عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

افتخاری دیگر برای دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا

افتخاری دیگر برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا به ریاست دکتر علی شریف زاده برای بار دوم از سال 1394 تاکنون به عنوان تداوم برتری واحد دانشگاهی در بین بیش از چهارصد واحد دانشگاهی ایران برگزیده شده است که امروز دوم خرداد 1396 با حضور دیگر محققان و اندیشمندان و فرهیختگان دانشگاه های آزاد اسلامی که طی مراسمی که در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید، از دکتر علی شریف زاده و خانم دکتر رضیه فضائلی به نمایندگی دکتر احمدرضا مساح به عنوان صاحب امتیاز مجله کاتالیست که در مجلات بین المللی دنیا نمایه شده است تقدیر به عمل آمد.
مشروح سخنرانی دکتر ولایتی را در ادامه مطالعه نمایید.:
دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان، خواستار تهیه برنامه ای عملی و قاعده مند برای جذب نخبگان کشور شد و هدف از آن را جلوگیری از خالی شدن کشور از نخبگان و کادرسازی برای آینده پژوهشی و آموزشی کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ، از حضور تمام افرادی که در شکل دهی و توسعه کارکرد دانشگاه نقش داشته اند قدردانی کرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی(ره) موسس فقید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: جا دارد در مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از مدیران سابق این دانشگاه همچون دکتر جاسبی، دکتر دانشجو، دکتر میرزاده و تمامی معاونانی که طی این سال ها دانشگاه آزاد اسلامی را از صفر به این مرحله رسانده اند، قدردانی کرد.

دکتر ولایتی افزود: قطعا ظرفیت توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور وجود داشت، چرا که مردم ایران در سخت ترین شرایط نیز طالب علم بودند. از سوی دیگر دین اسلام نیز مبنایش بر علم استوار است و با ورود اسلام به ایران، علم خواهی ایرانیان بیشتر شد.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه اولین سوره های قران کریم نیز با خواندن و نوشتن آغاز شده است، گفت: اولین مدارس و دانشگاه های ایران در مساجد بود یعنی هر جا که مردم عبادت می کردند جای تعلیم و تعلم بود. در واقع اسلام مردم را به دانایی، پرسش و تحقیق دعوت می کرد.

روحیه علم خواهی ایرانیان باعث استقبال از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی شد

دکتر ولایتی ادامه داد: همین روحیه علم خواهی ایرانیان باعث شد تا تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال روبرو شده و گسترش یابد. یکی از اثرات توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی این است که امروز با صندلی خالی روبرو هستیم این در حالی است که در گذشته از هر 10 متقاضی ورود به دانشگاه، تنها یک نفر موفق می شد. البته در دانشگاه های پیشرفته همچنان برای احراز صندلی های خالی رقابت وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی طی سه دهه گذشته، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ کمیت به موقعیت خوبی رسیده اما اینکه می گوییم باید به کیفیت بیشتر توجه شود معنایش این نیست که کمیت را باید رها کرد. توسعه کمی و زمینه سازی برای ایجاد زیرساخت های آموزشی و پژوهشی کار بسیار بزرگی است که در دانشگاه آزاد بی سابقه بوده و تلاش مدیران گذشته باعث شده تا امروز دانشگاه آزاد اسلامی به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شود.

جذب مغزها در دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار قرار داده شود

رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از دانشگاه آزاد اسلامی چند توقع ملی داریم که امیدواریم محقق شود، افزود: فرار نخبگان یک پدیده جهانی است، یکی از کارهای فرنگیان سرقت نامشروع و نامحسوس مغزهاست که همه ما دراین باره نگرانیم، لذا پیشنهاد می کنم در همین ماه های آغازین سال 96، کار جذب مغزها را در دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار قرار داده و بخشی از بودجه دانشگاه آزاد اسلامی را که امسال با همت هیات امنای دانشگاه تصویب شد، صرف این کار کنیم.

وی ضمن قدردانی از دکتر نوریان و دکتر موسی خانی برای توسعه امور پژوهشی، گفت: از سرپرست محترم دانشگاه می خواهم تا برنامه عملی جذب نخبگان را به زودی ارائه دهند و در این مسیر جذب نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی را در اولویت قرار دهند. هدف از این کار جلوگیری از خروج نخبگان از کشور و کادرسازی برای آینده پژوهشی و آموزشی کشور است.

دکتر ولایتی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای جذب نخبگان پرداخت و گفت: ارائه تسهیلاتی مانند تخفیف شهریه، کمک هزینه مسکن، تامین شغل، کمک هزینه تحصیل می تواند شرایطی را فراهم کند تا آنان با فراغت بیشتری به امور پژوهشی بپردازند.

قاعده مند کردن جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خواستار قاعده مند کردن جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی شد و افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود بحث پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است. آزمایشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی باید تجهیز شوند تا افراد آنچه را که می آموزند بویژه در علوم جدید امتحان کنند. در واقع آزمایش مسائل تئوری باید اساس کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه علم باید پژوهش محور باشد، افزود: پژوهش باید نیازمحور بوده و برای رفع نیازهای کشور در حوزه های مختلف انجام شود. در این مسیر ابتدا باید صورت مسئله را بشناسیم و آن را به عناصر ساده تر تجزیه کنیم.

تعطیلی واحدهای زیان ده به مصلحت نیست

دکتر ولایتی در بخش دیگری از سخنانش به زیانده بودن برخی واحدها اشاره کرد و گفت: هر استان یا بخش باید نیازهای منطقه ای خود را برطرف کند و دانشگاهی که از شرایط بهتری برخوردار است، می تواند در آن استان توازن بودجه ای ایجاد کند و قطعاً این واحد از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد.

وی، تعطیلی واحد های زیان ده را پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت:‌ بسیاری از مردم مناطق محروم دلخوشی شان به همین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که توانسته امکان تحصیلات عالیه را برای آنها فراهم کند. تعطیلی این واحدها ناامید کردن مردم بوده و به هیچ وجه مصلحت نیست.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: ‌توسعه مدارس سما و آموزش های مهارت محور، علاوه بر اینکه مشکل کمبود تکنیسین در بخش های مختلف صنایع و خدمات کشور را برطرف می سازد، فرصت های شغلی مناسبی را نیز در اختیار فارغ التحصیلان این مدارس قرار می دهد.

توسعه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای آمایش سرزمینی

دکتر ولایتی خواستار توسعه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای آمایش سرزمینی شد و گفت: از مسئولان دانشگاه می خواهم طرح آمایش سرزمینی آموزش و تحقیقات را آماده کرده و برمبنای این سند به توسعه و ایجاد رشته های موردنیاز کشور بپردازند تا به نتایج مثبت تری دست یابیم.

وی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و امیدوارم هر روزمان بهتر از روز قبل شود و آنچه را مد نظر مقام معظم رهبری بوده و در شعار سال نیز بر آن تاکید داشته اند، در این دانشگاه تحقق بخشیم.