نگارش این کتاب با توجه به حجم عظیم ناوگان شناورهای دریایی فعال در کشور در حوزههایی همچون صنایع نفت و گاز، صادرات و واردات کالا، برقراری امنیت مرزهای آبی و غیره صد چندان مینماید. این کتاب بگونهای نگاشته شده که علاوه بر آشنایی خواننده با مبانی علم حفاظت کاتدی، وی را با الزاماتِ روشهای طراحی، نصب و راهاندازی، بازرسی و تعمیرات سیستمهای حفاظت کاتدی شناورها آشنا میسازد. این کتاب به پنج فصل با عناوین زیر دستهبندی شده است: ۱ اصول خوردگی آبی فلزات. ۲ خوردگی شناورهای دریایی. ۳ مبانی و الزامات حفاظت کاتدی شناورها. ۴ حفاظت کاتدی با آند فداشونده ۵ راهاندازی، بهرهبرداری و تعمیرات. علاقمندان میتوانند فهرست مطالب و صفحات ابتدائی کتاب را از قسمت پیوست (سمت راست همین مطلب) ملاحظه نمایند. متقاضیان از هماکنون میتوانند برای دریافت کتاب ثبتنام نمایند. تلفنهای انجمن خوردگی ایران: ۸ ۸۸۳۴۴۲۸۷، داخلی ۲، بخش انتشارات.