عمومی | دانشگاه مازندران

نشست مدیران و کارشناسان برنامه، بودجه و تشکیلات منطقه ۲ کشور

با حضور مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم برگزار شد:

نشست مدیران و کارشناسان برنامه، بودجه و تشکیلات منطقه ۲ کشور

باید مشکلات را درک کنیم و مدیریت هزینه‌ها را به طور جدی در دستور کار قرار دهیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نشست مدیران و کارشناسان برنامه، بودجه و تشکیلات منطقه ۲ کشور با حضور دکترسعید رستگاری مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر رستگاری در این نشست با اشاره به این که از مردادماه سال قبل، عدم تحقق درآمدهای سال ۱۳۹۷ مشخص شده و بحث کاهش تخصیص از همین مواقع در سال گذشته مطرح بود، گفت: نهایتا با تدبیری که اندیشیده شد، مقرر شد تا تخصیص سال ۹۷ دانشگاه ۱۰۰ درصد شود، ولی عملا محقق نشد و در روزهای پایانی سال، صرفا از محل افزایش پرداختی که خزانه به حساب دانشگاه‌ها واریز نمود، بودجه سال ۹۷ مجموعه دانشگاه با متوسط حدود ۸۸ درصد بسته شد.

مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم افزود: قطعا شرایط سخت است و منابع دولت که بخش عمده‌ای از آن وابسته به نفت است نسبت به‌سال قبل کاهش داشته است. باید این مشکلات را درک کنیم و مدیریت هزینه‌ها را به‌طور جدی در دستور کار قرار دهیم و پیش‌بینی این را داشته باشیم که در شرایط خوش‌بینانه بودجه به ۸۰ درصد برسد. باید پیش‌بینی‌ها و مدیریت لازم را داشته باشیم تا دچار مشکلات زیادی در سال جاری نشویم.

دکتر رستگاری در پایان سخنانش توصیه کرد: دانشگاه‌ها برای تامین کسری اعتبار، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف اعتبارات، به‌سوی شناسایی منابع جدید درآمدی گام بردارند.

باید دنبال راهکارهایی برای جذب منابع مالی با شیوه های متفاوت باشیم

دکتر یحیی طالبی رستمی معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با تاکید بر این که بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی اهمیت بسیار ویژه‌ای در دانشگاه دارد، افزود: به همین دلیل و الزام قانونی بودجه‌نویسی، ما باید در این سمت حرکت کنیم و این موضوع بسیار تخصصی است.

دکتر طالبی با اشاره به این که امروزه ما برخلاف گذشته اعتقاد داریم بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی بر مبنای ارزیابی عملکردها است، ادامه داد: شما در این شیوه برنامه‌ریزی، حداقل می‌توانید به دست‌آوردهای خوبی در این شرایط اقتصادی جامعه و تنگناهای مالی دانشگاه دست یابید. در این مسیر، بودجه،برای نتایج داده خواهد شد نه برای هزینه‌ای که شما متقبل خواهید شد.

معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه با بیان این که همکاران ما در دانشگاه‌های منطقه ۲ باید با هم‌فکری و همکاری یکدیگر به وحدتی در جهت حل مشکلات دانشگاه‌های منطقه ۲ قدم بردارند. هر دانشگاهی مشکلات خودش را دارد ولی در برخی از موضوعات می‌توان با هم‌دیگر به یک نقطه مشترک رسید. باید دنبال راهکارهایی برای جذب منابع مالی با شیوه‌های متفاوت باشیم. اگرچه ما معتقدیم که تنگناها نباید اثرات سویی در فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی داشته باشد و نباید لطمه‌ای به این موضوعات وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مناسب‌نبودن زیرساخت‌های لازم در دانشگاه مازندران، پروژه‌های عمرانی خیلی خوبی را داشتیم که بعضی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید و نیمی دیگر در حال ساخت است. اگرچه اعتقاد داریم که در این شرایط مالی جامعه، اصلا صلاح نیست که هیچ پروژه‌ای را از صفر شروع کنیم، ولی ما پروژه‌هایی را در دست اقدام داریم که باید به پایان برسد. با تمام  تلاش و کوشش در این مسیر، توانسته‌ایم تنها در یکی از این پروژه‌ها(دانشکده علوم اقتصادی و اداری) که از سال ۹۰ شروع شده است، با تاکید رییس دانشگاه حداقل یک فاز را تا شهریور به اتمام برسانیم.  از مسئولان خواهشمندیم تا برای انجام هرچه سریعتر پروژه‌ها، در این مسیر به ما کمک کنند.

دانشگاه‌ها باید به‌سمت افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای پیش بروند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر اکبر حاجی‌زاده مقدم، مشاور رییس و رییس حوزه ریاست دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در استان مازندران، ۵ دانشگاه دولتی، بیش از ۴۰ موسسه آموزش عالی و بالغ بر ۲۳۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل داریم، گفت: با توجه به وضعیت بودجه کشور و نحوه اختصاص آن به دستگاه‌ها، مدیران بودجه باید با یک برنامه‌ریزی مدون، دانشگاه‌ها را به‌سمت افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای پیش ببرند. زیرا این امر، یکی از راه‌های ساماندهی وضعیت نابسامان مالی در دانشگاه است.

دکتر حاجی زاده با تاکید بر این‌که بودجه‌هایی در سطح کلان و در استان‌ها تخصیص می‌یابد که متاسفانه دانشگاه‌ها از آن محروم مانده‌اند، اظهار داشت: باید تدبیری اتخاذ کرد تا دانشگاه‌ها نیز از این موارد در راستای گسترش آموزش و پژوهش برخوردار شوند.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی