عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم: بیش از ۶۰۰ دوز واکسن هپاتیت در سال ۹۸ در شهرستان جم تزریق شد

احمد قاسمی افزود: هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است و دلایل مختلفی از قبیل ویروس‌ها، الکل، برخی داروها، سموم، بیماری خود ایمن (فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن)، مواد غذایی پرچرب و دیابت برای ایجاد هپاتیت وجود دارد.
وی اضافه کرد: هپاتیت‌های ویروسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان هستند و بار این بیماری در جهان بالا است که هپاتیت‌های ویروسی A، B،C، D، E شایع‌ترین هپاتیت‌های ویروسی هستند.
قاسمی اظهار داشت: هپاتیت‌های B و C علت اصلی بیماری مزمن کبدی هستند که می‌توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شوند.
این مقام مسئول گفت: راه‌های انتقال هپاتیت به‌طور عمده از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، انتقال از مادر آلوده به فرزند، استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سرنگ، تیغ اصلاح و مسواک و انجام خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ختنه، خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی در مکان‌های غیربهداشتی و با ابزار آلوده می‌باشد.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم بیان داشت: کبد، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین غدد داخلی بدن است که وظایف مهمی را به عهده دارد؛ از مهم‌ترین وظایف این عضو می‌توان به مواردی مانند دفع سموم، ساختن پروتئین‌های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی‌ها و ساخت برخی هورمون‌های ضروری اشاره کرد.
وی ضمن بیان اینکه، واکسیناسیون موثرترین روش برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری هپاتیت B می‌باشد عنوان داشت: این واکسن در سه مرحله تلقیح می‌شود و ۹۰ تا ۹۵ درصد کسانی که واکسن هپاتیت را به‌طور کامل (سه دوره) دریافت می‌کنند در برابر ویروس هپاتیت مصونیت پیدا می‌کنند و این واکسن در دوران بارداری و شیردهی نیز قابل تلقیح است.
انتهای پیام/ ا-پ ۳۰۲۰